Honda Nice 110 blokbouw project
Honda Nice 110 blokbouw project
Dames en heren,
Mijn volgende blokbouw project wil ik op basis van een Honda Nice 110 maken, liefst zonder elektrische startmotor.
Algemene vragen zijn welke brommer modellen in Zuidoost Azie met het "Nice 110" blok rondrijden met:
A. dezelfde blok naar frame ophangpunten als SS50
B. de grotere tapeind afstand
C. de oliepomp via (kunststof) tandwiel aandrijving onder het koppeling carter deksel
Technische vragen zijn:
1. Wat zijn de diagonale, horizontale en verticale tapeind afstanden in mm?
2. Wat zijn de belangrijke herkenningspunten (ingegoten letter / nummer combinaties zoals GB3 ofzo) van geschikte Nice 110 blokken?
3. Wat is de boring van een standaard Nice 110 blok in mm?
4. Wat is de slag van een standaard Nice 110 blok in mm?
5. Welk onderdeelnummer Takegawa Super head 4V+R past er op de grotere tapeind afstanden van het Honda Nice blok (momenteel heb ik # 01-03-0120 op mijn HA02 blok en ik weet niet of datzelfde onderdeel nummer past / werkt op een Nice blok).
Foto bijgevoegd van een blok dat schijnbaar geschikt is (terugkoppeling welkom).
Kijk uit naar jullie terugkoppeling.
Vriendelijke groet, Jason
Mijn volgende blokbouw project wil ik op basis van een Honda Nice 110 maken, liefst zonder elektrische startmotor.
Algemene vragen zijn welke brommer modellen in Zuidoost Azie met het "Nice 110" blok rondrijden met:
A. dezelfde blok naar frame ophangpunten als SS50
B. de grotere tapeind afstand
C. de oliepomp via (kunststof) tandwiel aandrijving onder het koppeling carter deksel
Technische vragen zijn:
1. Wat zijn de diagonale, horizontale en verticale tapeind afstanden in mm?
2. Wat zijn de belangrijke herkenningspunten (ingegoten letter / nummer combinaties zoals GB3 ofzo) van geschikte Nice 110 blokken?
3. Wat is de boring van een standaard Nice 110 blok in mm?
4. Wat is de slag van een standaard Nice 110 blok in mm?
5. Welk onderdeelnummer Takegawa Super head 4V+R past er op de grotere tapeind afstanden van het Honda Nice blok (momenteel heb ik # 01-03-0120 op mijn HA02 blok en ik weet niet of datzelfde onderdeel nummer past / werkt op een Nice blok).
Foto bijgevoegd van een blok dat schijnbaar geschikt is (terugkoppeling welkom).
Kijk uit naar jullie terugkoppeling.
Vriendelijke groet, Jason
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2920
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Honda Nice 110 blokbouw project
Nice is standaard 55,5 slag en 50mm boring, dus 109cc. Bak op 4 kogellagers. Bredere koppelingszijde waardoor een ander tuning carter p&p vrij lastig is in combinatie met de ori krukas (laaaaang krukastap aan kant koppeling)
Dus andere bak kan, moet je naar de Takegawa TAFT bakken gaan, dan kan bv een 5 bak
Andere kruk kan maar dan moet je hier ook weer rekening houden met oliepomptandwieltje die op de kruk rechtstreeks zit (bij alle +125cc china blokken ook het geval)
kop ga je naar de 4SM moeten gaan kijken dacht ik. Zelfde als cilinderkits.
PLUS rekening houden dat een hoge cilinder voor C90/54mm/... allemaal niet meer past omdat de cilinder een hoge hoge cilinder is dan
nu als je niet zo'n motor of grote delen op overschot hebt dan zou ik er niet aan beginnen.
blok kost een bom geld en onderdelen zijn om te zeggen hard to find. Recent 1 gedaan (2 kapotte gevonden voor cava prijs) en toch nog moeten zoeken naar originele piston ed. Geen simpele zoektocht geweest. Waar je vroeger bij TRP of TJR stukken vond... niet zo simpel meer
Vind je er in Thailand od. top maar vergeet niet dat er daar ooit een tsunami geweest is en dat hun gereviseerde motor soms uiterlijk gefixt is maar intern ja. Ooit zo'n "gereviseerde" open gedaan.
Dat blok reed goed maar rookte wat. Aja, wss segmenten. Ja maar cilinder had duidelijke kenmerken van roest, je zag waar er roest gezeten had en dat het zo "opgewreven" was door de piston. Koppeling eraf en zag ik nog zo wat restanten van slijk.
nu, de originele kruk kan wel ff met een grotere cilinderkit. Kennis heeft een opgevoerde naar 140cc, gaat als een speer. Maar bon, al 2e set middencarters want door uit te kotteren voor die grotere cilinder heeft ie al de draadstangen eruit getrokken al rijdend. Maar ken er die zelfs met een 52mm boring die dingen in snot hebben laten draaien (wederom, herkomst voor/na tsunami is de vraag en uiterlijk niet zichtbaar)
De TJR 175's zijn mooi, snel maar vanaf een bepaald toerental vallen die tegen. Geen extra boost als je sneller gaat rijden. Ken er paar met zo'n blok en ze zijn er lovend over behalve de kracht in hogere toeren die ontbreekt.
Dus andere bak kan, moet je naar de Takegawa TAFT bakken gaan, dan kan bv een 5 bak
Andere kruk kan maar dan moet je hier ook weer rekening houden met oliepomptandwieltje die op de kruk rechtstreeks zit (bij alle +125cc china blokken ook het geval)
kop ga je naar de 4SM moeten gaan kijken dacht ik. Zelfde als cilinderkits.
PLUS rekening houden dat een hoge cilinder voor C90/54mm/... allemaal niet meer past omdat de cilinder een hoge hoge cilinder is dan
nu als je niet zo'n motor of grote delen op overschot hebt dan zou ik er niet aan beginnen.
blok kost een bom geld en onderdelen zijn om te zeggen hard to find. Recent 1 gedaan (2 kapotte gevonden voor cava prijs) en toch nog moeten zoeken naar originele piston ed. Geen simpele zoektocht geweest. Waar je vroeger bij TRP of TJR stukken vond... niet zo simpel meer
Vind je er in Thailand od. top maar vergeet niet dat er daar ooit een tsunami geweest is en dat hun gereviseerde motor soms uiterlijk gefixt is maar intern ja. Ooit zo'n "gereviseerde" open gedaan.
Dat blok reed goed maar rookte wat. Aja, wss segmenten. Ja maar cilinder had duidelijke kenmerken van roest, je zag waar er roest gezeten had en dat het zo "opgewreven" was door de piston. Koppeling eraf en zag ik nog zo wat restanten van slijk.
nu, de originele kruk kan wel ff met een grotere cilinderkit. Kennis heeft een opgevoerde naar 140cc, gaat als een speer. Maar bon, al 2e set middencarters want door uit te kotteren voor die grotere cilinder heeft ie al de draadstangen eruit getrokken al rijdend. Maar ken er die zelfs met een 52mm boring die dingen in snot hebben laten draaien (wederom, herkomst voor/na tsunami is de vraag en uiterlijk niet zichtbaar)
De TJR 175's zijn mooi, snel maar vanaf een bepaald toerental vallen die tegen. Geen extra boost als je sneller gaat rijden. Ken er paar met zo'n blok en ze zijn er lovend over behalve de kracht in hogere toeren die ontbreekt.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16610
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Honda Nice 110 blokbouw project
Honda nz110 kop is standaard gewoon 2sm tapafstand maar met een groter nokkenastandwiel(tunnel). Een nice 110 blok heeft de "normale" 49cc tapafstand alleen de tapeinden zijn langer of je moet tapeinden gaan verplaatsen.
En een nice blok past gewoon in een ss50, alleen het 3e ophangpunt word normaal van de cilinder afgezaagd, oogt beter en je kan de carburateur op een "normale" plaats kwijt.
Nice 125cc blokken passen niet zonder frame aanpassing.
En wat mrsinga zei, een uit nieuwe onderdelen opgebouwd origineel blok kostte 10 jaar geleden al 1600 euri.
En een nice blok past gewoon in een ss50, alleen het 3e ophangpunt word normaal van de cilinder afgezaagd, oogt beter en je kan de carburateur op een "normale" plaats kwijt.
Nice 125cc blokken passen niet zonder frame aanpassing.
En wat mrsinga zei, een uit nieuwe onderdelen opgebouwd origineel blok kostte 10 jaar geleden al 1600 euri.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2920
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Honda Nice 110 blokbouw project
ja maar gewone kop ed past niet doordat de tigen dikker zijn. De busjes er over zijn dan diameter 8 waar de onze van normale blokjes 7 zijn? Hierdoor val je dus in een andere klasse waarbij gewone kopjes moeilijker te gebruiken zijn (ofja, uitboren). Vandaar dat vele die naar 4SM brengen, daar die al voorzien zijn voor die dikkere draadstangen. My bad, niet aan meer gedacht dat je een ori +R od kon aanpassen, maar je hebt helemaal gelijk.nielspbr schreef: ↑08 jan 2025 09:28 Honda nz110 kop is standaard gewoon 2sm tapafstand maar met een groter nokkenastandwiel(tunnel). Een nice 110 blok heeft de "normale" 49cc tapafstand alleen de tapeinden zijn langer of je moet tapeinden gaan verplaatsen.
En een nice blok past gewoon in een ss50, alleen het 3e ophangpunt word normaal van de cilinder afgezaagd, oogt beter en je kan de carburateur op een "normale" plaats kwijt.
Nice 125cc blokken passen niet zonder frame aanpassing.
En wat mrsinga zei, een uit nieuwe onderdelen opgebouwd origineel blok kostte 10 jaar geleden al 1600 euri.
Nice 125 of Innova of MSX of andere injectie 125 is allemaal gelijklopend. Maar niets is bruikbaar van bovenblok (dat typische retourkanaal is weggewerkt). Bak is ook anders (dikkere assen en tandwielen).
nieuw opbouwen? Voor van die 2 1 complete te maken al tegen muren gelopen. ja grotere cilinderkits zijn te krijgen van yuminashi incl koppen met grotere kleppen. Tot er een klep kapot is dan kun je die ondingen niet los bestellen.
Piston voor originele cilinder. Niet meer leverbaar bij Honda. Ja, te vinden hoor maar voor die prijs toch maar een HC piston gekocht voor ori cilinder. De tijd dat je vlot stukken vond voor die blokken is voorbij.
Re: Honda Nice 110 blokbouw project
Vriendelijk dank voor de terugkoppelingen.
Nice blokken schijnen uitdagender te zijn om te tunen dan ik verwachtte.
Mijn simpele idee was alleen de top end groot slagvolume en stabiel met veel "vlees" op de koppakking te maken.
Dan een Takegawa Super head 4V+R met een PE28 op te zetten en klaar.
Mogelijk dat tegenwoordig de Nice blokken minder populair zijn geworden door de aangegeven redenen.
Ook het feit dat er goedkopere alternatieven met een groter slagvolume en output zijn zal een rol spelen.
Zo er mensen in ons forum zijn die de gestelde vragen punt voor punt letterlijk en feitelijk kunnen beantwoorden, dan graag.
Groet, Jason
Nice blokken schijnen uitdagender te zijn om te tunen dan ik verwachtte.
Mijn simpele idee was alleen de top end groot slagvolume en stabiel met veel "vlees" op de koppakking te maken.
Dan een Takegawa Super head 4V+R met een PE28 op te zetten en klaar.
Mogelijk dat tegenwoordig de Nice blokken minder populair zijn geworden door de aangegeven redenen.
Ook het feit dat er goedkopere alternatieven met een groter slagvolume en output zijn zal een rol spelen.
Zo er mensen in ons forum zijn die de gestelde vragen punt voor punt letterlijk en feitelijk kunnen beantwoorden, dan graag.
Groet, Jason
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2920
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Honda Nice 110 blokbouw project
A: zelfde ophangpunten als een SS voor de Nice 110. Nice 125 past nietJason schreef: ↑08 jan 2025 03:11 Algemene vragen zijn welke brommer modellen in Zuidoost Azie met het "Nice 110" blok rondrijden met:
A. dezelfde blok naar frame ophangpunten als SS50
B. de grotere tapeind afstand
C. de oliepomp via (kunststof) tandwiel aandrijving onder het koppeling carter deksel
Technische vragen zijn:
1. Wat zijn de diagonale, horizontale en verticale tapeind afstanden in mm?
2. Wat zijn de belangrijke herkenningspunten (ingegoten letter / nummer combinaties zoals GB3 ofzo) van geschikte Nice 110 blokken?
3. Wat is de boring van een standaard Nice 110 blok in mm?
4. Wat is de slag van een standaard Nice 110 blok in mm?
5. Welk onderdeelnummer Takegawa Super head 4V+R past er op de grotere tapeind afstanden van het Honda Nice blok (momenteel heb ik # 01-03-0120 op mijn HA02 blok en ik weet niet of datzelfde onderdeel nummer past / werkt op een Nice blok).
B: Zelfde tapeind als SS50 enkel 7mm draadstangen ipv de 6mm zoals bij SS
C: oliepomp wordt idd aangedreven rechtstreeks op de kruk. Takegawa ed hebben grotere. Ook die van een DT150E is bruikbaar en groter
1: zie SS50
2: ZN110-... moet erop staan. En voor de rest een vrij atypisch blok.
3: 50mm
4. 55.5mm
5: niet moet je zelf aanpassen
Re: Honda Nice 110 blokbouw project
Vriendelijk dank voor de terugkoppeling.
Groet, Jason
Groet, Jason
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16610
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Honda Nice 110 blokbouw project
10 jaar geleden had je in duitsland als bekende nice tuners tjr, trp(afgesplitst van tjr), hsm(hotshot monkeys) en monkey garage duisburg.
Die laatste doet tegenwoordig in enfield motoren.
Koppelingen, koppen en zuigers voornamelijk op takegawa basis behalve bij monkey garage, die wilde er nog wel eens een yoshimura kop op schroeven. Let vooral op het woordje basis, er werd veel aangepast om dingen te laten passen. En die blokken waren niet goedkoop.
Er kwam ook eea uit thailand maar dan moest je maar afwachten wat je kreeg, zeker na de tsunami.
Die laatste doet tegenwoordig in enfield motoren.
Koppelingen, koppen en zuigers voornamelijk op takegawa basis behalve bij monkey garage, die wilde er nog wel eens een yoshimura kop op schroeven. Let vooral op het woordje basis, er werd veel aangepast om dingen te laten passen. En die blokken waren niet goedkoop.
Er kwam ook eea uit thailand maar dan moest je maar afwachten wat je kreeg, zeker na de tsunami.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2920
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Honda Nice 110 blokbouw project
maar als je foto's zoekt van die firma's komen er vaak ook freesbanken, tig-posten ed voor. Het was nooit p&p. Een kapot TJR-blok is een blok waar je weinig tot niets meer voor kunt vinden. Of het is opsturen naar hen en daar laten herstellen, tegen serieuze prijzen.nielspbr schreef: ↑09 jan 2025 13:04 10 jaar geleden had je in duitsland als bekende nice tuners tjr, trp(afgesplitst van tjr), hsm(hotshot monkeys) en monkey garage duisburg.
Die laatste doet tegenwoordig in enfield motoren.
Koppelingen, koppen en zuigers voornamelijk op takegawa basis behalve bij monkey garage, die wilde er nog wel eens een yoshimura kop op schroeven. Let vooral op het woordje basis, er werd veel aangepast om dingen te laten passen. En die blokken waren niet goedkoop.
Er kwam ook eea uit thailand maar dan moest je maar afwachten wat je kreeg, zeker na de tsunami.
http://www.fredsbike.be/fredsbike/index ... cat=14&l=2
nog paar nieuwe TJR-blokken. Freddy was er over bezig toen ik passeerde, die geraak ik nooit meer kwijt. Maar ie kan ze niet voor een appel en ei verkopen ook, heeft ook zo'n bedragen betaalt ooit ervoor
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16610
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Honda Nice 110 blokbouw project
Klopt, tjr maakte blokken op bestelling op gewenste slagvolumes. Die schudde zo een andere cilinderboring, zuiger of krukas met afwijkende slag/drijfstanglengte uit zijn mouw aangepast voor de ene of andere raceklasse. Al die ik noemde hebben een machinepark.
HSM volgens mij zelfs CNC.
Freddy heeft inderdaad nog een paar tjr standaard formaten liggen zie ik. 175 66 slag 58 boring en 146 is de 55,5 slag met 58mm boring. en dan , als extraatje, de grote kleppen en of takegawa koppeling optie.
hsm deed nog een mm boring extra (180cc), extra oppassen met de kopdichting.
HSM volgens mij zelfs CNC.
Freddy heeft inderdaad nog een paar tjr standaard formaten liggen zie ik. 175 66 slag 58 boring en 146 is de 55,5 slag met 58mm boring. en dan , als extraatje, de grote kleppen en of takegawa koppeling optie.
hsm deed nog een mm boring extra (180cc), extra oppassen met de kopdichting.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2920
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Honda Nice 110 blokbouw project
ja die perste indien gewenst andere drijfstang op de kruk. Vandaar ook die zotte maten soms.
dus Jason, ik zou goed nadenken voor je hieraan start. Het zal een bom geld kosten (als je dat al dacht van uwe vorige build, dat was peanuts).
Degene die een nice hebben doen die niet goedkoop weg, dmeeste nice blokken ga je tussen de 1000 a 1200euro moeten neertellen en dan weet je nog de staat niet.
-
- chaly addict
- Berichten: 19137
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Honda Nice 110 blokbouw project
Ik begrijp die Nice gekte niet. Gekke brede blokken, vaak met gekke koppelingsconstructies, Eigenlijk vaak niet eens Japans en als ze verbouwd zijn nog minder. Ze wijken enorm af van onze horizontale blokken, ook qua uiterlijk. Destijds was het misschien de enige manier om wat groter te gaan, maar NTC90 als basis is net zo goed en een stuk realistischer. En HM. Als dat zonodig moet. Ik ben nog meer gecharmeerd van de bamiblokken die nu te koop zijn en daar kan in de meeste gevallen ook zat aan verbeterd worden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2920
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Honda Nice 110 blokbouw project
Nice is een erg betrouwbare motor origineel. Niet super snel maar kan wel km's doen. Een kennis heeft een ori Nice op z'n NT70 Dax, rijdt daar nu al ettelijke jaren mee rond. Doet vaak op z'n eigen een rit van +200km daags (deze zomer een rit van net geen 400km, kreeg z'n tracking doorgestuurd). Heeft ie toen volledig in orde laten zetten door Corky.NIX schreef: ↑09 jan 2025 21:48 Ik begrijp die Nice gekte niet. Gekke brede blokken, vaak met gekke koppelingsconstructies, Eigenlijk vaak niet eens Japans en als ze verbouwd zijn nog minder. Ze wijken enorm af van onze horizontale blokken, ook qua uiterlijk. Destijds was het misschien de enige manier om wat groter te gaan, maar NTC90 als basis is net zo goed en een stuk realistischer. En HM. Als dat zonodig moet. Ik ben nog meer gecharmeerd van de bamiblokken die nu te koop zijn en daar kan in de meeste gevallen ook zat aan verbeterd worden.
Ik heb voor hem, op z'n OT ST70, een ZC108 basis blok gemaakt. 54mm boring, OT70-kop, snellere nok SPL en een Mitsuba ontsteking. Daar rijdt ie nu al over de 10k km mee rond zonder 1 sleutel op te moeten zetten (behalve onderhoud). Blok kost een fractie van wat ie betaalde voor die Nice aan te kopen en te laten reviseren.
conclusie... Nice is duurder en gaat lang mee maar die ZC113 doet niet onder voor die Nice.
En ja daar heb je gelijk die ZC108 heeft als basis bij Honda de CD100/CD90/C90. Ziet er stukken beter uit, minder breed en past originele onderstel. Een Nice past maar onder bepaalde type brommers. Onder een ZB50/Monkey R omdat kader breder is past ie perfect. Maar op Dax/Monkey/... blijft het iets raars.