Honda novio project,wiel blijft meedraaien.motor slaat af
-
edmoped
- 4T-MSB beginner
- Bezit: Honda novio 4-takt 1971
Honda novio project,wiel blijft meedraaien.motor slaat af
Hallo,
Ik ben Edwin en nieuw op dit forum.
ik heb een probleempje met mijn Novio waar ik ff niet uitkom.
Mijn Novio wil niet goed optrekken en bij stationair loopt het achterwiel mee.als het toerental naar beneden stel dan slaat ie af,terwijl nog steeds het wiel meedraaide.
Ik dacht dat is simpel nieuwe koppeling erin en klaar,nou mooi niet
Met enige moeite heb ik via Zweden aan een nieuwe koppeling kunnen komen dat vond ik al bijzonder.
Kent iemand het probleem of beter nog heeft iemand de oplossing?
Alvast bedankt.
Ik ben Edwin en nieuw op dit forum.
ik heb een probleempje met mijn Novio waar ik ff niet uitkom.
Mijn Novio wil niet goed optrekken en bij stationair loopt het achterwiel mee.als het toerental naar beneden stel dan slaat ie af,terwijl nog steeds het wiel meedraaide.
Ik dacht dat is simpel nieuwe koppeling erin en klaar,nou mooi niet
Met enige moeite heb ik via Zweden aan een nieuwe koppeling kunnen komen dat vond ik al bijzonder.
Kent iemand het probleem of beter nog heeft iemand de oplossing?
Alvast bedankt.
-
Ronaldploeg
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Honda C320a (1964)
Honda C50 (1971)
Honda CB125B6 (1976)
Honda CB125S (1977)
Honda PF50 (1973)
Honda NC50 (1980)
Honda XL250 K3 (1976) - Locatie: Groningen
Re: Honda novio project,wiel blijft meedraaien.motor slaat a
Mijn ervaringen bij een pf50 zijn als volgt:
1) zorg voor een goede bougie
2) stel je kleppen goed (0.05 mm spelling in en uitlaat)
3) stel je ontsteking goed (kan middels een batterij en lampje. Bij de "F" moet het lampje branden)
4) reinig de carburateur heel goed (kan middels een vaatwastablet met heet water. Carburateur uit elkaar halen in een bak met heet water vaatwastablet erin en laat maar een uurtje staan)
Het achterwiel draait altijd iets mee als deze op de middenbok staat dus dat hoeft geen probleem te zijn.
1) zorg voor een goede bougie
2) stel je kleppen goed (0.05 mm spelling in en uitlaat)
3) stel je ontsteking goed (kan middels een batterij en lampje. Bij de "F" moet het lampje branden)
4) reinig de carburateur heel goed (kan middels een vaatwastablet met heet water. Carburateur uit elkaar halen in een bak met heet water vaatwastablet erin en laat maar een uurtje staan)
Het achterwiel draait altijd iets mee als deze op de middenbok staat dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Origineel is toch beter . . . . .
-
toerieteller
- 4T-MSB addict
- Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
heb je ook de veertjes van de koppeling vervangen??
want met nieuwe sygmenten die weer de orginele dikte hebben loopt het snel aan.
maar denk ook dat je voor de rest alles goed moet hebben om zo laag stationair te kunnen draaien dat de boel ontkoppeld(en op de bok draait het wiel bijna altijd mee bij automaatjes).
en de stationair sproeier, de kleine koperen buis naast de hoofdsproeier goed reinigen, wil soms ook verschil maken.
want met nieuwe sygmenten die weer de orginele dikte hebben loopt het snel aan.
maar denk ook dat je voor de rest alles goed moet hebben om zo laag stationair te kunnen draaien dat de boel ontkoppeld(en op de bok draait het wiel bijna altijd mee bij automaatjes).
en de stationair sproeier, de kleine koperen buis naast de hoofdsproeier goed reinigen, wil soms ook verschil maken.
cdi for life! 
Inderdaad, zoals toerieteller zegt, met het wiel in de lucht is het normaal dat het mee gaat draaien. Maar daar moet geen kracht achter zitten. Kun je het wiel tegenhouden met de hand?
-
edmoped
- 4T-MSB beginner
Tja,ik heb t brommertje helemaal opgeknapt dwz blokje is open geweest kleppen en ontsteking afgesteld carburateur uit elkaar geweest helemaal gereinigd en revisiesetje geplaatst.en de koppeling heb ik compleet nieuw met veren en al vervangen deze werd in 1 complete unit geleverd volgens origineel honda bestelnummer: 22300-081-000.dit staat in de onderdelenlijst.de oude koppeling had speling op de segmenten zodat deze tegen de achterkant aanliepen.zodoende compleet vervangen.
Dat het wiel wat losjes meedraait snap ik wel maar wil ie niet afslaan dan staat er wel kracht op.
In het vliegwiel is wel het vertragingsmechanisme vastgezet,maar dat doet kennelijk iedereen.
Dat het wiel wat losjes meedraait snap ik wel maar wil ie niet afslaan dan staat er wel kracht op.
In het vliegwiel is wel het vertragingsmechanisme vastgezet,maar dat doet kennelijk iedereen.
-
toerieteller
- 4T-MSB addict
- Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
heb je ook de puntjes vervangen??soms maakt dat een groot verschil om lekker laag stationair te kunnen draaien, en ook niet te veel voorontsteking geven!
want het lijkt erop dat je alles volgens het boekje gedaan hebt, maar je stationair staat te hoog zoals ik het begrijp.
luchtschroef goed gesteld??(dichtdraaien en 1 en een kwartslag los).
ik stel hem soms ook af met de stationair hoog ingedraait, dan luchtstelschroef bijna dicht en dan heel langzaam steeds iets verder opendraaien, tot je een hoogste toerental bereikt, en dan een kwartslag terugdraaien.
luchtfilter gewoon orgineel en een beetje schoon?
want het lijkt erop dat je alles volgens het boekje gedaan hebt, maar je stationair staat te hoog zoals ik het begrijp.
luchtschroef goed gesteld??(dichtdraaien en 1 en een kwartslag los).
ik stel hem soms ook af met de stationair hoog ingedraait, dan luchtstelschroef bijna dicht en dan heel langzaam steeds iets verder opendraaien, tot je een hoogste toerental bereikt, en dan een kwartslag terugdraaien.
luchtfilter gewoon orgineel en een beetje schoon?
cdi for life! 
-
lars
- 4T-MSB regular
- Bezit: Honda SS50
Mischien trekt ie valse lucht bij je spruitstuk? Of staat inderdaad je luchtstelschroef niet goed. Ook het onstekingstijdstip komt erg nauw. Het hoeft niet exact de waarde te zijn die de boekjes aangeven soms helpt het om hem net n kelin tikkie vroeger/ later te zetten. Heb je n mooie blauwe vonk? Trekt ie wel goed op? Hoeveel gaat ie ongeveer op de teller?
Ik haat onderschriften!
-
edmoped
- 4T-MSB beginner
Ja joh,ik hou niet van half werk dus ik heb zo'n beetje alles nieuw contactpuntjes bougie bougiedop is nieuw carb.gereviseerd en schoongemaakt nieuwe pakkingen overal nieuwe uitlaat nieuwe koppeling nieuw luchtfilter,nieuwe kabelboom.dus daar mag t nie meer aan liggen.
Maar als ik m inderdaad afstel op 1 1/4 mengselschroef open dan reageert ie helemaal beroerd.
Ik heb ook alle gasnaaldstanden al geprobeerd.
Vlotterniveau op 5mm zoals in het handboek staat.
Er zit alleen een grotere sproeier in dan origineel misschien is dat t probleem.
Ik weet alleen nog niet waar ze die verkopen ff zoeken.
Maar als ik m inderdaad afstel op 1 1/4 mengselschroef open dan reageert ie helemaal beroerd.
Ik heb ook alle gasnaaldstanden al geprobeerd.
Vlotterniveau op 5mm zoals in het handboek staat.
Er zit alleen een grotere sproeier in dan origineel misschien is dat t probleem.
Ik weet alleen nog niet waar ze die verkopen ff zoeken.
-
edmoped
- 4T-MSB beginner
Ik zal t tijdstip ook eens veranderen en kijken wat ie doet idd.
Ik heb nu met de choke half dicht en de luchtschroef half open net 30-35km gehaald maar met een windvlaagje tegen zakt ie meteen in elkaar dus hij heeft geen vermogen genoeg
Ik heb nu met de choke half dicht en de luchtschroef half open net 30-35km gehaald maar met een windvlaagje tegen zakt ie meteen in elkaar dus hij heeft geen vermogen genoeg
-
edmoped
- 4T-MSB beginner
Hoe werkt dat valse lucht checken met remmenreiniger eigenlijk?
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Mezelf
Is je bougie zwart na een ritje? zo ja ,dan kan het zijn dat je sproeier te groot is.
Heb ook ooit een té grote sproeier in gehad, brommer was niks waard!
Gewoon origineel proberen, en meestal gasnaald op de helft.
Heb ook ooit een té grote sproeier in gehad, brommer was niks waard!
Gewoon origineel proberen, en meestal gasnaald op de helft.
-
edmoped
- 4T-MSB beginner
Tja,ik weet niet welke maat sproeier standaard is.
Als ik in de parts list kijk staan alle maten erin als origineel.
En om nou 5 verschillende te gaan bestellen vind ook zoiets.
Ik ga maandag weer klooien met 't brommertje.ik zal idd ff de bougie in de gaten houden.
Alvast bedankt voor de vele reacties!
Als ik in de parts list kijk staan alle maten erin als origineel.
En om nou 5 verschillende te gaan bestellen vind ook zoiets.
Ik ga maandag weer klooien met 't brommertje.ik zal idd ff de bougie in de gaten houden.
Alvast bedankt voor de vele reacties!
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Mezelf
Standaard (in mijn PC50 dan) is 55, ik had er ooit een 58 in zitten, en de brommer liep gewoon slecht!!
En het buisje in de carbu waar de gasnaald in zit kan je er ook uittikken (voorzichtig van boven af, of misschien heb je dat al gedaan)
Daar kan zich ook een hoop vuil ophopen.
En het buisje in de carbu waar de gasnaald in zit kan je er ook uittikken (voorzichtig van boven af, of misschien heb je dat al gedaan)
Daar kan zich ook een hoop vuil ophopen.
-
lars
- 4T-MSB regular
- Bezit: Honda SS50
Heb je nou al gekeken of je een mooie blauwe vonk hebt? Anders kan het soms ook nog in de kabel of bougiedop zitten.
En ik vroeg me nog af of je je klepjes hebt ingeslepen/ danwel gecheckt op lekkage. Heb je redelijke compressie? dwz als je met de hand de motor met de trappers
aan wilt zwieren gaat dat moeizaam. Dat checken van het luchtlek weet ik niet 100% zeker meer maar volgens mij deed ik dat altijd met afwasmiddel op de buitenkant maar als je wilt weten moet je
even op internet neuzen. Lastig als ie niet wil lopen maar als dit blokje eenmaal loopt blijft ie het wel lang doen hoor.
En ik vroeg me nog af of je je klepjes hebt ingeslepen/ danwel gecheckt op lekkage. Heb je redelijke compressie? dwz als je met de hand de motor met de trappers
aan wilt zwieren gaat dat moeizaam. Dat checken van het luchtlek weet ik niet 100% zeker meer maar volgens mij deed ik dat altijd met afwasmiddel op de buitenkant maar als je wilt weten moet je
even op internet neuzen. Lastig als ie niet wil lopen maar als dit blokje eenmaal loopt blijft ie het wel lang doen hoor.
Ik haat onderschriften!
-
edmoped
- 4T-MSB beginner
Ik heb zojuist nog ff geknutseld aan mn novio.
Ik heb de carburateur ff opengehaald en het vlotterniveau afgesteld op 6mm ipv 5mm zoals in het handboek staat.
Nu wil hij wel stationair lopen.hij trekt echter nog steeds niet geweldig en met de luchtschroef op de meest ideale stand loopt ie top 40km.dat is hard genoeg maar voor dat ie uit z'n dal komt en op toeren is dat duurt nogal lang.
De sproeier die erin zit is een 55.misschien moet ie kleiner.
Het lijkt er in ieder geval wel op dat minder benzine in de vlotterkamer helpt.
Dus lijkt me een kleinere sproeier ook logischer.
Ik heb de carburateur ff opengehaald en het vlotterniveau afgesteld op 6mm ipv 5mm zoals in het handboek staat.
Nu wil hij wel stationair lopen.hij trekt echter nog steeds niet geweldig en met de luchtschroef op de meest ideale stand loopt ie top 40km.dat is hard genoeg maar voor dat ie uit z'n dal komt en op toeren is dat duurt nogal lang.
De sproeier die erin zit is een 55.misschien moet ie kleiner.
Het lijkt er in ieder geval wel op dat minder benzine in de vlotterkamer helpt.
Dus lijkt me een kleinere sproeier ook logischer.