DiD ketting

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
cdraaisma
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Ik ga een Honda CB 50 kopen.

DiD ketting

Bericht door cdraaisma »

Goedenmiddag.
Wat is jullie ervaring met de DiD ketting van de 4 takt winkel,ik blijf maar opspannen dus ik denk dat het geen A kwaliteit is ??

Gr...Kees.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Re: DiD ketting

Bericht door MrSinga »

Zouden toch goeie kettingen moeten zijn.
Ik koop meestal wel al voorgespannen kettingen, dan heb je in het begin minder last van rek. Anders de betere Regina of IRIS kettingen.
magnamaniac
4T-MSB regular

Bericht door magnamaniac »

Heb je m niet te strak staan? Op verschillende standen van het achterwiel gemeten om een onrond achtertandwiel uit te sluiten?
If it looks stupid but works, it's not stupid.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Welke versie heb je, de did type nz3 is de sterkste van hun 420 serie.
cdraaisma
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door cdraaisma »

Goeiemorgen.
Ga er achter een nieuw kettingwiel op zetten.
Gr..Kees.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Een ketting rekt door slijtage. GEwoon door gebruik, of door gebrek aan smering of teveel spanning (denk aan de lijn van de assen) en slechte kwaliteit rekt sneller dan goede. Een ketting rekt nauwelijks door een slecht tandwiel. Omgekeerd wel. Een gerekte ketting loopt alleen op de puntjes van een tandwiel. Het vervangen van het tandwiel levert dan weinig op, het is zo weer versleten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

mooiste is gelijk de hele set vernieuwen, ketting en tandwielen. meestal is echter het voortandwiel versleten samen met de ketting, die worden dan doorgaans samen vervangen. het achtertandwiel heeft vaak veel meer tanden en slijt dus in verhouding maar heel erg langzaam. een versleten ketting verziekt idd heel snel een paar goeie nieuwe tandwielen, nooit doen dus. ben je aan een complete nieuwe set toe dan kan je net zo goed je ouwe set gewoon helemaal oprijden tot het niet meer gaat, kan nog rustig 5000 km of meer meegaan. ouwe versleten voortandwiel met nog goeie splines is nog wel nuttig voor wat specifieke beunklusjes, gooi maar ergens in een kist onder de werkbank.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Ik vervang altijd de ketting en achtertandwiel samen als set, voortandwiel vaker want die slijt harder.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Ik gooi net zo lief een nieuwe kettig op gebruikte tandwielen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 27 nov 2025 11:36 Een ketting rekt door slijtage. GEwoon door gebruik, of door gebrek aan smering of teveel spanning (denk aan de lijn van de assen) en slechte kwaliteit rekt sneller dan goede. Een ketting rekt nauwelijks door een slecht tandwiel. Omgekeerd wel. Een gerekte ketting loopt alleen op de puntjes van een tandwiel. Het vervangen van het tandwiel levert dan weinig op, het is zo weer versleten.
helaas zijn er van die china tandwielen die ipv rond meer eivormig zijn en je dan echt een ongelijke slijtage krijgt. Goeie tandwielen en ketting kunnen idd lange tijd mee lopen.
Rijden in zout verkort helaas de levensduur (al meermaals gezien bij mezelf als ik in de winter rij met m'n daily)
cdraaisma
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door cdraaisma »

Die van mij is achter ook niet echt rond daarom komt er een nieuwe op.Wat denken jullie van de kwaliteit van de 4 takt winkel ?
Gr..Kees.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

ze kunnen aan ori onderdelen komen, dus dan heb je honda kwaliteit. aan te raden bij achtertandwiel, verders volstaat DID wel. voortandwiel kan weleens niet als ori leverbaar zijn, dan wel opletten dat je een goeie imi te pakken krijgt, die bestaan, kijk goed naar de afwerking en pasvorm, en kwaliteit is duurder.
anders haal je voortandwiel bij leertouwer, die neemt slechte kwaliteit niet in het assortiment.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 30 nov 2025 16:28 ze kunnen aan ori onderdelen komen, dus dan heb je honda kwaliteit. aan te raden bij achtertandwiel, verders volstaat DID wel. voortandwiel kan weleens niet als ori leverbaar zijn, dan wel opletten dat je een goeie imi te pakken krijgt, die bestaan, kijk goed naar de afwerking en pasvorm, en kwaliteit is duurder.
anders haal je voortandwiel bij leertouwer, die neemt slechte kwaliteit niet in het assortiment.
in te pikken hierop. Sommigen hebben JT sprockets. Die zijn prijs kwaliteit echt top. Voorste neem je dan desnoods Kitaco of Takegawa, kosten iets meer dan die chinese gevallen maar ze zijn wel goed qua afwerking. JT sprockets heeft ze ook maar nadeel is dat sommige shops liever snel goedkope leveren dan goeie.
Plaats reactie