Ik denk niet dat Ben van plan is zijn oliepomp uit zijn motorblok wil halen.nielspbr schreef: ↑02 mei 2025 22:52Zonder oliepomp loopt je blok in elkaar, er komt namelijk geen (oliehoudend) mengsel door je carter, dat blijft allemaal boven de zuiger.
Met andere woorden krukas, drijfstanglagers en zuiger worden zonder pomp niet gesmeerd.
edit, vergat nog even de nokkenas die rechtstreeks in het aluminium van de kop loopt, bye bye kop.
ff voorstellen
- stoterstangen90
- Vierkantofiel
- Bezit: Morris Ital
Re: ff voorstellen

- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Het klonk mij anders wel zo in de oren. Bij een tweetakt kan dat namelijk, bij een viertakt moet je dat niet proberen.
ja het is klaarblijkelijk dat hij het niet helemaal snapt. jullie zullen hem de meest essentiele kennis hieromtrent moeten gaan bijbrengen. (ik ga dat niet doen want daarvoor word mijn inbreng niet voldoende gewaardeerd. wellicht wil wim er wel een paragraaf of zes aan wijden)
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: CB50s
dit klinkt ook helemaal niet zo arrogant hoor, weet niet hoe oud je bent maar ik denk dat ik JOU nog wel hier en daar wat kan bijleren wat betreft motor techniek.lil schreef: ↑03 mei 2025 13:04 ja het is klaarblijkelijk dat hij het niet helemaal snapt. jullie zullen hem de meest essentiele kennis hieromtrent moeten gaan bijbrengen. (ik ga dat niet doen want daarvoor word mijn inbreng niet voldoende gewaardeerd. wellicht wil wim er wel een paragraaf of zes aan wijden)
maar goed, wat een simpele vraag niet allemaal teweeg brengt

natuurlijk ga ik niet zonder smering/oliepomp rijden maar ik wil voor alle zekerheid heel even in het begin met mengsmering starten voor het geval de olie in het begin niet direct de cilinder smeert.
als ie dan na 5/10 minuten nog geen olie geeft door het boutgaatje bij de bougie, dan krijgt iig mijn cilinder niet op zijn donder omdat ik met mengsmering heb gestart/gereden.
de lagers/nokkenas e.d. moeten het maar even voor die 5/10 minuten zonder doen mocht de oliepomp niet goed werken.
dus mengsmering is bedoelt als een dubbele zekerheid, hou ik iig mijn cilinder en zuigerveren heel mocht het fout zitten.
dus nogmaals de simpele vraag, welke verhouding zou voor deze situatie het beste zijn, 1 op 40, 1 op 30 of 1 op 25 ?
edit; laat het antwoord maar zitten, trek mijn eigen plan wel.
-
- Bezit: 2x CY50 R&P
Je hebt geen mengsmering nodig, behalve het dooor de pomp aangedreven gedeelte heb je ook nog spatsmering. 2takt peut zorgt alleen maar voor koolafzetting aan kleppen, kop, bougie en zuiger.
Maar het gaatje bij de bougie moet echt binnen een tiental seconden olie overgeven, anders is er iets mis.
Maar het gaatje bij de bougie moet echt binnen een tiental seconden olie overgeven, anders is er iets mis.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Is gelijk ook de reden dat je lagers, lagervlakken en cilinderwand even insmeert met olie voor je het in elkaar zet.
leeftijd hoeft niet noodzakelijkerwijs te betekenen dat je gelijk ook meer verstand van techniek hebt. ook wel enigzins arrogant om dat te denken hmm?... en dan ook maar gelijk denken dat je ouder ben? haha, je kent me niet eens. maar je mag me wel arrogant noemen hoor. prima, zijn meestal toch mensen met een minderwaardigheidscomplex die dat zeggen. maar het kan nogtans best kloppen, maar dat vind ik dus helemaal niet erg. kan ik van anderen ook best hebben, als het terecht is tenminste... zolang je me maar niet ook nog gaat beschuldigen van opgeblazen ego of neuroleptika nodig hebben of weet ik wat al niet want dan ga je wat mij betreft op de grote hoop. en dat zou jammer zijn want je schrijft iig nog in fatsoenlijk nederlands, dat kan ik wel waarderen want dat kom je tegenwoordig steeds minder tegen.benCB50s schreef: ↑03 mei 2025 19:37dit klinkt ook helemaal niet zo arrogant hoor, weet niet hoe oud je bent maar ik denk dat ik JOU nog wel hier en daar wat kan bijleren wat betreft motor techniek.lil schreef: ↑03 mei 2025 13:04 ja het is klaarblijkelijk dat hij het niet helemaal snapt. jullie zullen hem de meest essentiele kennis hieromtrent moeten gaan bijbrengen. (ik ga dat niet doen want daarvoor word mijn inbreng niet voldoende gewaardeerd. wellicht wil wim er wel een paragraaf of zes aan wijden)
-
- 4T-MSB addict
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
Honda GiorCub SNC50 1999
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
VeloFrejus 1950
Demm Turismo 4 tempi 1959
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Castricum
ouder dan Lil! Ha, voor hier bijna onmogelijk.
Lil zong met Umberto Tozzi begin '70s het nummer Gloria, aan de voet van de Etna, na twee flessen etiketloze prosecco...
en dronk een espresso met Jan Thiel en Martin Mijwaart in het rennerskwartier van de 50cc gp van Monza 1974 al sleutelende aan de Jamathi van Eugenio Lazzarini.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
daar klopt dan ook weer helemaal niks van, maar had wel gekund.
-
- Bezit: CB50s
deze reactie heb ik verwijderd, was overbodig.
Laatst gewijzigd door benCB50s op 04 jun 2025 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- magnamaniac