Bedrading C310a
Bedrading C310a
Ik ga de bedrading van mijn C310a vervangen (mijn verlichting is stuk), het schema heb ik al.
Klein vraagje, welke kabeldikte hoort er in? Zelf dacht ik aan 0.75 mm^2 aangezien ik alleen van plan ben om het verlichtingscircuit te vervangen.
Alvast Bedankt,
Nino
Klein vraagje, welke kabeldikte hoort er in? Zelf dacht ik aan 0.75 mm^2 aangezien ik alleen van plan ben om het verlichtingscircuit te vervangen.
Alvast Bedankt,
Nino
Re: Bedrading C310a
kan je niet beter gewoon de oorzaak opsporen? goeie draden hoef je niet te vervangen, en misschien is het totaal iets anders en doe je het voor niks.
Een van de vorige eigenaren heeft de bedrading eigenlijk verkloot, de soldeerverbindingen zijn erg slecht. En er zit een aparte led lamp in die helemaal niet fel wordt (terwijl er wel 6 volt op staat). Klein/Groot licht schakelaar heeft ook nooit gewerkt.
Dus vandaar dat ik er liever nieuwe kabels in zet.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Precies. En de diameter neem je zoals de oude zijn.
Honda gaf nooit de diameter op zo dat weet niemand.
Diameter nihil is waarschijnlijk al goed.
Gr. Wim.
Honda gaf nooit de diameter op zo dat weet niemand.
Diameter nihil is waarschijnlijk al goed.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Het is 6V dus kijk even hoe dik je huidige draden zijn en pak ze niet dunner om weerstand zoveel mogelijk uit te sluiten. Wat belangrijker is is om de juiste stekkers te grbruiken en ze met de juiste echte wat duurdere krimptang aan te sluiten.
Ii zou ook de schakelaar eens uit elkaar halen, kritisch bekijken, schoomaken, fixen en smeren met vaseline.
Ii zou ook de schakelaar eens uit elkaar halen, kritisch bekijken, schoomaken, fixen en smeren met vaseline.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Goed punt, de schakelaar ga ik ook even naar kijken. Stekkers / krimptang heb ik al gekocht.NIX schreef: ↑26 dec 2025 11:02 Het is 6V dus kijk even hoe dik je huidige draden zijn en pak ze niet dunner om weerstand zoveel mogelijk uit te sluiten. Wat belangrijker is is om de juiste stekkers te grbruiken en ze met de juiste echte wat duurdere krimptang aan te sluiten.
Bedankt!
-
MonkeyMike
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Skyteam PBR
Is die led lamp voor 6 of 12 volt?
Hoe dik de draden moeten zijn kan je berekenen. Genoeg tools voor te vinden.
Hoe dik de draden moeten zijn kan je berekenen. Genoeg tools voor te vinden.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Je hebt een schema.
Geen! ledlampen gebruiken in je C310.
Duplo koplamp. 6volt 15/15 Watt
Achterlicht. 6volt 2 Watt
Kilometertellerlampje. 6volt 1,2 Watt
Hou je aan deze waardes anders heb je geen goede verlichting.
Je spoel geeft niet eens 20 Watt, dus dat is het.
Verlichting toendertijd was zo dat mede weggebruikers jou zagen meer niet.
Dat is dus niet om een heel wegdek te verlichten
Gr. Wim.
Dat is dus niet om een heel wegdek te verlichten
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's:
ja led lampen doen het niet op wisselstroomdynamo, die moeten perse op een accu.
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Mezelf
Heb je gelijk in Wim, mijn C50 licht is ook origineel, maar kom niet meer zo best mee, tegenwoordig hebben die fietsen lampen die op een Airbus 320 zitten. Ik ben wel eens gestopt omdat ik het niet meer kon zien, vanwege die fietsen tegenliggers. Oldtimertje rijden heeft ook z'n nadelen!wim V8 schreef: ↑27 dec 2025 21:03 Je hebt een schema.
Dat is dus niet om een heel wegdek te verlichten![]()
Gr. Wim.
er zit wetgeving aan te komen voor fietslampen. die verblinding is echt een probleem, het brengt de verkeersveiligheid in gevaar. de wetgeving voor fietslampen is hopeloos verouderd, huidige regels schrijven voor dat een fietslamp recht vooruit moet schijnen, horizontaal dus. dat betekent dus dat ze allemaal verplicht verblinden.
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Mezelf
Gelukkig maar, ben nu met pensioen en hoef niet in het donker te rijden, maar die fietslampen zijn echt een probleem ( off topic… sorry)
-
MonkeyMike
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Skyteam PBR
ja dat zijn ledlampen met ingebouwde gelijkrichters, geen normale. ik heb er nog geen ervaring mee maar het lijkt me een wat omslachtig lapmiddel, ik heb wel zo mn twijfels.
Hi, een ander niet gerelateerd dingetje:
Tijdens het demonteren van alle bekabeling wou ik ook de olie even vervangen i.v.m. een lek op de trapaskeerring. Rechts heb ik al eerder vervangen, maar nu is de linkerkant gaan lekken. Ik heb de standaardmaat gekocht, maar een van de vorige eigenaren heeft er een metalen bus ingezet om een andere maat keerring te monteren. (zie foto)

Deze keerring kwam er uit

Dit lijkt mij een 16 x 24 x 7 keerring, dit komt ook overeen als ik alles opmeet met de schuifmaat.
Echter vraag ik me af, naar welke dingen moet ik kijken als ik een vervangende koop van dezelfde maat?
Is werkdruk 0.5 bar en 2 m/s assnelheid genoeg?
Tijdens het demonteren van alle bekabeling wou ik ook de olie even vervangen i.v.m. een lek op de trapaskeerring. Rechts heb ik al eerder vervangen, maar nu is de linkerkant gaan lekken. Ik heb de standaardmaat gekocht, maar een van de vorige eigenaren heeft er een metalen bus ingezet om een andere maat keerring te monteren. (zie foto)

Deze keerring kwam er uit

Dit lijkt mij een 16 x 24 x 7 keerring, dit komt ook overeen als ik alles opmeet met de schuifmaat.
Echter vraag ik me af, naar welke dingen moet ik kijken als ik een vervangende koop van dezelfde maat?
Is werkdruk 0.5 bar en 2 m/s assnelheid genoeg?