Aandrijf tandwiel eraf tijdens rijden

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
MartijnDax70
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda Dax 70cc

Aandrijf tandwiel eraf tijdens rijden

Bericht door MartijnDax70 »

Hallo allemaal,

Heel erg stom/balen, vandaag is mijn tandwiel van mij Honda Dax eraf gelopen. Blijkbaar zat het borgplaatje niet juist geplaatst (niet kwartslag gedraaid) en kon deze er gewoon vanaf lopen. Resultaat ketting eraf tijdens het rijden. Tandwiel + borgplaatje met schroeven in zijn geheel langs de weg terug gevonden.

Nu zie ik dat de vertandingen op de as helaas beschadigd zijn. De helft zijn door de klap weggeslagen (zie foto). Nu wil ik deze niet meer terugplaatsen omdat ik denk dat de krachten ervoor zullen zorgen dat deze er weer afgaat. hoe kan ik dit het beste repareren/verhelpen?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

groet,Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Martijn
hypercub2
4T-MSB regular
Bezit: 2x CY50 R&P

Re: Aandrijf tandwiel eraf tijdens rijden

Bericht door hypercub2 »

Ik zou denken, met het juiste plaatje kan je nog een tijd vooruit.
Wil je het ècht netjes doen moet je de uitgaande as vervangen.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

hypercub2 schreef: 04 okt 2024 21:39 Ik zou denken, met het juiste plaatje kan je nog een tijd vooruit.
Wil je het ècht netjes doen moet je de uitgaande as vervangen.
Klopt, er zijn 2 typen plaatjes, je hebt voor dit tandwiel net de verkeerde gaten gebruikt.
En ja die uitgaande as dat word au aan de portemonnee of je moet heel handig zijn met lasapparaat en vijl maar dat wil je niet doen terwijl de as nog in het blok zit.
SS50-Maarten
4T-MSB regular
Bezit: SS50 1977 rood bromfiets
SS50 1974 goudkleurig motorfiets

Bericht door SS50-Maarten »

Als uitgaande as en tandwiel geheel nieuw zijn, zit het dan spelingsvrij? Op mijn rode ss50 zit het er namelijk nieuw op.en nog steeds speling. Of doe ik iets niet goed?
Heppie met kleppie! :D
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Nee, er zit altijd beweging in dat kleine tandwiel.
Alleen, zoals hier te zien, let op dat de lippen van het borgplaatje niet in de splines zitten als je het monteert want dan borgt het niets.
magnamaniac
4T-MSB regular

Bericht door magnamaniac »

Enige definitieve oplossing is nieuwe as. Beun/redneck oplossing is borg plaatje aan de as vastlassen en bij versleten tandwiel los slijpen en herhalen.
If it looks stupid but works, it's not stupid.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Nee. Gewoon het borgplaatje weer monteren. Ik heb overigens wel eens bij een as waar alle 6 de spiebanen bij de groef waren afgebroken, opgelast en met een slijptol en ijzerzaag (bij gebrek aan draaibank en ander precisiegereedschap) weer voldoende in vorm gekregen om een tandwiel te kunnen (de)monteren en borgen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

magnamaniac schreef: 04 okt 2024 22:26 Enige definitieve oplossing is nieuwe as. Beun/redneck oplossing is borg plaatje aan de as vastlassen en bij versleten tandwiel los slijpen en herhalen.
das het correcte. Maar dat is dan blokje compleet uiteen halen. Ben je wel paar uren kwijt.

echter ik heb al assen gezien die nog slechter waren en dat tandwiel nog steeds bleef zitten.

1 verkeerde borgplaatje (koop altijd paar van die dingen want 9/10 heb je nen misse liggen)
NIX schreef: 04 okt 2024 22:41 Nee. Gewoon het borgplaatje weer monteren. Ik heb overigens wel eens bij een as waar alle 6 de spiebanen bij de groef waren afgebroken, opgelast en met een slijptol en ijzerzaag (bij gebrek aan draaibank en ander precisiegereedschap) weer voldoende in vorm gekregen om een tandwiel te kunnen (de)monteren en borgen.
dat kan idd ook. Vooral omdat het hier maar 2 splines zijn die met een laspunt wel weer bruikbaar worden terwijl nog op de brommer (met nen dremeltje en wat vijlwerk komt dat wel snor). Maar weer geen correcte manier van werken.
MartijnDax70
Frequent 4T-MSB visitor

Hallo,

Al heel erg bedankt voor het meedenken . Dat is top. Als ik het blok niet helemaal hoef te demonteren voor een nieuwe as zou dat top zijn. Denk dus zelf over het aanlassen en bijvijlen van 2 “nieuwe” splines.
Kan dat als de as nog op de brommer zit gemonteerd? Waar moet je rekening mee houden?

Wederom bedankt
Martijn
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

lassen op brom zou ik niet doen. Benzine/batterij/... allez allemaal dampen die niet zo ideaal zijn. Het kan, ook nog gedaan op een meeting hoor in Engeland waar m'n J1 kader gebroken was na x-km rijden. Gestopt aan een auto garage en daar dan voor een paar pintjes gelast :)

Als het niet anders kan: carbu afgedekken (en benzine aflaten) met een branddeken en batterij afkoppelen.
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

Wtf beunhazen tandwiel aan assen lassen.

Draai het plaatje los, draai het een kwartslag zet het plaatje vast.
Hoe het plaatje nu op het tandwiel zit zal hij niet borgen.
Sommige tandwielen hebben de gaten dichter bij elkaar staan als de andere set. Daarom zou ik ook bij het vervangen een nieuw borgplaatje mee kopen.

Voor die as is de enige optie om te vervangen oplassen en bij vijlen is gewoon pruts werk
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

butt head schreef: 05 okt 2024 09:48 Voor die as is de enige optie om te vervangen oplassen en bij vijlen is gewoon pruts werk
dat zei ik ook maar sommige mensen kunnen geen blok splitsen of willen (kunnen) die kosten doen daarmee een alternatief. Is het juist: nee. Werkt het: ja.

tandwiel op de as lassen is net als vliegwiel op kruk lassen. Leuk maar miserie achteraf als het er terug af moet ooit
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Een Honda is het zeker waard om gewoon een nieuw asje te(laten)monteren.
Geen beunoplossingen aub. :(

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

wim V8 schreef: 05 okt 2024 10:26 Een Honda is het zeker waard om gewoon een nieuw asje te(laten)monteren.
Geen beunoplossingen aub. :(

Gr. Wim.
ff rekenen als je het niet zelf kunt.
open en dicht doen ong. 3u, als je geluk hebt met nog wat irritante asbestpakkingen die blijven kleven nog wat langer
as kost 2e hands niet zot duur
nieuwe pakkingen
nieuwe segmenten ook direct want ben je goed voor weer lang (kosten ook geen geld)

maar laat je dit doen zit je snel op zeker 200euro in een garage

waarom denk je dat velen dan gewoon een ander blok kopen? Nieuw kost het 300euro ofzo.

ja, ik trek ze ook open meestal. Maar als het op te lossen is tijdelijk dan ga ik soms ook voor een quick fix.

M'n motor van m'n Z50M is nog niet open geweest. Moet eigenlijk nieuwe kickas in. Heb ik ook gewoon tijdelijk half in as half in kick een gat geboord en een bout erin als spie. Moet dat ding toch ooit eens restaureren. Maar voor de ocharme km's dat je daarmee doet per jaar (kut rijgedrag op 5" wielen zonder veren) werkt dit perfect. Blokje is dus nog vanaf 1967 origineel...
MartijnDax70
Frequent 4T-MSB visitor

Bedankt voor de reacties.
Ik begrijp zeker dat lassen een beunoplossing is. Maar wellicht wel een oplossing voor een tijdelijke periode. Denk eraan om nu te lassen en dan in de winter het blok te demonteren en de as te vervangen.
Mochten er nog tips zijn waar rekening mee te houden bij het lassen, zijn die welkom. Benzine eruit / carb afdekken en accu ontkoppelen. Verder nog aandachtspunten ?
Plaats reactie