Injectie dax naar carb ombouw bedrading probleem

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
phrag
4T-MSB beginner
Bezit: 2019 Skyteam Dax 50cc

Injectie dax naar carb ombouw bedrading probleem

Bericht door phrag »

Ha allen, ik heb mijn 2019 injectie dax omgebouwd naar carb en 125cc.
Ik heb zelf de bedrading gedaan met een pitbike onstekings kabelboom.
De gele draden om de accu te laden en 12v te voeden heb ik direct aangesloten van de stator naar de kabelboom.
Nu merk ik dat wanneer ik een accu aansluit en de brommer start klapt de 12v zekering eruit en is mijn cdi verrot.
Het duurde mij 2 cdi's voordat ik hier achter kwam :oops: .
Ik heb nu even geen accu maar mijn verlichting trekt te veel om te draaien op puur de stator.
Kan iemand mij misschien op de goeie weg helpen? ik heb het ongeveer zo bedraad:
pitbike onstekingsboom: https://www.aliexpress.com/item/1005006 ... el=twinner.
aangesloten op stator. (blauw wit, groen en zwart rood op ontstekingsboom)
groen en zwart wit van onstekingsboom naar contactslot (killswitch)
geel naar 3 gele draden op de kabelboom (van de brommer zelf)
lijkt mij theoretisch allemaal kloppend? de stator lijkt ook op te laden maar zodra ik een accu aansluit is het einde spel.
alvast mijn GROTE dank!!! :) :)
ps : mijn schakel indicator werkt ook niet?? stekkertje zit er wel in.
Laatst gewijzigd door phrag op 25 mar 2025 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Re: Injectie dax naar carb ombouw bedrading probleem

Bericht door MrSinga »

je hebt sowieso nog een gelijkrichter nodig. Die maakt van de gele en witte uit de ontsteking namelijk gelijkspanning voor de batterij EN vlakt de spanningen af op rond de 12-13V. Dusja, heb je die niet dan is het direct over en uit voor verlichting.

dat boompje is ENKEL voor motor te laten draaien en on/off te zetten. Daar sluit je geen lichten mee aan. En ik vrees dit en de originele boom van de injectie idd geen goeie combo zijn. Een kabelboom nieuw voor een ouder model kost geen 100euro en zou stukken gemakkelijker zijn.
phrag
4T-MSB beginner

Bericht door phrag »

MrSinga schreef: 10 mar 2025 16:15 je hebt sowieso nog een gelijkrichter nodig. Die maakt van de gele en witte uit de ontsteking namelijk gelijkspanning voor de batterij EN vlakt de spanningen af op rond de 12-13V. Dusja, heb je die niet dan is het direct over en uit voor verlichting.

dat boompje is ENKEL voor motor te laten draaien en on/off te zetten. Daar sluit je geen lichten mee aan. En ik vrees dit en de originele boom van de injectie idd geen goeie combo zijn. Een kabelboom nieuw voor een ouder model kost geen 100euro en zou stukken gemakkelijker zijn.
Ah, dat verklaart een boel, ik heb namelijk wel licht maar het flikkert enorm. weet je eventueel wat voor gelijkrichter/regelaar ik moet kopen en hoe ik die kan aansluiten? ik probeer het nog even met de injectie kabelboom anders wissel ik hem inderdaad gewoon om. en zou dit ook verklaren waarom ik cdi's aan het slopen ben? thanks!
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door magnamaniac »

Als het CDI's voor gelijkstroom zijn wel.
If it looks stupid but works, it's not stupid.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

phrag schreef: 10 mar 2025 19:39
MrSinga schreef: 10 mar 2025 16:15 je hebt sowieso nog een gelijkrichter nodig. Die maakt van de gele en witte uit de ontsteking namelijk gelijkspanning voor de batterij EN vlakt de spanningen af op rond de 12-13V. Dusja, heb je die niet dan is het direct over en uit voor verlichting.

Ah, dat verklaart een boel, ik heb namelijk wel licht maar het flikkert enorm. weet je eventueel wat voor gelijkrichter/regelaar ik moet kopen en hoe ik die kan aansluiten? ik probeer het nog even met de injectie kabelboom anders wissel ik hem inderdaad gewoon om. en zou dit ook verklaren waarom ik cdi's aan het slopen ben? thanks!
als je begint te mengen tussen die 2 soorten bomen wss wel..
phrag
4T-MSB beginner

Bericht door phrag »

[/quote]

[/quote]
zonder die boom uberhaupt aan te sluiten hetzelfde probleem zou mijn stator dan niet gewoon defect zijn?
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

phrag schreef: 12 mar 2025 19:43
[/quote]
zonder die boom uberhaupt aan te sluiten hetzelfde probleem zou mijn stator dan niet gewoon defect zijn?
[/quote]

hoe sluit je contact aan? of die on/off??
stator heb je nieuwe genomen? Die van de injectie versie kun je niet houden hé. Lees je ook bij iedereen anders dat ze altijd pakket kopen met nieuwe ontsteking enzo
phrag
4T-MSB beginner

Bericht door phrag »

MrSinga schreef: 12 mar 2025 19:46
[/quote]

stator heb je nieuwe genomen? Die van de injectie versie kun je niet houden hé. Lees je ook bij iedereen anders dat ze altijd pakket kopen met nieuwe ontsteking enzo
[/quote]

hij was eerst 50cc, blok is omgewisseld voor een standaard cdi ontsteking 125. contact zit op het contactslot, zitten killswitch draden op het contactslot die ongebruikt zijn op de injectie dus die gedepinned en in een female killswitch stekkerblok geklikt, dat werkt gewoon goed, ik ga eerst mijn gelijkrichter/spanningsregelaar bedraden, daarna kijken of de cdi's nog knallen. dan wissel ik (indien nodig) mijn stator gewoon uit denk ik.
phrag
4T-MSB beginner

Bericht door phrag »

phrag schreef: 18 mar 2025 20:21
MrSinga schreef: 12 mar 2025 19:46
[/quote]

hij was eerst 50cc, blok is omgewisseld voor een standaard cdi ontsteking 125. contact zit op het contactslot, zitten killswitch draden op het contactslot die ongebruikt zijn op de injectie dus die gedepinned en in een female killswitch stekkerblok geklikt, dat werkt gewoon goed, ik ga eerst mijn gelijkrichter/spanningsregelaar bedraden, daarna kijken of de cdi's nog knallen. dan wissel ik (indien nodig) mijn stator gewoon uit denk ik.
[/quote]

nou, alles werkt naar behoren na het bovenstaande gedaan te hebben, toch stel ik het gezeur hier op basis van niks niet enorm op prijs, ipv mij gewoon helpen haha. alles werkt iniedergeval nu, krijg gelijkspanning op mijn boom en cdi's blijven heel :mrgreen:
Plaats reactie