lichten werken plots niet meer CB50
Re: lichten werken plots niet meer CB50
naar ik begrijp werkte de setup eerst wel maar plotseling zomaar ineens niet meer, dus de setup is goed maar er is iets gebeurt waardoor het ineens niet meer werkt, dus je zou eigenlijk moeten zoeken naar dat euvel. nu er een multimeter is aangeschaft zou je kunnen kijken waar de stroom die naar de lampen gaat ,te beginnen bij de gele draad uit de dynamo spoel, onderbroken word. en anders de massabedrading(groen) checken op dezelfde werkwijze.
-
cor
- 4T-MSB addict
- Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Ik zou beginnen met controleren vanaf de draden van de lichtspoel en die de accu voorzien van stroom, daarvandaan zou ik dan verder gaan als er niks gevonden word. Ook kun je natuurlijk beginnen bij de kabels onder het zadel waar je wel/ niet stroom kreeg.
-
Balthus
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Honda CB50 J
Momenteel is het nog zoeken hoe die multimeter precies werkt. Lastig om een verstaanbare uitleg te vinden.
Controleer ik op draadbreuken? Of ga ik echt stroom meten?
Controleer ik op draadbreuken? Of ga ik echt stroom meten?
-
Balthus
En ja juist, alles heeft maandenlang perfect gewerkt! maar onlangs voor het eerst verschillende keren door de regen gereden en na enkel dagen werkte plots niks van verlichting...
Heb bij het openhalen van de groene draad naar het achterlicht gezien dat de koperdraad zwart geworden was...``
Deze gedeeltelijk vervangen maar nog steeds geen effect.
Heb bij het openhalen van de groene draad naar het achterlicht gezien dat de koperdraad zwart geworden was...``
Deze gedeeltelijk vervangen maar nog steeds geen effect.
je hoeft hier geen stroom te meten, zet hem op piepen voor diodes, dit word gebruikt om achter de stroomrichting van diodes te komen, maar is ook prima geschikt om te kijken of er stroom door een kabel komt of niet, als de kabel stroom doorgeeft dan piept ie.
watvoor multimeter heb je? plaats een foto ervan hier, dan leg ik je uit waar wat voor dient.
watvoor multimeter heb je? plaats een foto ervan hier, dan leg ik je uit waar wat voor dient.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Op 200 ohm zetten als je weerstand van je draad(boom) wilt meten
Als je accuspanning wilt meten 20v =
Als je wisselspanning van de verlichting wil meten 200V~
Als je accuspanning wilt meten 20v =
Als je wisselspanning van de verlichting wil meten 200V~
-
Balthus
En op diodes zetten? Is dat niet het gemakkelijkst? Met piepen en zo?
nielspbr legt alleen wat verschillende dingen uit die je met de multimeter kan doen. ik zie dat je de stand voor diodes al gevonden hebt dus dat behoeft geen uitleg meer. het gebied voor het meten van amperes moet je een beetje mee uitkijken want amperes is kracht en dat kan je multimetertje rigoreus slopen, dus deze standen niet gebruiken als het effe kan, er staan ook waarschuwingen op je multimeter voor amperages, kijk iig uit dat ie niet perongeluk op een amperestand staat. de rest wijst zichzelf eigenlijk dus daar moet je wel uit kunnen komen zelf. kies het overeenkomstige meetgebied aan de hand van de te verwachte voltages of weerstanden die je wil meten, dat zijn over het algemeen de waardes die nielspbr al genoemd heeft.(en dat is dan voor de brommer)
-
Balthus
Ok bedankt! Ik checkte even een losse kabel op diodestand en meet verschillende waardes maar hoor geen piep. Is het de bedoeling dat ik de draden op mijn brommer op deze wijze test terwijl er stroom op staat of net niet? Maw batterij loskoppelen of net contact aan
zou niet uit moeten maken. piept de multimeter als je de testpinnen tegen elkaar houdt? en die draad, wat als je de rode en zwarte testpin verwisselt, maw de polariteit verwisselt, geeft ie dan ook geen piep als je die draad meet? ik kan me niet voorstellen dat er net een diode tussen die ene draad zou zitten, maar dan zou het kunnen dat ie op de ene manier niet piept maar op de andere wel, want zo werkt een diode, hij laat naar de ene kant wel stroom door maar naar de andere kant niet. onwaarschijnlijk, maar dat is de enige verklaring die ik kan bedenken. dus het eerste wat ik wil weten is; piept die multimeter uberhaupt wel? hou de pinnen tegen elkaar.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Dit is een "niet pieper".
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
Brommert
- 4T-MSB addict
- Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7 - Locatie: Tilburg
Ik zou hem gewoon op de Ohm stand zetten, weerstand van je draadjes en stekkerverbindingen moet zo laag mogelijk zijn. Is ie niet 0 of 0 komma zoveel heb je een rotte verbinding.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
+1
anders meet je alleen Of die stroom doorlaat. En, even een analogie naar water makende, kan dat een druppel of een straal zijn.
een multimeter die niet piept... dat had ik niet gedacht. tja dan moet je kijken wanneer de waardes uitslaan of niet. je kan idd ook de ohm stand gebruiken.
het zoeken naar een slechte verbinding of kabelbreuk in je bedrading is een vervelend geduldkarweitje. haal voor de zekerheid de accupool los en zet contact aan. ga methodisch te werk, begin bij de gele draad uit de dynamospoel, haal bij de koplamp de stekker los en meet de verbinding tussen de dynamo en de koplamp, en schakel daarbij grootlicht en dimlicht knopje een paar keer heen en weer. als je geen uitslag krijgt is er ergens geen verbinding. probeer steeds dichter bij de plek te komen waar de verbinding mankeert. is de verbinding overal goed dan ga je je massadraden nakijken op dezelfde werkwijze, stekkertje loshalen enz. enz.
het zoeken naar een slechte verbinding of kabelbreuk in je bedrading is een vervelend geduldkarweitje. haal voor de zekerheid de accupool los en zet contact aan. ga methodisch te werk, begin bij de gele draad uit de dynamospoel, haal bij de koplamp de stekker los en meet de verbinding tussen de dynamo en de koplamp, en schakel daarbij grootlicht en dimlicht knopje een paar keer heen en weer. als je geen uitslag krijgt is er ergens geen verbinding. probeer steeds dichter bij de plek te komen waar de verbinding mankeert. is de verbinding overal goed dan ga je je massadraden nakijken op dezelfde werkwijze, stekkertje loshalen enz. enz.