Traag op gang Novio

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
erwindekeyzer
4T-MSB beginner
Bezit: novio

Traag op gang Novio

Bericht door erwindekeyzer »

Heb mij een Noviootje gekocht, alles volledig origineel (oud manneke). Luchtfilter wordt vervangen (dichtgekoekt) en carburator (2de generatie met vaste vlotter en sproeier '65 - Belgisch model). Ik zou graag alles origineel laten behalve het vliegwiel met ijzerdraad vast zetten. Eens hij op dreef is met mij er op (110kg!!) rijdt het zo een 45km/h, hetgeen voor mij voldoende is. Echter van het moment dat het iets of wat bergop is en je hebt nog geen vaart genoeg moet ik heel langzaam gas geven en gaat het bijna niet vooruit. Ook originele tandwielverhouding 15/25 zit er op. Is daar iets aan te doen? En nie afkomen met vermageren of bijtrappen hé... :-)
apae01
4T-MSB addict
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Traag op gang Novio

Bericht door apae01 »

Meetrappen werkt anders prima bij Noof's en P'en. Dat hoort er eigenlijk een beetje bij...
Je merkt vanzelf vanaf welke snelheid het niets meer toevoegt.
In the beginning there was nothing, which exploded.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Altijd leuk zo'n oude Honda automaat! Laat de contactpunten 2mm vóór F beginnen te openen, test met vloeitje of stroboscoop.
Ververs de motorolie met SAE 30 monograde olie.
Hij heeft even stilgestaan waarschijnlijk dus het blokje moet ook schoongereden worden, tank een paar maanden Shell V-power, Gulf Challenger of een dergelijk reinigende benzine. Ze gaan steeds beter rijden na veel lange stukken. Monteer een filtertje in de benzineslang. Vervang als er een oude ngk dop gemonteerd is deze ook, er zit een weerstandje tegen ontstoren in en die krijgen veel weerstand naarmate het allemaal ouder wordt, een nieuw bougietje is ook nooit weg. Controleer na een lange rit volgas de kleur van de bougie, deze moet koffiebruin worden.
En 3-3,5 bar druk in de banden in plaats van afvallen :lol: En hopen dat je een noof mét achterveren hebt vanwege de harde banden.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
apae01
4T-MSB addict

Bericht door apae01 »

Hardtail valt best mee te leven: even op de pedalen staan bij drempels en dergelijke, maar verder vind ik de P50 ook prima comfortabel.
Je leert wel om de betere stukken wegdek te volgen...

Oh, en let op het oliepeil: mijn P50 had ook lang stilgestaan, en heeft de eerste echt langere, snelle rit niet overleefd door behoorlijke olielekkage...
erwindekeyzer
4T-MSB beginner

SAE 30 mineraal olie zit er reeds in. Morgen eens ontsteking met stroboscoop stellen. Zal rekening houden met tip van 2mm vroeger. Vandaag met carb zitten prutsen en telkens rijden. Als ik normaal afstel, toerental het hoogst bij ralenti, dan gaat het minder goed bij zwaardere belasting (heuveltje op bijvoorbeeld). Ook wil hij zich telkens verslikken, gas moet langzaam op. Als ik het stelvijsje een kwart indraai loopt hij minder goed en trager op ralenti (ralentivijs indraaien om hoger toerental te bereiken) maar trekt hij wel iets beter op. :-)
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Luchtschroef(achterste) stel je af bij goed warme motor, luchtfilter gemonteerd, dan de schroef(achterste) zo draaien dat hij het hoogste toerental bereikt wat mogelijk is met de schroef, steeds stationair(ralenti) terugstellen met stationairschroef. Rij je wel met luchtfilter? omdat je schreef: luchtfilter wordt vervangen! anders werkt t allemaal niet goed, het afstellen. Wat is je bougiekleur na 5 minuten volgas ?

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
Soop
4T-MSB addict
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Contacteer:

Bericht door Soop »

even tussendoor: die 'reinigende' benzine, haalt dat echt wat uit dan op een brommertje?
Ik heb dat altijd afgedaan als geldklopperij
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Ik heb het ooit eens uitgeprobeerd in me alfa montreal naar spa francorchamps, toch zo'n 400km enkele reis. Tank gevuld met challenger van de gulf heen en terug ruim 800km. De bougies waren aanzienlijk lichter bruin dan het jaar ervoor met goedkope euro95. Dus ik denk dat de reinigende werking hem in een hogere verbrandingstemperatuur zit.

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
apae01
4T-MSB addict

Bericht door apae01 »

Eehhmmm... je rijdt met een Montreal op euro95? Ontstekingstijdstip zeker fors bijgesteld dan, want anders gaat de zaak ongetwijfeld flink pingelen... Die Montreal houdt van echte benzine!
Klaas
Honda-fluisteraar
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, Little Cub, CD50S Benly, Cubra Cub en Super Cub
Contacteer:

Bericht door Klaas »

Ik heb ooit eens Shell V-Power in mijn C310 gegooid, maar dat is absoluut geen succes.
Kun je beter een additief nemen. Die benzine is veel te modern voor onze oude machines.
In een modernere Liggende cilinder zal het misschien beter lopen.
erwindekeyzer
4T-MSB beginner

Voila, lichtjes er in (en nog niet gesprongen! :-p), nieuwe luchtfilter er op, warm rijden en afstellen. Nog steeds weinig trekkracht als ik in het gras lichtjes berg op moet. Enkel nog vliegwiel vastzetten maar dat zal niet veel aan trekkracht doen vermoed ik. Is een andere tandwielverhouding aangewezen opdat hij beter zou optrekken, ten koste van de snelheid dan waarschijnlijk? Nu zit er 15/25 op. Wat is best, vooraan of achteraan ander tandwiel steken? Bij Leertouwer kom ik verschillende maten tegen voor een Novio (26, 28, 30, 31, 32, 36, 38, 41). Voortandwiel 14, 15 en 16. Iemand een idee? Misschien best met dezelfde ketting?
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Bezit: CY50 R&P

Bericht door hypercub »

Het vliegwiel vast zetten maakt een wereld van verschil, en als je de puntjes zoals al beschreven ietsjes voor "F" laat openen heb je een stuk meer vermogen.
Life is too short for lousy coffee.
erwindekeyzer
4T-MSB beginner

Vliegwiel er af en een stukje harde rubber aan de overkant van het veertje gestoken zodat het geen kans maakt om te verschuiven. :-) Rijdt merkelijk rapper! :-p Later ontsteking juist zetten met stroboscoop (moet er nog om bij vriend) en zal de 2mm in acht nemen. Ben benieuwd!
apae01
4T-MSB addict

Bericht door apae01 »

Vpower is gewoon euro95 met wat schoonmaakadditieven in lichte dosering. Heeft je C310 behoefte aan super98, dan zal het inderdaad voor geen meter rijden, anders zie ik niet waarom je geen "moderne" brandstof kunt gebruiken.
Dat wil zeggen: ethanol-gehalte kan voor oudere motoren een probleem vormen: bij euro95 is de 5% en dat gaat meestal wel goed. Vanaf 10% (E10) loop je risico op schade aan brandstofsystemen, als de materialen daarin niet zo goed tegen ethanol kunnen. Geen idee hoe dat voor onze brommertjes ligt eigenlijk.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Die van ons gummen dicht op 95 die je een paar maanden laat staan. Met de meeste 98 heb je dat probleem niet. Vaak loopt je brommer ook nog lekkerder op 98. Geen idee waarom, want ze zijn ontworpen voor uilezeik met een octaangetal van 81 ofzo. Bij snelle brommers met veel compressie zou ik sowieso 98 gebruiken. Ik pak alleen 95 als ik weet dat die tank die dag toch bijna op gaat. Thuis zit alleen 98 in de cans.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie