verlichting cb50
-
JvG
- 4T-MSB beginner
- Bezit: Honda Wallaroo
Honda cb50
verlichting cb50
Hallo allemaal,
Wellicht is dit onderwerp al een keer behandeld, maar ik kon hem met de Zoekfunctie niet vinden.
Ik heb mijn cb50 weer netjes opgebouwd nadat de vorige eigenaar hem te weinig aandacht heeft gegeven. Daarbij heb ik de 6 volt ontsteking eruit gehaald en een 12 volt cdi ontsteking erop gezet, wat ook zorgt voor 12 volt lichten, wel zo fijn.
Nu kom ik alleen tot het volgende;
- de voorlamp doet het alleen als de motor loopt, de rest van de lampen op de accu. Dat lijkt ook te kloppen met de tekening, maar ik vind dat toch apart. Klopt dit?
- als ik de knipperlichten bedien met de schakelaar doen ze het prima, al zie ik wel dat ook de knipperlichten die het niet zouden moeten doen, een klein beetje licht geven. Note: ik heb een ander knipperlicht relais erop gezet vanwege de 12 volt.
- als ik het licht inschakel, doet het achterlicht het (op accu), maar als ik dan de knipperlichten inschakel gaat alleen het linker of rechter achter knipperlicht aan (afhankelijk van de stand van de schakelaar).
Waarschijnlijk zijn al meer mensen hier tegenaan gelopen, dan hoor ik graag de uitleg ervan op de juiste pagina. Alvast bedankt voor de hulp.
Wellicht is dit onderwerp al een keer behandeld, maar ik kon hem met de Zoekfunctie niet vinden.
Ik heb mijn cb50 weer netjes opgebouwd nadat de vorige eigenaar hem te weinig aandacht heeft gegeven. Daarbij heb ik de 6 volt ontsteking eruit gehaald en een 12 volt cdi ontsteking erop gezet, wat ook zorgt voor 12 volt lichten, wel zo fijn.
Nu kom ik alleen tot het volgende;
- de voorlamp doet het alleen als de motor loopt, de rest van de lampen op de accu. Dat lijkt ook te kloppen met de tekening, maar ik vind dat toch apart. Klopt dit?
- als ik de knipperlichten bedien met de schakelaar doen ze het prima, al zie ik wel dat ook de knipperlichten die het niet zouden moeten doen, een klein beetje licht geven. Note: ik heb een ander knipperlicht relais erop gezet vanwege de 12 volt.
- als ik het licht inschakel, doet het achterlicht het (op accu), maar als ik dan de knipperlichten inschakel gaat alleen het linker of rechter achter knipperlicht aan (afhankelijk van de stand van de schakelaar).
Waarschijnlijk zijn al meer mensen hier tegenaan gelopen, dan hoor ik graag de uitleg ervan op de juiste pagina. Alvast bedankt voor de hulp.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Re: verlichting cb50
Koplamp werkt alleen bij lopende motor, dat geld voor zo'n beetje elke honda brommer, voorkomt dat je de accu snel leegtrekt.
Op het knipperlicht relais staat normaal met welk wattage lampen die gebruikt moet worden om goed te werken om te voorkomen dat ie te snel of te langzaam knippert. Als de lampen aan de andere kant mee branden zou ik eens naar de massa kijken. Indien led, contorle lampje eruit of diode toevoegen bij het controlelampje.
Dat achterlicht knipperverhaal, kom ik toch weer bij de massa uit. Alle metaaldelen soms mooi vers gespoten?
Op het knipperlicht relais staat normaal met welk wattage lampen die gebruikt moet worden om goed te werken om te voorkomen dat ie te snel of te langzaam knippert. Als de lampen aan de andere kant mee branden zou ik eens naar de massa kijken. Indien led, contorle lampje eruit of diode toevoegen bij het controlelampje.
Dat achterlicht knipperverhaal, kom ik toch weer bij de massa uit. Alle metaaldelen soms mooi vers gespoten?
-
JvG
- 4T-MSB beginner
Honda cb50
Okay fijn om te horen dat het voorlicht klopt met mijn gedachte.
Ik zal de rest is gaan controleren op massa, alles.is.origineel in de lak, maar dat wil niet alles zeggen
Ik zal de rest is gaan controleren op massa, alles.is.origineel in de lak, maar dat wil niet alles zeggen
-
hypercub
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: CY50 R&P
Check ook je lampjes, de knippers moeten het wattage zoals op het relais aangegeven hebben.
Life is too short for lousy coffee.
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Dat knippers aan de andere kant een heel klein beetje kunnen gaan meedoen komt door het controlelampje in je dashboard. Of omdat de massa van je achterspatboard teveel weerstand heeft. Check de connectors op de groene draad van je achterlicht. Klikt hij goed vast? Gebruik wat vet of vaseline en knijp de stekkers desnoods iets extra op de draden vast.
Laatst gewijzigd door NIX op 17 jun 2024 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
JvG
- 4T-MSB beginner
Honda cb50
Ondertussen wat verder gekomen met dit onderwerp;
Het blijkt nu dat als de.motor loopt, er een kleine spanning op de massa staat, ongeveer 2 a 3 volt.. Dat mag niet, maar is er toch. Ik heb alleen geen idee waar het vandaan komt, maar ik heb wel
Een vermoeden
Ik heb mijn brommer omgebouwd naar 12 volt met alle lampen erbij. Daarnaast zie ik dat er achter in de stuurkolom een grote weerstand zit van, ik geloof, 1,5 Ohm.
Ten eerste is mij niet duidelijk waarom deze weerstand erin zit. Weet iemand dat?
Daarbij kan ik me voorstellen dat deze weerstand ontwerpen is voor een 6 volt systeem, nu is dat 12 volt. Zou het kunnen zijn dat deze weerstand aangepast moet worden? Heeft iemand daar ervaring mee of een antwoord?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Het blijkt nu dat als de.motor loopt, er een kleine spanning op de massa staat, ongeveer 2 a 3 volt.. Dat mag niet, maar is er toch. Ik heb alleen geen idee waar het vandaan komt, maar ik heb wel
Een vermoeden
Ik heb mijn brommer omgebouwd naar 12 volt met alle lampen erbij. Daarnaast zie ik dat er achter in de stuurkolom een grote weerstand zit van, ik geloof, 1,5 Ohm.
Ten eerste is mij niet duidelijk waarom deze weerstand erin zit. Weet iemand dat?
Daarbij kan ik me voorstellen dat deze weerstand ontwerpen is voor een 6 volt systeem, nu is dat 12 volt. Zou het kunnen zijn dat deze weerstand aangepast moet worden? Heeft iemand daar ervaring mee of een antwoord?
Alvast bedankt voor het meedenken.
-
hypercub
- The 4T-MSB is my life!
De weerstand behoedt je accu van overkoken, en schakelt in als je de lampen uit zet.
Als je al naar 12v hebt omgebouwd heb je als het goed is ook een spanningsregelaar, en kan de weerstand buiten beschouwing worden gelaten.
Als je al naar 12v hebt omgebouwd heb je als het goed is ook een spanningsregelaar, en kan de weerstand buiten beschouwing worden gelaten.
was het niet zo dat bij 12 volt systeem de koplamp altijd aan is, dit om de functie van de weerstand over te nemen? was er maar een fatsoenlijke spanningsregelaar... dat zou een hoop gedoe schelen. het lijkt me iig dat de weerstand nooit bedoeld was voor 12 volt systeem en daarom daar nooit op aangesloten mag zijn.
-
hypercub
- The 4T-MSB is my life!
nee, de koplamp heeft gewoon een aan/uit stand
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Feit blijft, ik ken geen enkele honda 12v fiets met een koplampweerstand voor de uitstand.
Nu ik erover nadenk, bij geen enkele van mijn honda 12v fietsen kan de koplamp echt uit, alleen bij bamiballen.
(geld zowel voor ape met(hc13) en zonder(ac16) accu en gorilla en baja met en zonder accu)
Nu ik erover nadenk, bij geen enkele van mijn honda 12v fietsen kan de koplamp echt uit, alleen bij bamiballen.
(geld zowel voor ape met(hc13) en zonder(ac16) accu en gorilla en baja met en zonder accu)
-
hypercub
- The 4T-MSB is my life!
De 12v ontsteking voor cb/cy/xl is een aangepaste Ape/XR(m)50 ontsteking, de spoelen hebben 4 draden ipv de 2 bij een ape, die inderdaad geen accu of licht-uit stand heeft.
Mijn 12v Honda’s hebben ook geen uit stand voor de verlichting. Is dan wel geen cb50 maar wel Japans
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Een cb heeft gewoon aan/uit schakelaar hoor zoals hypercub al zei. Als je ombouwt naar 12v xr80/ape onsteking/verlichting dan kun je de weerstand idd weg laten mits de regelaar er in zit. Zit ie er nou wel of niet in?
grote klappen, snel thuis
-
JvG
- 4T-MSB beginner
Honda cb50
Spanningsregelaar zit erin. En inderdaad er zit een schakelaar op voor verlichting aan/uit.
Blijft toch een mysterie waar die paar volt op de massa vandaan komt. Als daar nog ideeën over zijn, hoor ik het graag.
Blijft toch een mysterie waar die paar volt op de massa vandaan komt. Als daar nog ideeën over zijn, hoor ik het graag.