Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2961
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
das de binnenzijde van een lager. Als dat daar ligt dan heb je een probleem.
Tip: koop setje SKF lagers
Tip: koop setje SKF lagers
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
Ik zal SKF lagers kopen en eens naar iemand brengen die ze erin kan zetten, zoals jullie waarschijnlijk hebben gemerkt heb ik er 0 verstand van. Is voor de rest de naaf in orde? Erg bedankt trouwens!
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
Nou lees ik nog niet of je je ketting kunt optillen van je tandwiel. Dit kapotte lager kan namelijk ook een gevolg van zijn.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 feb 2024 21:06
- Bezit: Honda st50
Honda st50 op 12V en verlaagd
Honda amigo
Zhenhua Dax 50cc
Bullit heritage 50cc - Locatie: Kempen
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
Je moet wel zien of je nieuwe lager wel nog vastzit in je naaf. Anders zul je een nieuwe naaf moeten hebben. Vanwaar ben je ergens?
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
Ik ben zelf van Turnhout afkomstig. Ik ga idd nieuwe naafjes bestellen en iemand laten kijken die er verstand van heeft. En om op die andere vraag te antwoorden, die kon ik zeker optillen. Dus nieuwe tandwielen en ketting worden ook erop gezet. Dat zou ook de enigste oorzaak kunnen zijn. Heb voor de rest altijd ketting goed onderhouden, heb hem gewoon vuil een paar weken weg gezet, gesmeerd en beginnen rijden begint hij te wobbelen.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 feb 2024 21:06
- Bezit: Honda st50
Honda st50 op 12V en verlaagd
Honda amigo
Zhenhua Dax 50cc
Bullit heritage 50cc - Locatie: Kempen
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
Hey,Kyanm21 schreef: ↑03 feb 2025 21:22Ik ben zelf van Turnhout afkomstig. Ik ga idd nieuwe naafjes bestellen en iemand laten kijken die er verstand van heeft. En om op die andere vraag te antwoorden, die kon ik zeker optillen. Dus nieuwe tandwielen en ketting worden ook erop gezet. Dat zou ook de enigste oorzaak kunnen zijn. Heb voor de rest altijd ketting goed onderhouden, heb hem gewoon vuil een paar weken weg gezet, gesmeerd en beginnen rijden begint hij te wobbelen.
Das niet zo ver van bij mij.
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
aha, een kapotgedrukt lager. en ik zie geen binnenbus, dus dat is de oorzaak. die binnenbus houdt de twee lagers op de juist afstand van elkaar en voorkomt dat er axiale druk op komt te staan wanneer je de asmoer vastdraait.
de lagers hebben standaardmaten en die kun je zelf vervangen, gewoon eruit tikken met een hamer en iets van een doorslag. controleer of de lagervatting in de naaf niet is uitgelubbert, als alles nog goed is kun je nieuwe lagers erin tikken. het juiste lagernummer wat je moet hebben staat op de zijkant van de buitenschaal van het lager. maar koop wel DICHTE lagers, want open lagers komt stof in en dan slijten ze harder. SKF en FAG zijn goeie merk lagers, koop vooral geen china imitatie lagers. de schade aan de binnenkant van de naaf is niet erg, maar zorg wel dat je de binnenbus er dit keer in monteert anders is het binnen de kortste keren weer kapot.
de lagers hebben standaardmaten en die kun je zelf vervangen, gewoon eruit tikken met een hamer en iets van een doorslag. controleer of de lagervatting in de naaf niet is uitgelubbert, als alles nog goed is kun je nieuwe lagers erin tikken. het juiste lagernummer wat je moet hebben staat op de zijkant van de buitenschaal van het lager. maar koop wel DICHTE lagers, want open lagers komt stof in en dan slijten ze harder. SKF en FAG zijn goeie merk lagers, koop vooral geen china imitatie lagers. de schade aan de binnenkant van de naaf is niet erg, maar zorg wel dat je de binnenbus er dit keer in monteert anders is het binnen de kortste keren weer kapot.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 feb 2024 21:06
- Bezit: Honda st50
Honda st50 op 12V en verlaagd
Honda amigo
Zhenhua Dax 50cc
Bullit heritage 50cc - Locatie: Kempen
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
Op het filmpje is deze bus toch te zien. Dus vermoedelijk zal er er wel ingezeten hebben.lil schreef: ↑04 feb 2025 01:10 aha, een kapotgedrukt lager. en ik zie geen binnenbus, dus dat is de oorzaak. die binnenbus houdt de twee lagers op de juist afstand van elkaar en voorkomt dat er axiale druk op komt te staan wanneer je de asmoer vastdraait.
de lagers hebben standaardmaten en die kun je zelf vervangen, gewoon eruit tikken met een hamer en iets van een doorslag. controleer of de lagervatting in de naaf niet is uitgelubbert, als alles nog goed is kun je nieuwe lagers erin tikken. het juiste lagernummer wat je moet hebben staat op de zijkant van de buitenschaal van het lager. maar koop wel DICHTE lagers, want open lagers komt stof in en dan slijten ze harder. SKF en FAG zijn goeie merk lagers, koop vooral geen china imitatie lagers. de schade aan de binnenkant van de naaf is niet erg, maar zorg wel dat je de binnenbus er dit keer in monteert anders is het binnen de kortste keren weer kapot.
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
lil schreef: ↑04 feb 2025 01:10 aha, een kapotgedrukt lager. en ik zie geen binnenbus, dus dat is de oorzaak. die binnenbus houdt de twee lagers op de juist afstand van elkaar en voorkomt dat er axiale druk op komt te staan wanneer je de asmoer vastdraait.
de lagers hebben standaardmaten en die kun je zelf vervangen, gewoon eruit tikken met een hamer en iets van een doorslag. controleer of de lagervatting in de naaf niet is uitgelubbert, als alles nog goed is kun je nieuwe lagers erin tikken. het juiste lagernummer wat je moet hebben staat op de zijkant van de buitenschaal van het lager. maar koop wel DICHTE lagers, want open lagers komt stof in en dan slijten ze harder. SKF en FAG zijn goeie merk lagers, koop vooral geen china imitatie lagers. de schade aan de binnenkant van de naaf is niet erg, maar zorg wel dat je de binnenbus er dit keer in monteert anders is het binnen de kortste keren weer kapot.
De buis zat er zeker in, heb ik eruit gehaald om te kijken naar de rare schilfers die eruit kwamen te vallen.
En die bolletjes die eruit kwame,zijn die van de lager of heb ik ze nog nodig?
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
Toevallig nog lagers liggen?Davyke schreef: ↑03 feb 2025 21:46Hey,Kyanm21 schreef: ↑03 feb 2025 21:22Ik ben zelf van Turnhout afkomstig. Ik ga idd nieuwe naafjes bestellen en iemand laten kijken die er verstand van heeft. En om op die andere vraag te antwoorden, die kon ik zeker optillen. Dus nieuwe tandwielen en ketting worden ook erop gezet. Dat zou ook de enigste oorzaak kunnen zijn. Heb voor de rest altijd ketting goed onderhouden, heb hem gewoon vuil een paar weken weg gezet, gesmeerd en beginnen rijden begint hij te wobbelen.
Das niet zo ver van bij mij.

-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 12 feb 2024 21:06
- Bezit: Honda st50
Honda st50 op 12V en verlaagd
Honda amigo
Zhenhua Dax 50cc
Bullit heritage 50cc - Locatie: Kempen
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
Hey,Kyanm21 schreef: ↑04 feb 2025 09:02Toevallig nog lagers liggen?Davyke schreef: ↑03 feb 2025 21:46Hey,Kyanm21 schreef: ↑03 feb 2025 21:22Ik ben zelf van Turnhout afkomstig. Ik ga idd nieuwe naafjes bestellen en iemand laten kijken die er verstand van heeft. En om op die andere vraag te antwoorden, die kon ik zeker optillen. Dus nieuwe tandwielen en ketting worden ook erop gezet. Dat zou ook de enigste oorzaak kunnen zijn. Heb voor de rest altijd ketting goed onderhouden, heb hem gewoon vuil een paar weken weg gezet, gesmeerd en beginnen rijden begint hij te wobbelen.
Das niet zo ver van bij mij.![]()
lagers zijn normaal 6301? klopt dit? Deze heb ik nog wel liggen
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
Ik ga zometeen gelijk even kijken.Davyke schreef: ↑04 feb 2025 09:12Hey,Kyanm21 schreef: ↑04 feb 2025 09:02Toevallig nog lagers liggen?Davyke schreef: ↑03 feb 2025 21:46Hey,Kyanm21 schreef: ↑03 feb 2025 21:22Ik ben zelf van Turnhout afkomstig. Ik ga idd nieuwe naafjes bestellen en iemand laten kijken die er verstand van heeft. En om op die andere vraag te antwoorden, die kon ik zeker optillen. Dus nieuwe tandwielen en ketting worden ook erop gezet. Dat zou ook de enigste oorzaak kunnen zijn. Heb voor de rest altijd ketting goed onderhouden, heb hem gewoon vuil een paar weken weg gezet, gesmeerd en beginnen rijden begint hij te wobbelen.
Das niet zo ver van bij mij.![]()
lagers zijn normaal 6301? klopt dit? Deze heb ik nog wel liggen
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
Davyke schreef: ↑04 feb 2025 09:12Hey,Kyanm21 schreef: ↑04 feb 2025 09:02Toevallig nog lagers liggen?Davyke schreef: ↑03 feb 2025 21:46Hey,Kyanm21 schreef: ↑03 feb 2025 21:22
Ik ben zelf van Turnhout afkomstig. Ik ga idd nieuwe naafjes bestellen en iemand laten kijken die er verstand van heeft. En om op die andere vraag te antwoorden, die kon ik zeker optillen. Dus nieuwe tandwielen en ketting worden ook erop gezet. Dat zou ook de enigste oorzaak kunnen zijn. Heb voor de rest altijd ketting goed onderhouden, heb hem gewoon vuil een paar weken weg gezet, gesmeerd en beginnen rijden begint hij te wobbelen.
Das niet zo ver van bij mij.![]()
lagers zijn normaal 6301? klopt dit? Deze heb ik nog wel liggen
Dit zijn idd de juiste maat, alleen doe ik hem zowizo even binnen bij een maat van me. Hij heeft ook nog goeie lagers liggen dan zitten ze er gelijk al even in.
Nu heb ik bij het uit elkaar halen van het wiel wel een hoop dingen eruit gehaald waarvan ik geen idee van heb of ze nog bruikbaar zijn, en waar ze überhaupt moeten. Eerder in dit gesprek zei iemand iets over spacerrs. Hier heb ik er 2 van uit gehaald, 1 dunnere ring en 1 dikkere ring. Weet iemand toevallig welke van welke kant komt?
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
oow je had die bus in je hand. ja dan weet ik niet hoe dat lager stuk is gegaan.Davyke schreef: ↑04 feb 2025 07:42Op het filmpje is deze bus toch te zien. Dus vermoedelijk zal er er wel ingezeten hebben.lil schreef: ↑04 feb 2025 01:10 aha, een kapotgedrukt lager. en ik zie geen binnenbus, dus dat is de oorzaak. die binnenbus houdt de twee lagers op de juist afstand van elkaar en voorkomt dat er axiale druk op komt te staan wanneer je de asmoer vastdraait.
de lagers hebben standaardmaten en die kun je zelf vervangen, gewoon eruit tikken met een hamer en iets van een doorslag. controleer of de lagervatting in de naaf niet is uitgelubbert, als alles nog goed is kun je nieuwe lagers erin tikken. het juiste lagernummer wat je moet hebben staat op de zijkant van de buitenschaal van het lager. maar koop wel DICHTE lagers, want open lagers komt stof in en dan slijten ze harder. SKF en FAG zijn goeie merk lagers, koop vooral geen china imitatie lagers. de schade aan de binnenkant van de naaf is niet erg, maar zorg wel dat je de binnenbus er dit keer in monteert anders is het binnen de kortste keren weer kapot.
6301 is idd een lager nummer, maar ik weet niet of dat het goede nummer is, controleren.
Re: Wiel schud links en rechts rijden rijden, maar staat vast
lil schreef: ↑04 feb 2025 15:05oow je had die bus in je hand. ja dan weet ik niet hoe dat lager stuk is gegaan.Davyke schreef: ↑04 feb 2025 07:42Op het filmpje is deze bus toch te zien. Dus vermoedelijk zal er er wel ingezeten hebben.lil schreef: ↑04 feb 2025 01:10 aha, een kapotgedrukt lager. en ik zie geen binnenbus, dus dat is de oorzaak. die binnenbus houdt de twee lagers op de juist afstand van elkaar en voorkomt dat er axiale druk op komt te staan wanneer je de asmoer vastdraait.
de lagers hebben standaardmaten en die kun je zelf vervangen, gewoon eruit tikken met een hamer en iets van een doorslag. controleer of de lagervatting in de naaf niet is uitgelubbert, als alles nog goed is kun je nieuwe lagers erin tikken. het juiste lagernummer wat je moet hebben staat op de zijkant van de buitenschaal van het lager. maar koop wel DICHTE lagers, want open lagers komt stof in en dan slijten ze harder. SKF en FAG zijn goeie merk lagers, koop vooral geen china imitatie lagers. de schade aan de binnenkant van de naaf is niet erg, maar zorg wel dat je de binnenbus er dit keer in monteert anders is het binnen de kortste keren weer kapot.
Ikzelf ook geen idee