Dax OT gaat onbegrenst in hoge toeren

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Davyke
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda st50
Honda st50 op 12V en verlaagd
Honda amigo
Zhenhua Dax 50cc
Bullit heritage 50cc

Re: Dax OT gaat onbegrenst in hoge toeren

Bericht door Davyke »

Maarten 1976 schreef: 28 mei 2025 20:05 Tank gedemonteerd en volledig gekuist, nieuwe benzineleidingen, carb nogmaals gekuist, grotere sproeier gestoken (denk nu al 68 of 70) nieuwe bobine gestoken (bij warm worden stoppen?).

Alles terug gemonteerd, 1 kick en hij start, valt na twee minuten weer stil om nadien terug niet meer te starten, wordt er horendol van :idea:
Valt hij stil na 2 minuten stationair of na 2 minuten vol gas? En hoe lang duurt het vooraleer hij dan terug start? Als hij stil valt kan je misschien de aflaatschroef van de carburateur eens open draaien om te kijken of er nog benzine uitkomt. Vanaf het benzinekraantje loopt er nog een klein kanaaltje naar je vlotter. Misschien zit dit half dicht?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Klinkt echt als een te strakke klep. Ik zou het nog eens checken. Juist omdat er van alles aan is gedaan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 30 mei 2025 17:11 Klinkt echt als een te strakke klep. Ik zou het nog eens checken. Juist omdat er van alles aan is gedaan.
we krijgen gewoon te weinig info. Dat is beetje het probleem.
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Vaak betekent dit: Ik weet niet hoe ik een klep moet stellen, maar wel hoe aliexpres werkt. Ik probeer vriendelijk te blijven, maar dat lukt niet altijd.
Maarten 1976
4T-MSB beginner
Bezit: Honda Dax ST50G 1973

Bericht door Maarten 1976 »

De vlotter stond volledig kaduuk, deze afgesteld volgens specs en nu start en blijft hij draaien:) bedankt allen voor de hulp!
Heb nog niet het volle vermogen maar ik ga eerst een nieuwe condensator steken, denk dat ik de huidige “overvehit” heb bij het solderen, en dan eens met de stroboscoop de onsteking finetunen… komt goed..
hypercub2
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: 2x CY50 R&P

Bericht door hypercub2 »

Bij het solderen, zorg ervoor dat niets de behuizing van de condensator raakt
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

Maarten 1976 schreef: 09 jun 2025 22:13 De vlotter stond volledig kaduuk, deze afgesteld volgens specs en nu start en blijft hij draaien:) bedankt allen voor de hulp!
Heb nog niet het volle vermogen maar ik ga eerst een nieuwe condensator steken, denk dat ik de huidige “overvehit” heb bij het solderen, en dan eens met de stroboscoop de onsteking finetunen… komt goed..
6V ontsteking is meestal begrensd origineel. En ja dan ga je niet volle vermogen hebben. Zou 1st es finetunen van de onTsteking. Maar als je geen vonken trekt tussen de platines dan is condensator normaal ok hoor
Davyke
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda st50
Honda st50 op 12V en verlaagd
Honda amigo
Zhenhua Dax 50cc
Bullit heritage 50cc

Bericht door Davyke »

MrSinga schreef: 10 jun 2025 17:05
Maarten 1976 schreef: 09 jun 2025 22:13 De vlotter stond volledig kaduuk, deze afgesteld volgens specs en nu start en blijft hij draaien:) bedankt allen voor de hulp!
6V ontsteking is meestal begrensd origineel. En ja dan ga je niet volle vermogen hebben. Zou 1st es finetunen van de onTsteking. Maar als je geen vonken trekt tussen de platines dan is condensator normaal ok hoor
Ik heb ooit ook lang zitten sukkelen met mijn Dax dat ik deze niet goed afgesteld kreeg. Uiteindelijk heb ik ook de condensator vervangen en was het opgelost. Toen had ik van te voren ook aan de condensator gedacht maar de contactpunten vonkten niet en daarmee dacht ik dat deze in orde was.
Maarten 1976
4T-MSB beginner
Bezit: Honda Dax ST50G 1973

Bericht door Maarten 1976 »

Davyke schreef: 10 jun 2025 18:19
MrSinga schreef: 10 jun 2025 17:05

Ik heb ooit ook lang zitten sukkelen met mijn Dax dat ik deze niet goed afgesteld kreeg. Uiteindelijk heb ik ook de condensator vervangen en was het opgelost. Toen had ik van te voren ook aan de condensator gedacht maar de contactpunten vonkten niet en daarmee dacht ik dat deze in orde was.

Ondanks de nieuwe (originele) condensator heb ik wel vonkjes aan de contactpuntjes, deze is dus zo als zeker “toasted”
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Af en toe een vonk is normaal. Een constante vonk waar je een boek bij leest is een gare condensator.
Plaats reactie