cb50 revisie
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Re: cb50 revisie
nu maak je me aan het twijfelen....of was dat bij 80 kop? ...ff kijken vanavond
grote klappen, snel thuis
-
CB-viguur
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC - Locatie: Maarssen
- Contacteer:
ik heb nog wel een kant en klaar setje liggen in 2e overmaat.hypercub schreef:Ik zou een overmaat zuiger+veren bestellen en de cylinder laten boren en hohnen
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
je hebt gelijk, tis er maar 1 ...ik was in de war met xr80 kop, daar zitten er wel twee in.ciebie schreef:is dat zo? ben er namelijk alleen bij de uitlaatklep een tegengekomen, bij 4 kopjes alildert schreef:ik zou er twee doen, bij zowel in- als uitlaat zit er een op bij staande cylinder.Freek schreef:... en een klepseal bestellen.
Ik heb je advertentie gezien. Maar hoe weet ik of een nieuw cilinderset nodig is?
Kan ik trouwens zelf de kleppen slijpen? volgens het werkplaatsboek heb je gereedschap nodig speciaal om kleppen te slijpen
-
h5speedje
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Waarom haal je in vredesnaam een blok los om na te kijken als er niks aan mankeerd??Freek schreef:Hallo,
Ik heb laatst een Honda cb50j gekocht. De brommer ziet er nog uit en loopt prima.
Omdat ik er binnenkort mee op vakantie wil gaan heb ik besloten het blok uit elkaar te halen en alles na te lopen.
Ik heb weinig tot geen ervaring met brommers dus heb ik mij aangemeld op dit forum.
De brommer is 1977 heeft 23.000km op te teller en alles is volgens mij nog origineel op de ontsteking en elektronica na. Dit is namelijk vervangen door een 12 volt systeem met vervroegende cdi ontsteking.
Ik heb de cilinderkop en de cilinder eraf gehaald, het duurde twee middagen omdat deze muurvast zaten. Ik heb fotos gemaakt van de onderkant van de cilinderkop, de cilinder en zuiger.
Behalve dat ik kan zien dat het allemaal erg vies is heb ik geen idee wat ik hiermee moet doen.
het lijkt erop dat of het mengsel veel te rijk stond of dat er olie in de verbrandingskamer kwam. het lijkt er ook op dat de pakkingen niet goed meer werkten.
ik wil graag weten of dit normaal is, de zwarte aanslag, en hoe ik dit het beste weer schoon kan maken.
Ook wil ik graag weten wat jullie van de andere foto's vinden.
alvast bedankt,
Pak een dikke jas en ga 250 kilometer door nederland crossen en dan weet je of hij betrouwbaar is...anwb pasje mee
Voor je weer zo'n actie hebt; er zijn maar een paar dingen waarvoor je een blok los gaat halen;
1) roken van de motor/cq oliegebruik (tot op zekere hoogte)
2) niet goed willen lopen/geen compressie meer hebben
3) mechanische geluiden /bijgeluiden
4) motor die veel te warm wordt met genoeg olie (smering)
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
Hoewel er geen rook uit de uitlaat vermoede ik toch oliegebruik. de bougie en de uitlaat was vettig. Maar ik ben het meer eens dat het geen reden was om meteen mijn blok open te halen.
Ik wil ook nog wat meer vertellen over de vakantie. Ik ben van plan rustig heen en weer naar Spanje te rijden. Een klere eind dus.
Ik wil dus vertrekken met een brommer die niet binnen 6000 kilometer onbruikbaar wordt door gewone slijtage. Is dit een reden om een gereviseerde cilinderset erop te zetten? Ik heb namelijk geen idee hoe de slijtage verloopt en in wat voor staat mijn cilinderset nu is.
Ik wil ook nog wat meer vertellen over de vakantie. Ik ben van plan rustig heen en weer naar Spanje te rijden. Een klere eind dus.
Ik wil dus vertrekken met een brommer die niet binnen 6000 kilometer onbruikbaar wordt door gewone slijtage. Is dit een reden om een gereviseerde cilinderset erop te zetten? Ik heb namelijk geen idee hoe de slijtage verloopt en in wat voor staat mijn cilinderset nu is.
Als er dikke krassen in je cilinder zitten of je zuiger niet meer stevig zit (zo had mijn SS zichzelf naar n 2e overmaat gehoond, waardoor de zuiger vrij los in de cilinder zat en hij olie verbrandde).
Maar als er nu nog niks aan de hand is, niks mee doen. Op het moment dat je daadwerkelijk op vakantie gaat en je vertrouwt het nog steeds niet helemaal, neem een nieuwe pakkingset, cilinder en zuiger mee. Just in case. En als je m niet gebruikt, verkoop je hem gewoon weer hier of op marktplaats ofzo.
Maar als er nu nog niks aan de hand is, niks mee doen. Op het moment dat je daadwerkelijk op vakantie gaat en je vertrouwt het nog steeds niet helemaal, neem een nieuwe pakkingset, cilinder en zuiger mee. Just in case. En als je m niet gebruikt, verkoop je hem gewoon weer hier of op marktplaats ofzo.
Honda SS50 125cc 49cc
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
als ie toch los is, en ik die cylinderwand zo zie, zou ik er een nieuwe op zetten.
cb-viguur heeft nog een mooi setje voor weining, met ori zuiger en veren.
http://viertakt.messageboard.nl/forum/v ... =5&t=19183
cb-viguur heeft nog een mooi setje voor weining, met ori zuiger en veren.
http://viertakt.messageboard.nl/forum/v ... =5&t=19183
-
h5speedje
- The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
Dat snap ik heel goed...en niet om je terecht te wijzen of zo maar vaak heb ik meer vertrouwen in een blok wat zich al kilometers heeft bewezen dan de meeste gereviseerde blokken die je hier vaak tegenkomt.Freek schreef:Hoewel er geen rook uit de uitlaat vermoede ik toch oliegebruik. de bougie en de uitlaat was vettig. Maar ik ben het meer eens dat het geen reden was om meteen mijn blok open te halen.
Als een blok kapot loopt is het vaak plotseling door samenloop van omstandigheden; zoals een bak die je kapot schakeld of een ontsteking die er mee stopt..
Mijn ervaring is juist de blokken die al duizenden kilometers in elkaar zitten het minst vaak kapot gaan...laat ik het zo zeggen dat blokken door sleutelen niet altijd beter worden (ook afhankelijk van de monteur natuurlijk)
Maar goed hij ligt nu uit elkaar..van het onaangename maar het beste maken..
Ga kleppen niet inschuren ; ze moeten sluiten omdat ze ingelopen zijn op de zitting...als je weinig compressie hebt; is vaak de zitting te breed geworden of de klepveer te slap..Je kan de klepzitting wel frezen maar daardoor komt de klep weer dieper te liggen en heb je hetzelfde als de klepveer die te slap is geworden(gevolg wordt oorzaak)
Dus lekker niets aan doen tenzij er een klep verbrand is; dan de klep wisselen en de oorzaak oplossen (te arm mengsel) of klepspeling die te klein was..
Vervuiling van de motor is normaal; door lange afstanden te rijden word het blok vanzelf schoon als je daarna de olie wisselt..
Kool uit een verbrandingskamer halen is ook onzinnig; na 20 kilometer rijden zit er weer..tenzij...het hele uitlaatkanaal en de verbrandingskamer een hele dikke laag kool hebben; dan zul je moeten zoeken naar de oorzaak en deze eerst oplossen.
Oorzaak kan zijn olieverbuik maar dat ruik je...benzine verbuik kun je meten en als dit wat aan de hoge kant is kan het wezen dat de teur wat teveel benzine geeft dus teur reinigen en vooral de sproeierhouder; als deze verstopt zit gaat hij meer benzine bovenin geven..
Normaal als je de motor op bedrijfstemperatuur hebt en je rijd een flink stuk zal alles schoonbranden..
Maak alles goed schoon en gewoon rustig kijken; als jij olieverbruik vermoed heeft dit een oorzaak; versleten zuigerveren is een goede manier om veel olie te verbruiken, uitgeharde klephoedjes is er 1, cilinder met stootrand onderin is er 1, en natuurlijk lekage
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
Even tussendoor: als je met je brommer naar spanje wil rijden, zorg dan dat je schijfrem echt helemaal goed in orde is. Dus nakijken of laten nakijken... Je wil niet weten hoe die er soms van binnen uitzien (ook al remt de brommer nog goed).
Met 50cc ga je trouwens erg traag gaan (niet dat dat erg moet zijn natuurlijk). 70cc met een kleine carb is ook altijd fijn voor lange afstanden (rustig en betrouwbaar)
Met 50cc ga je trouwens erg traag gaan (niet dat dat erg moet zijn natuurlijk). 70cc met een kleine carb is ook altijd fijn voor lange afstanden (rustig en betrouwbaar)
Ik ben weer na een pauze weer begonnen met het blok.
ik heb de zuigerveren eraf gehaald en in de cilinder gelegd. Het eraf halen ging makkelijk op de middelste na, deze brak doormidden. Ik heb ze gewoon rustig met mijn vingers volgens het werkplaatsboek eraf geduwd maar er is er dus een kapot gegaan.
de onderste zuigerveer in de cilinder had een opening 0.10 mm (max 0.5)
De bovenste zuigerveer had een opening van 0.25mm. (max 0.5)
Prima dus. jammer dat ik er een vernaggeld heb. De veer brak trouwens wel verdacht makkelijk.
Ik heb de kleppen eruit gehaald maar welke speling moet ik precies controleren?
En hoe moet een cilinderwand er eigenlijk uitzien? nu ik die van mij wat beter heb bekeken vind ik hem toch wel erg lelijk.
ik heb de zuigerveren eraf gehaald en in de cilinder gelegd. Het eraf halen ging makkelijk op de middelste na, deze brak doormidden. Ik heb ze gewoon rustig met mijn vingers volgens het werkplaatsboek eraf geduwd maar er is er dus een kapot gegaan.
de onderste zuigerveer in de cilinder had een opening 0.10 mm (max 0.5)
De bovenste zuigerveer had een opening van 0.25mm. (max 0.5)
Prima dus. jammer dat ik er een vernaggeld heb. De veer brak trouwens wel verdacht makkelijk.
Ik heb de kleppen eruit gehaald maar welke speling moet ik precies controleren?
En hoe moet een cilinderwand er eigenlijk uitzien? nu ik die van mij wat beter heb bekeken vind ik hem toch wel erg lelijk.
-
h5speedje
- The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
zuigerveren breken soms spontaan en heeft niet altijd een oorzaak..
na aangezien je die veer alleen in een setje koopt heb je dat probleem al opgelost; setje nieuwe veren...dat kun je dus wegstrepen..
Ik ben trouwens jalours op zulke kleine slotspeling...normaal zijn ze een stuk groter en roken ze ook niet..
Eh hoe herken je een goede cilinder?? als ze neiuw zijn zitten er hoonstrepen in; das een soort van patroon wat erin zit van het cilinder slijpen..als je een cilinder hebt waar deze patronen nog in zitten is de cilinder in ieder geval nog goed..mits er geen krassen in zitten van vastgelopen zuigers en veren..
Er mag geen stootrand inzitten; deze rand ontstaat doordat daar de zuigerveren net niet meer komen (tenzijn je gruwelijk veel toeren gaat rijden) als je een cilinder monteerd met stootrand heb je kans door een dikkere of dunnere voetpakking dat de zuigerveren daar in ene wel gaan lopen en zijn ze met een paar 100 kilometer rijp voor de vuilnisbak; net alsof ze telkens een drempeltje op en af gaan X aantal toeren wat je draait= metaalmoeheid .
De officiele klepspeling kun je niet meten als je alles hebt gedemonteerd..wel kun je kijken of de kleppen niet te ruim in de geleiders zitten; je checkt de speling door de klep mm of 4 open te zetten en dan te kijken hoeveel je de klep in 4 richtingen kan bewegen....als je een boek erbij hebt zie je hoeveel hij mag hebben....maarrrr...das een boek geschreven door mensen die graag alles nieuw erin willen hebben...dus korreltje zout is niet verkeerd...spul kan veel meer hebben als soms in het boek staat..
na aangezien je die veer alleen in een setje koopt heb je dat probleem al opgelost; setje nieuwe veren...dat kun je dus wegstrepen..
Ik ben trouwens jalours op zulke kleine slotspeling...normaal zijn ze een stuk groter en roken ze ook niet..
Eh hoe herken je een goede cilinder?? als ze neiuw zijn zitten er hoonstrepen in; das een soort van patroon wat erin zit van het cilinder slijpen..als je een cilinder hebt waar deze patronen nog in zitten is de cilinder in ieder geval nog goed..mits er geen krassen in zitten van vastgelopen zuigers en veren..
Er mag geen stootrand inzitten; deze rand ontstaat doordat daar de zuigerveren net niet meer komen (tenzijn je gruwelijk veel toeren gaat rijden) als je een cilinder monteerd met stootrand heb je kans door een dikkere of dunnere voetpakking dat de zuigerveren daar in ene wel gaan lopen en zijn ze met een paar 100 kilometer rijp voor de vuilnisbak; net alsof ze telkens een drempeltje op en af gaan X aantal toeren wat je draait= metaalmoeheid .
De officiele klepspeling kun je niet meten als je alles hebt gedemonteerd..wel kun je kijken of de kleppen niet te ruim in de geleiders zitten; je checkt de speling door de klep mm of 4 open te zetten en dan te kijken hoeveel je de klep in 4 richtingen kan bewegen....als je een boek erbij hebt zie je hoeveel hij mag hebben....maarrrr...das een boek geschreven door mensen die graag alles nieuw erin willen hebben...dus korreltje zout is niet verkeerd...spul kan veel meer hebben als soms in het boek staat..