probleem zuiger met kleppen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
baki
Frequent 4T-MSB visitor

probleem zuiger met kleppen

Bericht door baki »

jo!

na een aantal jaar ben ik weer bezig mijn C50 blok in elkaar aan het zetten. het onderblok zit al helemaal in elkaar, de cilinder + zuiger zijn ook weer gemonteerd maar dan loop ik tegen het volgende probleem op:

als ik het nokkenastandwiel heb vastgezet op de nokkenas, en dan aan het vliegwiel draai voel ik dat de zuiger tegen een klep aanloopt. dit terwijl het "O" teken op het nokkenastandwiel staat uitgelijnd met de inkeping in de kop en het vliegwiel dan op "T" staat. ik weet 100% zeker dat de gebruikte onderdelen bij elkaar horen (dus geen verkeerde zuiger oid) en het vliegwiel zit ook op de goede manier op de krukas (qua timing).

iemand een idee wat ik verkeerd doe?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: probleem zuiger met kleppen

Bericht door NIX »

Check of het vliegwiel goed op de spie zit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
baki
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door baki »

heb net even gecheckt, en het vliegwiel zit correct op de spie en de zuiger komt niet tegen de koppakking. 12V en 6V spul door elkaar gooien kan ik niet want ik heb alleen maar 6V. bovendien bouw ik dit blok op uit de onderdelen waaruit hij origineel bestond, behalve wat onderdelen uit het onderblok die ik vervangen heb en de cilinder die gehoond is (met bijpassende zuiger)...
heb nu echt geen flauw idee meer wat het dan wel kan zijn...
Tedski
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Tedski »

Staan je kleppen goed gesteld?

Haal de kop er anders af en kijk of de zuiger te ver uit de cilinder komt?
Heb je een honda overmaat zuiger?

Wat heb je in het onderblok vervangen?
baki
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door baki »

ik heb de kickstart-as vervangen en wat onderdelen van de koppeling. wat volgens mij vooral belangrijk is in dit geval is de krukas, maar die heb ik niet vervangen omdat die nog goed was. het gaat idd om een honda overmaat zuiger.

wanneer komt de zuiger te ver uit de cilinder? mag hij er helemaal niet uitkomen of moet hij precies tot het einde komen of...?

ik heb de kleppen nog niet gesteld, maar kan dat zoveel uitmaken dat de zuiger de klep raakt?
Tedski
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Tedski »

Het enige wat ik kan bedenken, aangezien je niks aan de kruk hebt gedaan en de nok timing goed lijkt,
is dat of een tuimelaar way te strak staat, of misschien heb je de zuiger verkeerd om gemonteerd.

Je hebt als punt in je kop voor de nok timing het streepje wat naar je voorwiel wijst gepakt toch?

Op welk punt voel je dat de zuiger een klep raakt? Inlaatslag of uitlaatslag? Net voor T of net na T? Welke klep is het denk je?

Het kopje van de zuiger mag uit de cilinder komen, het bolle stuk zeg maar, je mag niet de zijkanten van de zuiger zien.

Weet je zeker dat je een klep tegen de zuiger voelt? Als je de kop losdraait voel je het niet?
baki
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door baki »

op de volgende foto's staat het vliegwiel op T. ik heb eigenlijk het idee dat de zuiger iets te lang is. als ik het vliegwiel namelijk rond T beweeg (van iets ervoor tot iets erna) op het moment dat de cilinder, zuiger en kop geplaatst zijn, voel ik dat de kop een beetje beweegt op dat moment. dan heb ik de nokkenas nog niet aangesloten en nog niets aangedraaid. alles zit er dan los op.

ik heb net de stelschroeven uit de tuimelaars gedraaid dus ze kunnen niet te strak staan, maar dit had geen resultaat...

de zuiger heb ik toch niet verkeerd om geplaatst? er staat geen pijltje op zoals in haynes staat, maar als ik een zuiger pak die dat wel heeft, en met het pijltje naar beneden laat wijzen dan komt de vorm overeen met de manier zoals ik de zuiger op dit moment heb geplaatst.

sorry voor de grote foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Er zit niet stiekum een 12V krukas/drijfstang in je blok?

Dit is hetzelfde effect als een OT zuiger op een NT kruk...
baki
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door baki »

leid je dit af uit de afbeeldingen of aan de hand van de klachten?
het is sowieso een originele 6V kruk, het enige (belangrijke) verschil met het blok toen die nog niet uit elkaar was, zijn de cilinder en de zuiger. ik heb mijn oude cilinder ingeruild voor een 1e overmaat en heb hier een bijpassende zuiger bij gekregen. ik zou dan zeggen dat hier het probleem moet liggen...
Tedski
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Tedski »

Tis een tijd geleden dat ik een 6v 50cc zuiger in mijn handen heb gehad.
Hij zit inderdaad goed, maar er zit volgens mij veel te veel ruimte tussen de zuiger en de cilinder, ik kan van boven de zuigerveren zien zitten. Da' hoort nie :)

De zuiger moet heel strak de cilinder ingaan. Pak eens een schuifmaat en meet de cilinder op en de zuiger.

Anderen zullen zo wel beter antwoord kunnen geven, het lijkt wel op een ori 50 zuiger.

Afbeelding

Heb je je ouwe zuiger nog? Vergelijk ze eens.

Hmm, ik weet het ff niet meer, heren...?
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Vanaf de plaatjes, is ongeveer 3mm dat de zuiger uit de cilinder komt zo te zien.
Is de cilinder gewoon 63mm hoog zoals die hoort te zijn?

Je hebt niet toevallig je oude zuiger nog?
baki
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door baki »

ik ga het even opmeten. mocht de zuiger niet bij de cilinder passen dan heb ik sowieso een nieuwe zuiger nodig, maar als het idd een ori 50 zuiger is, dan is dat toch niet eens de oorzaak van het probleem?
ml03zl
Moderator
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Contacteer:

Bericht door ml03zl »

OT zuigers horen zo ver uit te steken, dus dat is goed.

Wel mis ik de twee pasbussen op de tapeinden, had je die wel gemonteerd?
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tedski
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Tedski »

Nieuw type kop op een oud type blok misschien?

Inderdaad, je moet wel die pasbussen gebruiken, anders kan de kop er scheef op zitten.
Plaats reactie