Schakel as staat krom

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
Maxmax16
4T-MSB beginner
Bezit: Honda DAX

Schakel as staat krom

Bericht door Maxmax16 »

Overmaats een schuivertje gemaakt met me Dax en hij lekte wat olie bij het schakelpookje, dus ik dacht makkelijk even het keerringetje vervangen. Blijkt dat de schakel as zelf krom staat. Nu wil ik dit wel vervangen omdat ik hem einde december te koop wou zetten en dit de enige schade is. Maar ik weet totaal niet hoe ik hieraan begin en wat er voo me staat. Moet het blok in 2? Valt het wel mee? Waarvoor moet ik opletten? Is deze klus het überhaupt waard?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: Schakel as staat krom

Bericht door NIX »

Om een as te richten haal je hem er het beste uit. Daarvoor moet de rechterkap eraf, en de koppeling en grote primaire aandrijfwiel eraf. De as trek je er dan redelijk makkelijk uit als hij niet te krom is. Soms moet je een pijp op de as (linkerkant, dus) zetten om hem in elk geval zo recht te buigen dat hij de carters uit wil. Doe dit met beleid en hou de pijp bij het blok ook tegen voordat we straks lezen dat je een stuk uit je carter hebt gebroken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Maxmax16
4T-MSB beginner

Bericht door Maxmax16 »

Dus het blok moet niet in 2 delen worden gesplitst?
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Neehee... Koppelingskap eraf en primaire aandrijving eraf. Blok kan onder de brommer blijven. Wel eerst aftappen, de olie gaat er niet alleen door het verwijderen van de kap uit, maar ook op zijn kant liggend, zodra het je lukt de as eruit te trekken. Koop maar vast een pakking voor die kap, de kans dat hij heel blijft is bijna 0.

Vergeet niet de zeef schoon te maken en het centrifugaalfilter als de koppeling er toch af ligt.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

als je het blok in het frame laat zitten haal dan iig de veer van het rempedaal los, dan gaat de pakking daar iig niet door stuk.
Maxmax16
4T-MSB beginner

Bericht door Maxmax16 »

Top ik ga er volgende week zaterdag aan beginnen ik zal jullie updaten als het misloopt of als ik vragen heb.
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

lil schreef: 10 dec 2025 21:49 als je het blok in het frame laat zitten haal dan iig de veer van het rempedaal los, dan gaat de pakking daar iig niet door stuk.
Dat en de steppenbalk. Maar dat leek me zo logisch dat ik er maar niets over zei.
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

En de uitlaat
Hop hop gas dr op
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

ja zit de bocht in de weg? kan me zogauw niet herinneren. maar iig die veer heeft ooit een keer mn pakking stukgemaakt, die vergeet ik niet meer.
Plaats reactie