Honda Dax Skyteam 125cc vertanding(en)

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor

Re: Honda Dax Skyteam 125cc vertanding(en)

Bericht door magnamaniac »

Umberto wie?
If it looks stupid but works, it's not stupid.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

magnamaniac schreef: 05 dec 2024 21:52 Dat was toch halverwege jaren 70?
Jezus, dan ben je echt al een ouwe lul knar.
ik dacht dat ik 1 van de oudere hier was :D maar blijkbaar loopt Lil tegen pensioensleeftijd aan. Vandaar die verzuurde uitspraken soms (ik ben je maar aan het jennen ;) )
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Verbaas je over de leeftijd van sommigen hier...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door magnamaniac »

Ik denk dat ik met mn 53 nog een jonkie ben hier.
En het grappige is dat deze brommers niet eens jeugdsentiment zijn, ik heb vroeger alleenaar een honda PX50 2takt en een Puch maxi gereden.
Een jaar of 15 geleden wel een skyteam motodax gehad, gewoon omdat ik het een grappig ding vond en zuinig woon-werk transport. Mn little cub heb ik vooral omdat ik weer dichterbij werk, waarbij een brommer praktisch wordt ipv auto en ik a) geen 2takt knetterding wil en ouder spul veel mooier vind dan modern spul, dat heeft nog ziel en karakter.
Al vind ik van (redelijk modern) 2takt een italjet dragster 50 ook wel gaaf, maar dan vooral om de frame techniek. Een trellisframe en naaf besturing.
If it looks stupid but works, it's not stupid.
phrag
4T-MSB beginner
Bezit: 2019 Skyteam Dax 50cc

Bericht door phrag »

MrSinga schreef: 05 dec 2024 07:40 met een originele carbu ga je nooit 100kmh halen. Zelfs met een goed afgestelde KEIHIN PE24 (meer zou ik niet nemen en zeker geen nibbi ofzo) wordt dat wel gokken.

Recent op een DX90 een nieuw 125-blokje gestopt met zo'n replica PZ22 carbu (eigenlijk gewoon een veredelde PC20) en mag blij zijn met 85kmh met 15-32 tandwielverhouding. Sproeiergrootte is nu 86 hoofdsproeier. Origineel kwam ie met 92, reed vlotter maar zat een giga lastig punt in de toerencurve. Zelfs met naald op alle verschillende punten te zetten bleef ik tussen de 6-8000 een gehik hebben. Vlotjes erdoor maar niet vlot als je in dat toerengebied zit. Constant een geplop en gedoe.

Bak verhoudingen zijn beetje lastiger dan een origineel skyteam 125-blok (model met koppeling op de bak) die met een 20mm wel 90kmh kon aantikken. En in z'n 4e maakt ie wel wat toeren nu dit blok, meer dan de skyteam. Te hoog naar m'n zin om die top maar te halen.

16-32 getest en dan heb je wat meer top echter met tegenwind is het dan wel minder. Haal je nog een 75kmh. Allemaal vlakke baantjes in polderlandschap alhier. Nu naar 15-31 gegaan maar met het mindere weer niet zoveel zin meer om te gaan proefrijden. Ik verwacht hiermee net wel te behalen wat ik wil. Verhoudingsgewijs zit ik dan tussenin waar ik hoop wel uit te komen op een vlot rijdende motodx.

Heb een PE24 en 24 vlak liggen. Waarom dit er niet op? Gewoon het verbruik en dit moet zo goedkoop mogelijk blijven. Bedoeling is dat ik deze mee neem met de mobilhome en ergens kan laten staan zonder bang te moeten zijn dat ie weg is.
met std carb (16mm) tandwielverhouding 15-32 heb ik de 90 gps aangetikt, wellicht wissel ik nog naar een 24mm keihin of mikuni (replica) idd, maar ik ben hier voor nu enorm tevreden mee, alleen hoog in de toeren merk je dat die nu afgeknepen is met 16mm (onderin FLINK wat koppel).
Plaats reactie