Herstellen Jincheng Knight JC50Q-8

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Hans68
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 mei 2025 07:31
Bezit: Jingcheng Knight JC50Q-8 (Honda Magna)

Herstellen Jincheng Knight JC50Q-8

Bericht door Hans68 »

Ik heb een imitatie Honda gekocht om de simpele reden dat het er gelikt uitziet, redelijk goedkoop was, en de onderdelen ook goed verkrijgbaar zijn. En ik vind het (ik ben niet al te lang) lekker zitten. De Jincheng Knight JC50Q-8 is motorisch in orde en loopt lekker, bij 1 keer kick starter of elektrisch starten en het zoemt. Maar de rest eromheen is bagger en is door een van de vorige eigenaren van een meter afstand met spuitbussen matzwart gespoten..zonder dat ze iets afdekken. Zelfs het zadel was vol lak.

Afbeelding

De brommer is op kenteken gezet in 2005 maar maar omdat toen de kenteken plicht werd ingevoerd weet ik niet precies hoe oud de brommer is, maar dat zal niet veel ouder zijn. De brommer had zo zijn technische mankementen zoals het elektrisch systeem, verschillende kabeltjes zijn vervangen of deels ergens bij aangeknepen en de helft van de bediening werkt nog maar.
Om de hele brommer te restaureren ging mij net iets te ver maar een gedeelte netjes opknappen is wel mogelijk.

Plan van aanpak was:
1. Algemeen wat kapot is herstellen.
2. Verlichting/elektrisch in orde maken.
3. De mishandeling van de foute spuitbeurt herstellen.
4. Het blok een grote beurt geven.
5. Missende onderdelen vervangen.

Dus de brommer op de werkbank en strippen!
Ik heb de brommer eerst naar een specialist gebracht voor een grote beurt aan de motor. Ik heb het gevoel dat deze motor lang geen beurt meer heeft gehad en tevens worden de kleppen gesteld. Alle filters en vloeistoffen en lekkende pakkingen worden vervangen. Ook wordt een nieuwe kabelboom geïnstalleerd en de handvaten worden vervangen met de bijbehorende nieuwe schakelaars. Nu functioneert nog maar de helft en strakjes zal alles weer correct en veilig werken.

Afbeelding

Het zadel nieuw laten betrekken is net zo duur als een nieuw zadel bestellen in Finland…en dan krijg je echt leer in plaats van Skai/PU.
Afbeelding
Ook heb ik de uitlaat vervangen, de oude was nog in orde maar was zo zeer bekrast en mishandeld dat het eigenlijk niet meer mooi uitzag. Dus een nieuwe toeter erop en het is gelijk een blikvanger. Het "dashboard" is niet meer dan een chrome metalen plaat waarin 5 lampjes zitten in diverse kleuren. Dat zag ik pas later want alles was immers zwart.. Dit chromen plaatje was niet meer te herstellen en zelf laten verchromen is nu ook niet echt handig als je maar een paar dingen hebt. Het voordeel van de Chinees is dat onderdelen dan wel weer goedkoper zijn en de plaat was goed verkrijgbaar en is gelijk besteld.

Afbeelding

Dan de band, die waren goed qua loopvlak maar de wangen zaten vol scheurtjes. Of te lang met weinig lucht rondgereden of gewoon ouderdom, dus die zijn vervangen en nu staat hij weer op twee mooie sloffen.

Afbeelding

Bij het demonteren van het achterwiel kom je soms herstelwerkzaamheden tegen wat alleen de "echte" specialisten voor elkaar kunnen krijgen. Er zitten in de naaf spanbussen waarin de wielbouten ingedrukt worden. Deze spanbussen zijn voorzien van een bus aan de buitenkant, een rubberen deel en een binnenste bus. Het rubber was uitgedroogd of versleten en in plaats van te vervangen zijn ze met tape aan het werk gegaan. Alle vier de bussen zijn nu eruit gehaald en vervangen door nieuwe (€25). Geen gedoe meer en gewoon veilig en goed de weg op.

AfbeeldingAfbeelding

De tank was zeer goed en had alleen aan de linker onderzijde een kleine beschadiging. Die heb ik weggebracht naar een spuitbedrijf en die heeft er de eerste lagen overheen gespoten. Het resultaat is geweldig en kijk er al naar uit om die te monteren. Maar eerst wordt er door iemand die goed is met kalligrafie (sierletters) een persoonlijk iets op de tank gezet. En daarna weer terug naar de spuiterij voor de laatste vernislagen. Dat is nu waaraan gewerkt wordt.

Afbeelding

En voor de rest zover ik kan veel poetsen en polijsten. Ik hoop en dat is een grove schatting over een maandje de weg op te gaan en te toeren door het Limburgse land.
Laatst gewijzigd door Hans68 op 10 mei 2025 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 3082
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Herstellen Jincheng Knight JC50Q-8

Bericht door MrSinga »

mooi dat zoiets ook gefixt wordt. Hou het blokje in goeie conditie. Als die kapot gaat is het niet zomaar een ander chinees er onder. Langere as kant ketting en die is quasi uniek voor dit model (of de originele Honda versie).
Hans68
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 mei 2025 07:31
Bezit: Jingcheng Knight JC50Q-8 (Honda Magna)

Re: Herstellen Jincheng Knight JC50Q-8

Bericht door Hans68 »

Dank voor je tip.
Het blok heeft al in geen tijden een grote beurt gehad en nu het gedaan is loopt het ook veel soepeler.
De oude olie was zwart en zeker niet schoon. De olie zal zolang de brommer in mijn bezit blijft elke jaar een beurt krijgen waarbij de filters en olie wordt vervangen. Een tweede blokje heb ik ondertussen ook kunnen scoren en die maak ik later ook in orde voor het geval dat ik nog onderdelen nodig heb.
MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 3082
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Herstellen Jincheng Knight JC50Q-8

Bericht door MrSinga »

Hans68 schreef: 09 mei 2025 12:50 Dank voor je tip.
Het blok heeft al in geen tijden een grote beurt gehad en nu het gedaan is loopt het ook veel soepeler.
De oude olie was zwart en zeker niet schoon. De olie zal zolang de brommer in mijn bezit blijft elke jaar een beurt krijgen waarbij de filters en olie wordt vervangen. Een tweede blokje heb ik ondertussen ook kunnen scoren en die maak ik later ook in orde voor het geval dat ik nog onderdelen nodig heb.
er bestaat ook een moto versie van. Die heeft dan koppeling op de bak. Moest je die kunnen scoren en eventueel mengen met de reserve 50 heb je een blokje met koppeling op de bak. Oogt iets "volwassener" als moto met die koppeling op de bak.
Hans68
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 mei 2025 07:31
Bezit: Jingcheng Knight JC50Q-8 (Honda Magna)

Re: Herstellen Jincheng Knight JC50Q-8

Bericht door Hans68 »

Dank voor je tip :)
Maar voor nu eerst even deze compleet en in orde maken. Er is een onderdeel wat mist en dat is het filterhuis wat aan de linkerzijde zit. Er is een ander filter gemonteerd en het origineel is verwijderd. Oh zo jammer want nu kan de chromen afdekkap links niet gemonteerd worden. Die heb ik trouwens wel weer, maar nu nog een mogelijkheid om het goed te monteren. Nu kan ik er zelf wel een beugel van maken, maar het originele filterhuis is net wat mooier.

Ik heb de oproep voor dit onderdeel al geplaatst op het forum :arrow: viewtopic.php?t=39249
MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 3082
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Herstellen Jincheng Knight JC50Q-8

Bericht door MrSinga »

Plaats reactie