Tweecilinder bouwen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Oh ja, nog een vraag;
Ik wil morgen mijn kleppen even netjes inslijpen, wie weet hoe breed het raakvlakje (het aanliggende randje klep-klepzitting dus) hoort te zijn bij deze cilinderkopjes ?
Dus s.v.p. niet wat iemand denkt of doet, maar wat ooit voorgeschreven is door ome Honda zelf. Ik kan het op internet niet vinden... 🤷‍♂️
SeeWhy50
4T-MSB regular
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50

Bericht door SeeWhy50 »

Groeten,

Danny

Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

Afbeelding

Uit het ss50m handboek
grote klappen, snel thuis
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

ildert schreef: 23 jan 2022 19:44 Afbeelding

Uit het ss50m handboek
Tussen 1 en 1,3mm !
Bedankt mannen, dat ga ik morgenavond na het werk doen.
Ik hoop dat de klepzittingen wel zijn gefreesd tenminste. Anders moet dat eerst, maar dat zien we snel genoeg.
Als de klepjes super afsluiten, nieuwe zuigers en cilinders en alle lagers en keerringen, dat is het bijna een nieuw motortje 😃
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

Stap 1 is wel kijken of het gewoon dicht is. Zo ja niet aan slijpen.
grote klappen, snel thuis
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Frezen is alleen nodig bij enorm ingeslagen zittingen, bij verbrande zittingen en bij vervangen geleiders. Slijpen doe je eigenlijk alleen met een nieuwe klep of bij samenstellen kop. Ik doe het ook wel als de boel uit elkaar ligt en kom dan nog wel eens een beschadiginkje tegen dat ik of wegslijp of hel soms weg frees (zeker bij schadeblokjes). Maar zelfs een contactvlak van 2mm loopt prima, sluit perfect en kan in feite meer warmte kwijt dan een dunner contact.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Klopt, het optimale klep-aanlig-vlak is het optimale wat door de fabrikant is vastgesteld. Eigenlijk een soort compromis tussen voldoende warmtegeleidend oppervlak en genoeg druk per vierkante mm op de klepzitting.

Ik ga vanavond kijken wat het is bij mijn 4 kleppen en kijken of ik het zo optimaal mogelijk kan krijgen. Misschien is het al perfect...
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Gisteravond de kleppen ingeslepen en beide cilinderkoppen weer in elkaar gezet. Even pielen met die mini-klepsteelspietjes, maar alles zit weer netjes met wat olie gesmeerd in elkaar.

Als je de klepveren goed bekijkt dan zie je dat ze niet symetrisch zijn. Aan de ene kant zitten de windingen dichter bij elkaar dan aan de andere. Omdat er dus ook verschil in massa zit in beide kanten van de veren, monteer ik de veren met de kant waar de windingen dicht bij elkaar zitten naar onderen.
Dit "zware" deel van de veer beweegt minder op en neer, terwijl het lichtere deel (waar de windingen verder van elkaar zitten) bij het supersnel op en neer bewegende deel van het klephoedje zit. (Wat een Nerd hè? 😄)
Titanium klephoedjes werken veel beter tegen zwevende kleppen, maar ik heb geen titanium liggen helaas 😏)

Afbeelding

Afbeelding
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Jij gaat geen toerentallen bereiken waar de kleppen bij gat zweven. Los daarvan kun je deze schotels gewoon lichter maken door er wat happen uit te slijpen. Maar nodg is het niet. Een 5-bak die standaard 85 loopt heeft dezelfde die daar ook niet gaan zweven.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

😄 Ik weet het Nix, maar ik kan zoiets toch niet laten. Al zou het maar zijn om de nokkenassen en de aandrijving daarvan ietsiepietsie lichter te belasten.
Ik ga kijken of ik niet ergens aan een staafje titanium kan komen. Op de draaibank is het simpel om een zootje van die hoedjes te maken. Oersterk en het weegt haast niks, die originele van staal zijn toch aardig zwaar ! Vooral als je ziet met wat voor rotgang die dingen open en dicht worden geduwd !
Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan (en beter is) 😁
Hoe lichter de heen en weer bewegende delen, hoe mooier het machientje kan lopen
hannesd
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Skyteam T-rex 125

Bericht door hannesd »

deze kwam ik net tegen op YT : https://www.youtube.com/watch?v=8U1gp4QsnZc
hij heeft ze dwars gezet op het carter, zoals de moto guzzi opstelling. ook knap gedaan en draait hemels 8-)
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

hannesd schreef: 27 jan 2022 14:48 deze kwam ik net tegen op YT : https://www.youtube.com/watch?v=8U1gp4QsnZc
hij heeft ze dwars gezet op het carter, zoals de moto guzzi opstelling. ook knap gedaan en draait hemels 8-)
"Hemels" op het filmpje.
Er zijn meer die een dwarse V-Twin hebben gemaakt, en allemaal op dezelfde (foute) manier; ze vervangen de krukas van het originele blok door een as met een kleine haakse tandwiel overbrenging en daarop sluiten ze hun nieuwe krukas aan. Die haakse overbrenging houdt het geen 100km uit, een één op één overbrenging bij dit vermogen (koppel) moet veel groter en goed gesmeerd gebouwd worden. ik vind het halve blok wat voor tegen het originele carter is geschroefd ook geen gezicht trouwens. Maar ieder zijn hobby natuurlijk, het V-Twin motortje zelf (wat er voor geschroefd is zeg maar) klinkt wel lekker 😊
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Heb de laatste dagen niet veel aan het motortje gewerkt, wel een hoop (details) uitgezocht over o.a. de nokkenas aandrijving straks en de dubbele ontsteking. Het is niet alleen het bedenken en uitzoeken van de juiste materialen, maar het moet ook passen in de kleine ruimte van het motortje.

Waar ik wel mee bezig ben nu, is het ontstekings/vliegwiel-deksel.
Het mooie ontstekingskapje wat ik wil gebruiken is gemaakt voor het originele plattere contactpunten-vliegwiel, en ik wil er een dubbele electronische ontsteking op maken. Daarvan is het vliegwiel dikker en dat past niet onder mijn kap... 🙁
Bovendien passen de beide pick-up's er ook niet onder.
Dus ga ik de kap zo verbouwen dat dit allemaal wel past.

Deksel past niet met het dikkere 12v vliegwiel en de twee pick-up's die er naast zitten...

Afbeelding

Ik zaag de kap in de lengterichting precies recht door.

Afbeelding

Plakje er af, het materiaal is 2mm dik gietaluminium, ik ga er een stripje van een centimeter aluminiumplaat van 2mm dikte tussen lassen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het eerste stripje heb ik op maat gezaagd en in de vorm gebogen van de kap. Morgen maak ik nog zo'n stripje en die maak ik in de vorm van de achterkant. (mijn "pasmodel" op de onderste foto's is een Lifan met een 12v-vliegwiel, dit is alleen om de breedte te checken.... 🤔)

Afbeelding

Als beide strippen straks precies op maat gezaagd en gebogen zijn, dan hecht (TIG) ik de boel aan elkaar.
Daarna draai ik het spul stevig vast op een oud carter en las het weer aan elkaar.

Afbeelding

Al alles weer vastgelast zit moet het weer onzichtbaar weggefijld, geschuurd en gepolijst worden. Nog wel een uitdaging, maar wel een leuke ! 😎

Afbeelding
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

ik weet niet of ik het ook zo zou aanpaken allemaal maar bijzonder is het wel , hopelijk snort hij als 2 naaimachientjes....
Hop hop gas dr op
Oscar
4T-MSB regular
Bezit: CD en SS

Bericht door Oscar »

Nog steeds heel gaaf om te zien. Stepjes en vooral de schakelpook ook iets verzonnen?
Plaats reactie