iets meer vermogen (tijdelijk)

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
kuwerti
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: PF50 (Novio)

iets meer vermogen (tijdelijk)

Bericht door kuwerti »

Hallo Allemaal,

De noof-pony (PF-50 R) staat even op stal dus tijd om te gaan sleutelen :D

De novio loopt nu perfect. heeft een top van 50 km/uur op de GPS. Vliegwiel is 'vastgezet' en er zit een iets groter caburateur op. Maarrrr:

Volgend jaar ga ik weer een ardennen toertocht rijden. Dat deed ik vorig jaar ook maar moest bij een aantal heuvels lopen of geduwd worden. (ondanks het plaatsen van een kleiner voortandwiel)

Nu twijfel ik wat te doen: alles zo laten (en weer lopen / duwen de heuvel op) of hem (tijdelijk) opvoeren

Er zijn 60CC cilinders te koop (120 euro helemaal compleet met pakkingen enzo), maar ik vraag mij af of die wat uithalen? kan bijvoorbeeld de krukas hier tegen? Heeft iemand ervaring met een 60CC cilinder op een Noof?

Willen jullie eens met mij meedenken?
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Re: iets meer vermogen (tijdelijk)

Bericht door wim V8 »

Ja ik.
Ik heb ooit zo'n nieuwe 60 cilinder gekocht én gereden op een stoterblokje onder mijn pc50 toendertijd. Eigenlijk zijn het tot 60cc geboorde origineel Honda inruil cilinders. Dat was toen bij Leertouwer.
Ik denk ergens in 2000 2002. De snelheid neemt bijna niets toe maar het vermogen onderin zeker voelbaar iets. Vooral na vele honderden km's (in)rijden gaat ie steeds lekkerder. En er kon steeds een maat grotere sproeier in hoe beter de cilinder ingereden was.
Dat is een belangrijk ding, de sproeier maat. Steeds een grotere sproeier monteren zolang het porselein van de middenelektrode van je C6 bougie bruin blijft en de brommer er voelbaar beter mee rijdt.
Je krijgt dus iets meer kracht onderin, een soepeler optrekkend brommertje, topsnelheid niet, misschien een 3km ofzo. Veel meer toeren willen ze niet draaien. Ze vinden hoge toerentallen ook niet fijn, olie kookt zomers eerder, klepjes zweven, etc etc.
Je zegt tijdelijk. Ik bleef er toen heerlijk mee rijden.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
kuwerti
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door kuwerti »

Hoi Wim,

Dank voor je reactie. Een 60CC is precies wat ik nodig heb.
Harder dan nu durf ik toch niet met de noof. :shock:

nog ff een vraag: hoe groot was de carburateur die jij erop had en weet je nog met welke sproeiermaat?
en als je een grotere sproeier erin deed, moest je dan ook de afstellingf van de carb aanpassen??

leertrouwer heeft ze niet meer, maar deze lijkt mij prima toch?
https://4taktwinkel.nl/1110015689-Cilin ... ovio-Amigo

groet en fijne jaarwisseling!!
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mezelf

Bericht door iclaudius »

Klepjes (spijkertjes) blijven hetzelfde. En in het handleiding boekje van de PC50 staat dat het gewenst is mee te trappen b.v. bij optrekken op een helling omhoog!
Ooit heb een vliegwiel omgebouwd naar vervroegend, en daar zat wat meer snelheid in, maar wat Wim al zei; deze sterke blokjes houden daar absoluut niet van, je hoorde het motortje heftig kraken/pingelen. Afbeelding
Dit vliegwiel is eraf, en het gewone vastgezette erop. Wél perfect op F zetten.
kuwerti
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door kuwerti »

Bedankt voor de info!!!
Plaats reactie