SS50 na 20 jaar weer opgestart, vraagjes vermogen
SS50 na 20 jaar weer opgestart, vraagjes vermogen
Hallo allemaal,
Eerst even kort voorstellen,. Ik ben Matthijs, woon in Breda, ben 47 en op mijn 15e begonnen met brommertjes, op mijn 16e na lang sparen en vakantiewerk kon ik mijn SS50 aanschaffen. Ik was destijds de 2e eigenaar, kocht 'm van een boer die 'm nieuw had gekocht in 1977. Opgeknapt, beetje aangepast en heerlijk op gereden. Op mijn 19e ben ik gaan motorrijden, doe dat nog steeds.
De brommer heb ik toen aan de buurjongen verkocht, die er ook een paar jaar op gereden heeft. Toen belandde de brommer in de schuur en bleef daar 20 jaar staan. Ik heb 'm een paar maanden geleden weer van mijn oude buurjongen teruggekocht!
Flinke beurt gegeven en alle slijtage onderdelen vervangen: nieuwe banden, zadel, 16 mm carburateur, luchtfilter, olie, bougie, handvaten, bediening, accu. Ontsteking en kleppen afgesteld. Nieuwe condensator, nieuwe kabels, benzinekraan + slang, nieuwe wiellagers, vering, ketting en tandwielen.
Zojuist startpoging gedaan en meteen liep hij best goed. Carburateur een beetje afgesteld en hij loopt mooi.
De specificaties:
- Het is dus een SS50 uit 1977, type K3
- origineel blok, 49 cc cilinder etc.
- 6 volt
- contactpuntjes
- vastgezet origineel vliegwiel
- 16 mm carburateur met imitatie K&N luchtfilter
- uitgevijld spruitstuk naar 16 mm.
Net een proefritje gemaakt.
Hij rijdt lekker, trekt ook best goed op in z'n 1, 2 en 3. Tot ong. 50 km/u op de teller.
Dan bij in z'n 4 zetten doet hij niks meer, trekt niet verder. Kan me herinneren van vroeger dat dat ook zo was.
Is de vierde versnelling een overdrive?
Dat vind ik een beetje irritant, ik wil 'm harder laten lopen, dat hij ook in 4 gewoon goed doortrekt. Nu zakt ie soms zelfs wat terug in z'n 4.
Hoe kan ik dat doen?
Ik denk eerst aan een vervroegend vliegwiel monteren en eventueel daarna een 70 cc kitje erop zetten.
Hebben jullie tips?
Zelf zit ik tegenwoordig meer in de motoren, vandaar dat ik hier even mijn vraag stel. Alvast bedankt voor het meedenken!
Eerst even kort voorstellen,. Ik ben Matthijs, woon in Breda, ben 47 en op mijn 15e begonnen met brommertjes, op mijn 16e na lang sparen en vakantiewerk kon ik mijn SS50 aanschaffen. Ik was destijds de 2e eigenaar, kocht 'm van een boer die 'm nieuw had gekocht in 1977. Opgeknapt, beetje aangepast en heerlijk op gereden. Op mijn 19e ben ik gaan motorrijden, doe dat nog steeds.
De brommer heb ik toen aan de buurjongen verkocht, die er ook een paar jaar op gereden heeft. Toen belandde de brommer in de schuur en bleef daar 20 jaar staan. Ik heb 'm een paar maanden geleden weer van mijn oude buurjongen teruggekocht!
Flinke beurt gegeven en alle slijtage onderdelen vervangen: nieuwe banden, zadel, 16 mm carburateur, luchtfilter, olie, bougie, handvaten, bediening, accu. Ontsteking en kleppen afgesteld. Nieuwe condensator, nieuwe kabels, benzinekraan + slang, nieuwe wiellagers, vering, ketting en tandwielen.
Zojuist startpoging gedaan en meteen liep hij best goed. Carburateur een beetje afgesteld en hij loopt mooi.
De specificaties:
- Het is dus een SS50 uit 1977, type K3
- origineel blok, 49 cc cilinder etc.
- 6 volt
- contactpuntjes
- vastgezet origineel vliegwiel
- 16 mm carburateur met imitatie K&N luchtfilter
- uitgevijld spruitstuk naar 16 mm.
Net een proefritje gemaakt.
Hij rijdt lekker, trekt ook best goed op in z'n 1, 2 en 3. Tot ong. 50 km/u op de teller.
Dan bij in z'n 4 zetten doet hij niks meer, trekt niet verder. Kan me herinneren van vroeger dat dat ook zo was.
Is de vierde versnelling een overdrive?
Dat vind ik een beetje irritant, ik wil 'm harder laten lopen, dat hij ook in 4 gewoon goed doortrekt. Nu zakt ie soms zelfs wat terug in z'n 4.
Hoe kan ik dat doen?
Ik denk eerst aan een vervroegend vliegwiel monteren en eventueel daarna een 70 cc kitje erop zetten.
Hebben jullie tips?
Zelf zit ik tegenwoordig meer in de motoren, vandaar dat ik hier even mijn vraag stel. Alvast bedankt voor het meedenken!
Re: SS50 na 20 jaar weer opgestart, vraagjes vermogen
hey leuk dat je de brommer van je jeugd nog hebt man, nooit meer wegdoen. en alstie niet genoeg power heeft voor zn 4 doe je toch gewoon je voortandwiel een tandje minder. of je moet meer power willen, dan word het ietsje meer werk. maarreh, er lijken me geen echte problemen hier.
de 4e is inderdaad een overdrive. Met een vervliegend vroegwiel trek je `m er makkelijker doorheen. Bij brommers geldt er een max snelheid van 62 per uur, daarboven mag je er niet meer op rijden en moet je laten herkeuren.
Het is ook nog een optie om je SS om te keuren tot motor en dan lekker legaal opgevoerd rijden.
Het is ook nog een optie om je SS om te keuren tot motor en dan lekker legaal opgevoerd rijden.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Met als additioneel voordeel dat je bepaalde steden in mag en als nadeel dat je op andere borden moet gaan letten zoals wegen/paden waar je opeens niet meer in mag.
Elk voordeel heeft zijn nadeel.
Elk voordeel heeft zijn nadeel.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Is de kleur van de bougie (NGK C6HS) oké, dat het mengsel verhouding goed is.
Kost ook best wat vermogen als dat niet top is.
viewtopic.php?t=51
Een vervroegend vliegwiel heeft altijd de voorkeur.
En sluit je luchtfilter normaal(origineel) aan met een schoon(nieuw) luchtfilter element.
Doe pas daarna wat ik hierboven zei
anders heeft het geen zin.
Ga uitzoeken wat de originele tandwielbezetting is en wijk daar naar behoeven slechts iets van af.
(ivm weinig vermogen std. ss50, slechts enkele pk's, misschien maar 2)
Of monteer een 70 cilinder onder je 50 kop.
En doe dan het bovenstaande opnieuw.
Dat samen geeft hooguit drie-vier pk extra,
maar het lijkt of er een wereld opengaat, je gaat zomaar de bijna 70 aantikken.
Door het vervroegende vliegwiel ga je zo heerlijk soepel optrekken en je
kan meer met tandwielen doen, er is een hoger toerental mogelijk en je hebt meer vermogen.
En je hoge achterband (veel meer omtrek) werkt ook tegen, alsof er een te groot voortandwiel op zit.
Heb je daarbij óók nog een groot voortandwiel zou ik eerst daar iets in zoeken.
Mijn std. SS50 liep vroeger met alleen een vastgezet vliegwiel en één tandje groter voortandwiel al 65km/u.
Gr. Wim.
Kost ook best wat vermogen als dat niet top is.
viewtopic.php?t=51
Een vervroegend vliegwiel heeft altijd de voorkeur.
En sluit je luchtfilter normaal(origineel) aan met een schoon(nieuw) luchtfilter element.
Doe pas daarna wat ik hierboven zei
anders heeft het geen zin.
Ga uitzoeken wat de originele tandwielbezetting is en wijk daar naar behoeven slechts iets van af.
(ivm weinig vermogen std. ss50, slechts enkele pk's, misschien maar 2)
Of monteer een 70 cilinder onder je 50 kop.
En doe dan het bovenstaande opnieuw.
Dat samen geeft hooguit drie-vier pk extra,
maar het lijkt of er een wereld opengaat, je gaat zomaar de bijna 70 aantikken.
Door het vervroegende vliegwiel ga je zo heerlijk soepel optrekken en je
kan meer met tandwielen doen, er is een hoger toerental mogelijk en je hebt meer vermogen.
En je hoge achterband (veel meer omtrek) werkt ook tegen, alsof er een te groot voortandwiel op zit.
Heb je daarbij óók nog een groot voortandwiel zou ik eerst daar iets in zoeken.
Mijn std. SS50 liep vroeger met alleen een vastgezet vliegwiel en één tandje groter voortandwiel al 65km/u.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
-
Dennoz
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
Wim heeft weer te diep in de zwarte kip gekeken.
Zo hoog is die band ook weer niet.
Leuke brommer , hartverwarmend dat je weer herenigd ben .
Misschien is je ori cilinder gewoon wat versleten .
Zit er nu een begrensd of vastgezet vliegwiel op .
Welke nokkenas ? Grotere carburateur zal bij lage toeren misschien wat minder trekken en in dat gebied zit je in de 4de.
Als je gewoon harder wilt kan je er een 70 set op gooien anders zal je goed de specificaties moeten overleggen voordat er wat zinnigs over gezegd kan worden.
Maar uiteraard zijn er hier genoeg die graag helpen.
Zo hoog is die band ook weer niet.
Leuke brommer , hartverwarmend dat je weer herenigd ben .
Misschien is je ori cilinder gewoon wat versleten .
Zit er nu een begrensd of vastgezet vliegwiel op .
Welke nokkenas ? Grotere carburateur zal bij lage toeren misschien wat minder trekken en in dat gebied zit je in de 4de.
Als je gewoon harder wilt kan je er een 70 set op gooien anders zal je goed de specificaties moeten overleggen voordat er wat zinnigs over gezegd kan worden.
Maar uiteraard zijn er hier genoeg die graag helpen.
Hop hop gas dr op
-
OnlineNIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Jongens, de eerste vraag moet zijn: wat voor vertanding zit erop? Voor jullie hem zijn ontstekingsspoelen laten afwikkelen...
En wanneer openen de punten?
En wanneer openen de punten?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
-Ja wel, die is een heel stuk hoger dan af fabriek. Het is een "ballonband" dan is de hoogte max 100% maar minimaal 80% van de breedte.
En iets meer buitendiameter(=omtrek groter) scheelt behoorlijk.
-Dat zei hij al
-Dat zei ik al.
Gr. Wim.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's:
- wim V8
- 4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Dat besprak ik toch?
Oké, niet als eerste vraag
Gr. Wim.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's:
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Mezelf
over die 70cc onder de OTkop, is een fijne makkelijke oplossing. deze machientjes gaan dan eindelijk als een malle!
Heb dat zelf ook gedaan. Ben toch weer terug naar ori 50 cc, en 13 tandjes voor (achter weet ik eigenlijk niet, zal ook wel ori zijn van m'n C)
Wind tegen kakt ie iets in, maar windstil haal ik zowiezo 70. Windje mee,nog ietsje meer, maar dan vind ik het wel genoeg.
Eerlijkheidshalve moet ik ook bekennen, dat ik nogal schijterig ben als ik bij een aanrijding betrokken ben! Wat er dan boven je hoofd komt te hangen? ik hou het liever bij origineel!
Toch veel succes met je eigen oude karretje...Kei leuk! We hebben onze nieuw gekochte (1983) 2CV nog. Waanzinnig zoiets!(dit even terzijde)
Heb dat zelf ook gedaan. Ben toch weer terug naar ori 50 cc, en 13 tandjes voor (achter weet ik eigenlijk niet, zal ook wel ori zijn van m'n C)
Wind tegen kakt ie iets in, maar windstil haal ik zowiezo 70. Windje mee,nog ietsje meer, maar dan vind ik het wel genoeg.
Eerlijkheidshalve moet ik ook bekennen, dat ik nogal schijterig ben als ik bij een aanrijding betrokken ben! Wat er dan boven je hoofd komt te hangen? ik hou het liever bij origineel!
Toch veel succes met je eigen oude karretje...Kei leuk! We hebben onze nieuw gekochte (1983) 2CV nog. Waanzinnig zoiets!(dit even terzijde)
-
Dennoz
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
Hoop vragen voor je dus M'thijs .
Begin dus met je vertanding te checken als je Nix rustig wilt houden en ga achter naar 2,25 breed anders kan Wim niet meer slapen.
Begin dus met je vertanding te checken als je Nix rustig wilt houden en ga achter naar 2,25 breed anders kan Wim niet meer slapen.
Hop hop gas dr op
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
2.25 op een ss is wel erg smal. 2.5 voor en 2.75 of achter is standaard. Twv is 12:42
grote klappen, snel thuis
Hé wat leuk al jullie reacties!!
Dankjewel.
Er zit nu 12-42 vertanding op.
Ontsteking staat goed afgesteld.
Heb vandaag bij Leertouwer een vervroegend vliegwiel en 11-tands voortandwieltje besteld.
Eens kijken wat dat doet.
Grote kans dat ik ook deze erop ga zetten:
https://4taktwinkel.nl/1030090004-Cilin ... opdr-staal
Ik houd jullie op de hoogte.
En idd erg leuk om na dik 30 jaar weer mn jeugdbrommer naast mn motoren te hebben staan.
Dankjewel.
Er zit nu 12-42 vertanding op.
Ontsteking staat goed afgesteld.
Heb vandaag bij Leertouwer een vervroegend vliegwiel en 11-tands voortandwieltje besteld.
Eens kijken wat dat doet.
Grote kans dat ik ook deze erop ga zetten:
https://4taktwinkel.nl/1030090004-Cilin ... opdr-staal
Ik houd jullie op de hoogte.
En idd erg leuk om na dik 30 jaar weer mn jeugdbrommer naast mn motoren te hebben staan.
bestel dan ook maar gelijk een 13 en een 14, kost haast niks en dan kan je lekker spelen en kijken wat je het fijnste vind rijden. (en met een 70cc zal je ook wel een 15 of 16 willen, ik weet alleen niet zeker of dat past op een OT blok.)