Olie voorvorkverversen? Motor Olie gaat langer mee.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
mcc
4T-MSB regular
Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.

Olie voorvorkverversen? Motor Olie gaat langer mee.

Bericht door mcc »

Een tijd geleden schreef-ik dat vork olie niet ververst hoeft te worden. Toen kreeg ik van alle kanten scheve opmerkingen. Jammer het is serieus bedoelt.

Moderne olien verouderen bijna niet meer. Zo zie je dat motor olie ook veel langer mee gaan. 40 jaar geleden, moest je om de 1000km de motor olie verversen. Bij autos, omdat er meer olie in zit, was dat 5000km. Nu kan je er gerust 2 tot 3 maal langer mee.

Ik, rare ideen, ha ja, Bart Beekhuizen kan het niet weten, maar ml had het van het werk moeten weten. Toch?
Laatst gewijzigd door mcc op 02 sep 2015 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Re: olie voorvorkverversen?

Bericht door ildert »

we kennen allemaal de theorie, maar de praktijk leert toch iets anders. ik heb al heel wat vorken open gehaald en zit eigenlijk altijd water in na verloop van tijd. zeker bij ss en andere veel besproken oudere modellen hier zijn de vorken bijna allemaal practisch op door slijtage of pitting. het resultaat is zo goed als altijd choco bruine olie, een mix van olie water en roest. ik vervang het altijd omdat water toch minder werkt dan olie.
grote klappen, snel thuis
mcc
4T-MSB regular
Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.

Bericht door mcc »

als er water en of vuil in zit, is de vork kapot en moet het gerepareerd worden en ja uiteraard de olie verversen.
Mvg.
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

Ja klopt maar je mist het punt. 40jaar oude ssjes zijn altijd "kapot" wat dat betreft, dus adviseren niet vervangen is wat minder goed.
grote klappen, snel thuis
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: Olie voorvorkverversen? Motor Olie gaat langer mee.

Bericht door NIX »

Precies.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
apae01
4T-MSB addict
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Bericht door apae01 »

Bij een Volvoliefhebber net een motor gezien van iemand die dacht dat olien tegenwoordig veel langer mee kunnen. 130000 km geen olie ververst, en de gevolgen:
- Losgekomen drijfstang
- Gat in het blok
- Gesmolten zuiger
- Afgebroken klep
Allemaal nog nooit eerder gezien bij zo'n volvo redblock. Die dingen draaien normaal probleemloos vier, vijf ton: de mijne inmiddels 660000 km zonder revisie.
In the beginning there was nothing, which exploded.
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

het gaat langer mee maar de kwalitijd word wel slechter naar mate het langer in de motor zit. het verliest toch wat van zen smerende werking door vervuiling. omdat er altijd wel wat langs de zuigerveren naar beneden komt. een beetje slijpsel er bij.
dat zijn gewoon dingen die lagers en dergelijke niet tof vinden.

zo ken ik ook een motor blok waar iemand het nooit nodig vond olie te wisselen, hij had nooit problemen.
nieuwe eigenaar van de auto draait de snelweg op en trapt het gas onderin ver volgens een hoop geratel.... ondanks dat de olie keurig op pijl stond.
maar onder in het carter zat alle vervuiling. 3cm drap, en de olie aanzuig pijp zat vol in die drap. met rustig rijden kon hij net voldoende olie aan zuigen zo dat de motor niet kapot liep maar als de motor even wat meer nodig had kreeg hij geen olie meer door de zeef heen van wege de drap.

ik heb zelf ook een motor gehad waar niet vaak olie gewisseld is en heel rustig mee gereden en vaak ook nog korte stukjes dat de olie niet een warm was. en dan weer uit dus al het vuil blijft ergens in de motor achter omdat het niet goed door gespoeld word met warme olie. helaas ben ik goede kwalitijd olie gaan gebruiken die iets beter reinigt dan normale olie. waardoor alle drap los begon te komen, als ik hier mee door was gereden was geheid de motor kapot gelopen.

Afbeelding
Afbeelding
in de imbus bouten waar de kop mee vast zit zit zoveel drap dat er een bult op staat.

(lang leven het moderne rijden) geef gewoon maar die motor op de klote als hij gezond is.
dus wat ga je nu doen, gewoon op tijd je olie wisselen 10.000km of 1 jaar net wat eerder komt. bespaart je een hoop koste
want geloof mij maar 10 jaar lang olie wisselen is altijd nog goedkoper als een nieuwe motor of revisie.
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Ha, een twinspark.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
butt head
moppersmurf

Bericht door butt head »

wim V8 schreef:Ha, een twinspark.

Gr. Wim.
goed gezien was nog opzoek naar een ander plaatje. echter kan ik die niet zo snel vinden.

apae01
4T-MSB addict
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Bericht door apae01 »

Dat is wel heftig sludge ja, zo erg heb ik het nog niet zelf meegemaakt. Als ik dat zou tegenkomen, haalde ik liefst direct het pannetje eraf voor een fatsoenlijke schoonmaakbeurt.
Bij een onbekende motor doe ik liefst eerst een verversing met goedkope halfsyntheet spoel-olie, daar een 1000 km mee rijden en dan opnieuw een verversing (met filter) met betere olie. Afhankelijk van hoe het er onder de vuldop uitziet die tweede gelijk met volsyntheet (hoewel ik in een oeroud motorontwerp zonder hydraulische stoters gewoon halfsyntheet gooi).
Tot nu toe krijg ik op die manier nooit schade door loskomend vuil.
In the beginning there was nothing, which exploded.
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Maar het gaat om de voorvork. Het meeste is er vaak wel uit door kapotte rubbers en er komt ook vaak vocht bij. Dus de hele bende moet dan gewoon vervangen worden, maar dat kost weer geld.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
butt head
moppersmurf

Bericht door butt head »

apae01 schreef:Dat is wel heftig sludge ja, zo erg heb ik het nog niet zelf meegemaakt. Als ik dat zou tegenkomen, haalde ik liefst direct het pannetje eraf voor een fatsoenlijke schoonmaakbeurt.
Bij een onbekende motor doe ik liefst eerst een verversing met goedkope halfsyntheet spoel-olie, daar een 1000 km mee rijden en dan opnieuw een verversing (met filter) met betere olie. Afhankelijk van hoe het er onder de vuldop uitziet die tweede gelijk met volsyntheet (hoewel ik in een oeroud motorontwerp zonder hydraulische stoters gewoon halfsyntheet gooi).
Tot nu toe krijg ik op die manier nooit schade door loskomend vuil.
vermoedelijk is er in die auto met die sludge heel rustig gereden. geen afstanden gereden, goedkope olie, weinig olie wissels.

toen kocht ik hem, de zelfde dag nog de oude olie er af en A-kwalitijt olie er op 10w60 die reinigt ook wat beter dan gewone 10w40, en een motortje die het wat zwaarder voor de kiezen krijg houd ook vaak van wat dikkere olie,
2 dagen er na gelijk een lange afstand gereden, en de gemiddelde rit die ik maakte was toch al snel 100 tot 150km lang, dat gedurende 2 jaar. toen moest de riem toch maar is vervangen worden en een alfa twinspark moet je daar voor de klepdeksel er af halen om 2 blokken op de nokkenassen te schroeven zo dat ze de goede positie hebben.

de garage waar hij stond haalde de deksel er af heeft zich verbaast want dat had hij ook nog niet gezien, legt de deksel er op en belt mij op om te vragen wat te doen,

wegens ik toen nog een keer een langere tijd met mijn voet hoog moest zitten en het niet verstandig vond om het met engine flush los te weken heb ik maar besloten om afstand te doen van die auto en te sparen voor een zelfde exemplaar maar dan met een v6.

de v6 gekocht en die ligt inmiddels ook uit elkaar voor revisie, de bak moet alleen nog, en de cilinderkoppen klaar maken, dan kan de motor weer dicht geschroefd worden.

Plaats reactie