Voorvork Olie C320

Het stapelgekke stoute stoterstangen stukje
Plaats reactie
Guggenheimer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 223
Lid geworden op: 16 jul 2023 16:04
Bezit: Brommers!
Locatie: Blaricum

Voorvork Olie C320

Bericht door Guggenheimer »

Iemand met stoterstangenbloed die weet hoeveel en welke olie er in een C320 poot moet.

Ik vind onderstaande post. Dus vullen, veren, luisteren en bijvullen. Hoe weet je hoeveel CC onder de top zit. Dat is me niet duidelijk.

Als je teveel erin doet dan veert hij niet of te hard. Dat is dan de conclusie die ik trek.

In een video voor een CD50 online spreekt iemand over 105cc per vork of voor beide vorken.. das niet helemaal duidelijk.

Leertouwer SEA15 verkoopt speciale olie, ik neem aan dat dat dan ook ok is voor oude vorken. Of moet je dikker nemen?


CB-viguur schreef: 20 dec 2013 19:05 de dikste motorolie die je hebt, werkt goed voor de demping.

verder kreeg ik laatst de tip dat eigenlijk elke voorvork het goed doet met 13cm luchtkamer, zelf nog niet geprobeert.
Maar vorkpootje los, volledig ingeveerd en dan vullen tot 13cm onder de top.

zelf deed ik het ook ongeveer zo, maar dan vullen en een paar keer heen en weer om opgesloten lucht kwijt te raken, eerst 50cc, en luisteren of die lucht zuigt (slurpt) bij uittrekken, zoja dan iets bijvullen totdat die geen lucht meer zuigt.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16681
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Voorvork Olie C320

Bericht door nielspbr »

Guggenheimer schreef: 10 mar 2025 08:46 ....

Ik vind onderstaande post. Dus vullen, veren, luisteren en bijvullen. Hoe weet je hoeveel CM onder de top zit. Dat is me niet duidelijk.

CB-viguur schreef: 20 dec 2013 19:05 de dikste motorolie die je hebt, werkt goed voor de demping.

verder kreeg ik laatst de tip dat eigenlijk elke voorvork het goed doet met 13cm luchtkamer, zelf nog niet geprobeert.
Maar vorkpootje los, volledig ingeveerd en dan vullen tot 13cm onder de top.

zelf deed ik het ook ongeveer zo, maar dan vullen en een paar keer heen en weer om opgesloten lucht kwijt te raken, eerst 50cc, en luisteren of die lucht zuigt (slurpt) bij uittrekken, zoja dan iets bijvullen totdat die geen lucht meer zuigt.

Men neme een rolmaat of duimstok en je zorgt dat de olie bij ingedrukte poot 13cm onder de rand van de binnenpoot blijft. Zo moeilijk is dat niet. Je vult je blok ook niet met motorolie op de cc nauwkeurig, daar heb je en peilstok voor.
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4622
Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
Bezit: . .
Honda S90 1966
Honda GiorCub SNC50 1999
NSU Prima D 1957.
Piaggio Ciao 1970
Piaggio Boxer1 1972
VeloFrejus 1950.
Demm Turismo 4 tempi 1959
Fiat 1100R 1968
Locatie: Castricum

Re: Voorvork Olie C320

Bericht door wim V8 »

In mijn S90 hoort volgens het boekje ATF olie.
130cc. Dat zal per poot zijn.
En het hoort om de 10.000km ververst of ieder jaar.

Wat ik bij een oude brommer altijd doe, want die vorkolie wordt echt nooit ververst.
Aftappen, als er nog wat in zit. ;) Is dat zwarte/donkerbruine drap, meestal wel, dan aftapboutje er weer in.
Vullen met diesel(100 - 150 cc per poot) af en toe even inveren, nachtje laten staan, nog een beetje
in/uitveren en dan aftappen. Net zolang herhalen tot het schoon is.
Vullen klaar, en meestal perfect. Ik vulde met SAE10 vorkolie ipv ATF.
Ik denk dat er helemaal geen vorkolie bestond in 1966 8-)
(Auto) Stuurolie kan je ook gebruiken.

Als ik niet weet hoeveel olie er in moet dan bepaal ik dat zelf aan de hand van dat het zuigertje/binnenpoot,
dus het ding met de gaatjes/klepjes wat de demping bepaald, dat moet altijd onder olie staan. Simpel.
Ook in de bocht ;)


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 926
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Voorvork Olie C320

Bericht door Dennoz »

wim V8 schreef: 10 mar 2025 10:35 In mijn S90 hoort volgens het boekje ATF olie.
130cc. Dat zal per poot zijn.
En het hoort om de 10.000km ververst of ieder jaar.

Wat ik bij een oude brommer altijd doe, want die vorkolie wordt echt nooit ververst.
Aftappen, als er nog wat in zit. ;) Is dat zwarte/donkerbruine drap, meestal wel, dan aftapboutje er weer in.
Vullen met diesel(100 - 150 cc per poot) af en toe even inveren, nachtje laten staan, nog een beetje
in/uitveren en dan aftappen. Net zolang herhalen tot het schoon is.
Vullen klaar, en meestal perfect. Ik vulde met SAE10 vorkolie ipv ATF.
Ik denk dat er helemaal geen vorkolie bestond in 1966 8-)
(Auto) Stuurolie kan je ook gebruiken.

Als ik niet weet hoeveel olie er in moet dan bepaal ik dat zelf aan de hand van dat het zuigertje/binnenpoot,
dus het ding met de gaatjes/klepjes wat de demping bepaald, dat moet altijd onder olie staan. Simpel.
Ook in de bocht ;)


Gr. Wim.
Mand
Hop hop gas dr op
Guggenheimer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 223
Lid geworden op: 16 jul 2023 16:04
Bezit: Brommers!
Locatie: Blaricum

Re: Voorvork Olie C320

Bericht door Guggenheimer »

wim V8 schreef: 10 mar 2025 10:35 In mijn S90 hoort volgens het boekje ATF olie.
130cc. Dat zal per poot zijn.
En het hoort om de 10.000km ververst of ieder jaar.

Wat ik bij een oude brommer altijd doe, want die vorkolie wordt echt nooit ververst.
Aftappen, als er nog wat in zit. ;) Is dat zwarte/donkerbruine drap, meestal wel, dan aftapboutje er weer in.
Vullen met diesel(100 - 150 cc per poot) af en toe even inveren, nachtje laten staan, nog een beetje
in/uitveren en dan aftappen. Net zolang herhalen tot het schoon is.
Vullen klaar, en meestal perfect. Ik vulde met SAE10 vorkolie ipv ATF.
Ik denk dat er helemaal geen vorkolie bestond in 1966 8-)
(Auto) Stuurolie kan je ook gebruiken.

Als ik niet weet hoeveel olie er in moet dan bepaal ik dat zelf aan de hand van dat het zuigertje/binnenpoot,
dus het ding met de gaatjes/klepjes wat de demping bepaald, dat moet altijd onder olie staan. Simpel.
Ook in de bocht ;)


Gr. Wim.
Dank, ik had al wat remmenreiniger er achteraan gespoten. Maar diesel is een goede. Doe ik dat. Dank voor alle tips. Nu is het duidelijk.
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4622
Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
Bezit: . .
Honda S90 1966
Honda GiorCub SNC50 1999
NSU Prima D 1957.
Piaggio Ciao 1970
Piaggio Boxer1 1972
VeloFrejus 1950.
Demm Turismo 4 tempi 1959
Fiat 1100R 1968
Locatie: Castricum

Re: Voorvork Olie C320

Bericht door wim V8 »

In mijn S90 voorvork hè. Volgens het boekje.
Hoeveelheid en niveau voor de 320 zijn onvindbaar, ik
had daar al eens naar gezocht voor exemplaren die ik had.
Ik weet niet of dat de zelfde vork is.
Ging mij meer om het spoel verhaal.

Ik heb veel oude vorken opengemaakt.
Sommige zijn gewoon op peil maar dan met donker/amber olie,
dat moet echt de eerste olie nog zijn bedenk ik dan.
Sommige hebben slechts een cm dikke zwarte drap, waar dat nou vandaan komt,
of het lijkt of gasten dat grijze molykote vet er in pompen zo ziet het er uit.
En sommige bevatten slechts mayonaise, ik denk met dank aan de hogedrukspuit.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Guggenheimer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 223
Lid geworden op: 16 jul 2023 16:04
Bezit: Brommers!
Locatie: Blaricum

Re: Voorvork Olie C320

Bericht door Guggenheimer »

Volgens LT in Soest is het voor een C320 80CC per vork. SAE15.
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4622
Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
Bezit: . .
Honda S90 1966
Honda GiorCub SNC50 1999
NSU Prima D 1957.
Piaggio Ciao 1970
Piaggio Boxer1 1972
VeloFrejus 1950.
Demm Turismo 4 tempi 1959
Fiat 1100R 1968
Locatie: Castricum

Re: Voorvork Olie C320

Bericht door wim V8 »

Dat dan maar aanhouden hoor.
Als ze het daar niet meer weten dan... ;)


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Plaats reactie