C50 uit Nieuw Zeeland

Hier kun je praten over je honda.
Beiersehans
4T-MSB beginner
Bezit: Honda C100 /50 Bouwjaar ca. 1962

C50 uit Nieuw Zeeland

Bericht door Beiersehans »

Beste Honda-fans,

Heb gisteren dit forum ontdekt en wilde me even voorstellen en gelijk nog een vraag stellen.
Ik ben Hans geboren en getogen in Den Haag en woon sinds 42 jaar in Beieren.
Nu dat ik met pensioen ben heb ik meer tijd voor mijn brommers, o.a. een mooie Honda C50 uit ca.1962 die ik van een vriend uit Nieuw Zeeland 10 jaar geleden kocht, maar nooit tijd heb gehad deze technisch te leren kennen.
Ik heb hem een paar keer gestart en een stukje erop gereden en dat was het, en nu krijg ik hem helemaal niet meer aan.
Wie kan me aan de hand van deze foto zeggen, hoe oud hij ongeveer is ? Volgende week als ik weer thuis ben, zet ik hier er nog een andere foto op en schrijf het chassisnummer erbij dat ik nu niet bij me heb.
Ik hoop op veel reacties en op een leuke samenwerking met jullie.

groet van Hans.

Afbeelding
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Re: C50 uit Nieuw Zeeland

Bericht door butt head »

dat is geen c50 maar een c100. bouwjaar kan kloppen deze dingen zijn vaak tussen 1960 en 1965. ik heb er zelf 1 uit 1964.

als je motor nummer begint met een B dan is hij afkomstig uit aalst belgie

dit brommertje heeft een 50cc stoterstangen motor
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
Beiersehans
4T-MSB beginner

Bedankt alvast voor deze info, deze dus !

butt head
moppersmurf

Bericht door butt head »

yes.

motortjes kunnen nog stiller lopen als die in het filmpje doet.
en die c100 in het filmpje heeft een beenkap van een c102 en die heeft een startmotor en de heeft dat niet daar hoort de beenkap gewoon dicht te zijn zo als deze c100

Afbeelding

Beiersehans
4T-MSB beginner

Hallo But Head,

Mooi hoor, helaas kan ik niet zien of jij eveneens orgineel de knipperlichten aan de voorkant hebt, maar achter zijn ze ook niet (meer) ?
Je schreef dat het stoterstangen motoren zijn. Mijn vraag: Hebben deze motoren nadelen tegenover de bovenliggende nokkenas die later op de markt kwamen?
Kan je mij nog tips geven, zodat ik hem aan de praat krijg na 10 jaar stilstand.

groet van Hans.
butt head
moppersmurf

Bericht door butt head »

ik heb reflectoren op het stuur zitten van mijn c100 dat zijn gewoon witte glaasjes. volgens mij hebben de motor variant knipperlichten en de bromfiets reflectoren.
een nederlandse c100 zou knipperlichten hebben omdat ze geen trappers hadden en dus voor de regelgeving die toen was zou een c100 een motorfiets zijn.

stoterstangen motoren hebben eerder last van een bigend lager dat er uit loopt door te wijnig olie of veel te lang heel hard rijden.
een stoterstangen motor heeft namelijk een likertje aan het drijfstang zitten die het bigend voorziet van olie.
een later blok met bovenliggend nokkenas heeft een oliepomp dus die heeft daar een stuk minder last van.

een tip om hem weer goed gangbaar te maken. verse benzine er in. verse olie in het blok. bougietje schoon maken, contactpunten schoon maken eventueel bij stellen. bij F moeten ze open gaan en bij T moeten ze open staan.
verder gewoon de dingen die je ook bij een andere brommer zou doen banden oppompen, ketting stellen, dingen smeren...

zo loopt mijn c100

Beiersehans
4T-MSB beginner

butt head schreef:
een tip om hem weer goed gangbaar te maken. verse benzine er in. verse olie in het blok. bougietje schoon maken, contactpunten schoon maken eventueel bij stellen. bij F moeten ze open gaan en bij T moeten ze open staan.
verder gewoon de dingen die je ook bij een andere brommer zou doen banden oppompen, ketting stellen, dingen smeren...

Leuk om jouw C100 te zien en te horen en ik wist niet dat er zoveel verschillende varianten zijn geproduceerd, maar eigenlijk is het begrijpelijk, elk land had en heeft zijn eigen regeltjes.
Misschien kan je mij nog zeggen welk gedeelte van de motor ik moet openmaken om de contactpunten schoon te maken en eventueel bij te stellen, ik ben niet in het bezit van documentatie en onder "zoeken" vind ik niet veel over dit onderwerp.
De rest zoals je schreef is geen punt, het meeste heb ik al gedaan.

groet van Hans.
butt head
moppersmurf

Bericht door butt head »

hier heb je al wat documentatie http://www.hondavereniging.nl/index.php ... em&id=1913

je moet de deksel aan de kant van de schakepook weg halen. dat is aan de kant waar ik het filmpje en foto heb gemaakt van mijn c100

Beiersehans
4T-MSB beginner

Bedankt But Head, morgen ga ik er wat aan doen.

Het serienummer bekeken van het chassis, het is C100 - S028141 en volgens het Japanse blad wat ik net zag is die van 1966.
Bij het zoeken naar het nummer zag ik tot mijn verbazing dat het beenschild bij de onderste schroef gescheurd is. :cry:
Saik0
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.

Bericht door Saik0 »

Plastic kan je wel weer aan elkaar smelten met een speciaal tooltje en een soldeerbout. Je zult vast nog wel meer dingetjes tegen het lijf lopen, gewoon lekker knutselen en opknappen :)
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: ↑03 mei 2019 11:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.
butt head
moppersmurf

Bericht door butt head »

Saik0 schreef:Plastic kan je wel weer aan elkaar smelten met een speciaal tooltje en een soldeerbout. Je zult vast nog wel meer dingetjes tegen het lijf lopen, gewoon lekker knutselen en opknappen :)
maar daar word het vaak alleen maar lelijker van....

hoe groot is de scheur? een paar cm?

je hebt toevallig geen aluminium plaatje op het frame zitten net boven de olie vul dop? daar op staat ook een bouwjaar.
ik heb daar namelijk een duits talig plaatje zitten met een bouwjaar er op en het frame nummer er in. maar mijn nummer begint met A1493*

Beiersehans
4T-MSB beginner

Afbeelding

Zo groot is de scheur en wees niet bezorgd, ik ga niet met een soldeerbout zitten rommelen, ik heb daar wel een oplossing voor maar moet dat nog even goed voorbereiden.
Boven de vuldop is geen nummer aanwezig, jij hebt dus een echte Duitse uitvoering en die van mij reed tot voor 10 jaar nog aan de andere kant van de wereld in Nieuw Zeeland, dus was dat er ééntje voor de Engelssprekende markt.
Ik ga morgen verder met het zoeken naar een eventueel motornummer.
Wil je nog meer zien van deze leuke brommer ?
butt head
moppersmurf

Bericht door butt head »

motor nummer vind je aan de zelde kant van het frame nummer alleen dan onder de ontstekings kap.

ml03zl
Moderator
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Contacteer:

Bericht door ml03zl »

Wat voor oplossing heb je daarvoor?
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Beiersehans
4T-MSB beginner

Ik neem een stukje verzilverd blik 0,5 mm naar schatting van 6 x 6 cm en plak het met acryl of silikon achter de scheur en zodoende wordt de scheur ontlast en blijft elastisch, want de druk is dan meer op het blik en bijna niet meer op het plastic.
Natuurlijk zie je dan de naad nog wel, maar ook daar vind ik nog wel wat op, bijvoorbeeld acryl of silikon in dezelfde kleur heel voorzichtig
erop smeren en het overtollige materiaal er afwissen.
Een andere oplossing is een mooi roestvrijstalen gedeelte, die de hele hoek daar omvat en tegelijkertijd blijvend beschermt. Dat wordt dan wel een dure zaak.
Plaats reactie