Van CB50E naar CB75XR

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
DreCB
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2025 10:38
Bezit: CB50
CB50J

Van CB50E naar CB75XR

Bericht door DreCB »

Ik wil uit mijn CB50 met E-blok 50 cc K1 (5 koelribben) van de jaren 1972/1973 wat meer power halen en er de cilinder met zuiger van de XR75 opzetten. (Als ik daar ook allemaal aan kan komen…. :( )
Ik vindt er hier geen info over.
- Vervangen met XR80 schijnt niet mogelijk, die heeft langere slag/andere krukas etc. (XR80 cilinder heeft 7 koelribben);
- Plug en play met de cilinder enz. van het latere CB50JE -blok is niet mogelijk, is behoorlijk anders van blok, cilinder, kop etc. Daarmee vallen ook meteen alle Kitaco-, Daytona en andere snelle sets af, bestemd voor de CB50JE.
Maar ook de XR75 onderging verandering van 1e model blokje ( K1) naar CBJE-achtig uiterlijk, echter met behoud van 6 koelribben .
- Er is sprake van het type 74 cc, 1977-1978 met nr. 12100-152-…;
- Dan is er type 72 cc,1973-1976 met nr. 12100-116-…;
- Ook het onderblok veranderde kennelijk zoals bij de 50cc.
- Joost mag weten hoeveel afwijkingen er nog meer zijn……
Is de slag van 50-72-74 cc hetzelfde en is uitwisseling van cilinderset , kop, nokkenasketting/geleider zonder extra aanpassing mogelijk?

Groet DreCB.
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4829
Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Fiat 1100R 1968
Locatie: Casteren

Re: Van CB50E naar CB75XR

Bericht door wim V8 »

Ik zie dat 4taktwinkel een en ander verkoopt op dat gebied. Misschien heb je er wat aan.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
NIX
chaly addict
Berichten: 19441
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Van CB50E naar CB75XR

Bericht door NIX »

Je zal altijd het complete topend bij elkaar moeten houden, dus kop (incluisief kleppen), cilinder, zuiger, krukas en tapeinden. Alle carters zijn hetzelfde, nokkenassen werken ook in alle blokken. Alleen de XR80 nok is nogal heet. De XR/XL100 blokken hebben een afwijkend oliekanaal naar de kop, dus carter en cilinder horen bij elkaar. Een CRF100 topend is volgens mij wel met alle carters uiwisselbaar.

Dus ga maar zoeken naar een blok of ga op Ebay van ales uit de VS laten komen. Hou er rekening mee dat verzenden meestal duurder is dan hetonderdeel en dat alles versleten, kapot of op een vreselijke manier 'gerepareerd' is.

Als je perse meer cc wil, dan zijn er 80cc sets metbeen flinke boring snelle nok en 100 kop die zo op een 50cc blokje passen. Dat is het goedkoopst en snelst.

De makkelijkste manier om een 50cc snel te maken is een vervliegend vroegwiel te kopen, een onbergensde pijp en een 16mm. Daarmee heb je gegarandeerd een WOK als je gegrepen wordt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
hypercub2
4T-MSB regular
Berichten: 305
Lid geworden op: 26 jul 2024 15:31
Bezit: 2x CY50 R&P

Re: Van CB50E naar CB75XR

Bericht door hypercub2 »

Als je een k1 cb50 hebt, de zuiger van een xr75 k1/2 past mits de zuigerkop afgedraaid is vvoor de 50cc kop (en de cilinder uitgeboord voor 47mm) en geeft 62cc. dat is voldoende om ruim 80 te halen met een k1/2 cb50. Verder wat Nix zegt; krukas, kop, nokkenasketting+spanner/geleider, tapeinden zijn allemaal specifiek voor het model. Slag CB50 k1/2=35,6mm, XR75 k1/2 41.4mm, xr80 en 100 45mm.
De cb50 k1/2 carters zijn uitwisselbaar met xr75k1/2 carters. Als je dus een oud type xr75 blok hebt gevonden dan kan je de 5-bak er zo in plaatsen. (de oud type xr75`s hadden 4-bakken).n
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16833
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Van CB50E naar CB75XR

Bericht door nielspbr »

Als je met E blok een CB50JE blok bedoelt betekent de E alleen maar Engine voor een CB50J, verder niets.
DreCB
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2025 10:38
Bezit: CB50
CB50J

Re: Van CB50E naar CB75XR

Bericht door DreCB »

Ik bedoel precies wat ik zeg. Het eerste model CB blok ( jaren '72-'74) werd genummerd: CB50E -......... Het latere, meer bekende CB blok werd genummerd: CB50JE -......... Deze 50cc blokken zijn uiterlijk en innerlijk dus behoorlijk verschillend.
Kennelijk ondergingen de XR75 's over die jaren een soortgelijke overgang, maar dan in de 72 en/of 74cc.
Duidelijk is mij, dat ook de XR75 een langere slag heeft en, zonder een hoop extra werk, niet op de CB50E of CB50JE kan! Bedankt.
Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 409
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: Van CB50E naar CB75XR

Bericht door Skiller »

De echte expert op dit gebied is Ronald Groenendijk van GRP Classics
https://www.grpclassics.nl/

Die haalt echt onnozel veel vermogen uit CB50 blokken en doet ook mee met races.
Alle mogelijke en onmogelijk combi's heeft hij wel geprobeerd en die weet wat bij elkaar past of moet worden aangepast.
Hij maakt ook heel veel onderdelen zelf of past ze aan waar nodig.

Met een beetje geluk heeft hij de onderdelen die je nodig hebt op de plank liggen en uiteraard kan hij ook je blok gewoon opbouwen en tunen incl. carburatie.
Plaats reactie