6V mitsubishi ontsteking werkt niet

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
stof
4T-MSB regular

6V mitsubishi ontsteking werkt niet

Bericht door stof »

Zoals in de titel, 6V mitsubishi ontsteking werkt niet...(op originele st50)
Even wat extra uitleg:
Eerst werkte de ontsteking goed, daarna enkel bij hogere toeren, daarna gewoonweg niet meer.
Punten heb ik preventief vervangen (brommer had lang stil gestaan), condensator ook want daar dacht ik het probleem te vinden. Bobine is ook vervangen want die was door de vorige eigenaar gesoldeerd aan de bougiekabel.

Maar tot nu toe geen succes. Met de multimeter meet ik tussen de condensator (aan de connectoren) en de kader (massa dus) geen weerstand. Is dit wel correct?
Als de punten open zijn meet ik aan beide kanten van de punten ook geen weerstand t.o.v. de massa.
Ik zie door de bomen het bos niet meer, wie kan mij wegwijs maken in het ontstekingsverhaal?
Alle hulp welkom :)
Groeten :)
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Re: 6V mitsubishi ontsteking werkt niet

Bericht door h5speedje »

je hebt 2 soorten mitsubischi ontstekingen;
1e type met de ontsteek spoel verdeeld over de licht en ontsteekspoel en is herkenbaar aan de extra "mof" tussen de twee spoelen.
2e type met echt 2 spoelen dus ontsteek en licht spoel.

1e type geeft vooral problemen in de lichtspoel omdat hij daar bijin is gewikkeld word hij te warm en knapt de isolatie kapot.

2e type is wat robuuster en kan een stuk meer hebben..

algemene problemen met de mitsubischi zijn er niet...staan ze niet om bekend althans.
wat vaak voorkomt is dat de solderingen los laten zowel aan het begin van de spoel als aan het eind.
Begin is een klein metalen clipje die bij onder de schroef wordt geplaatst en aldaar massa maakt...heeft hij slechte massa of zit hij schijngesoldeerd (ziet er uit alsof hij vast zit maar ondertussen geen contact hebben he...) dan zal de spoel niks doen.
sluiting is het 2e probleem wat je kan hebben; de spoel draad is gelakt en bij het uiteinde schoongebrand om te kunnen solderen..door het trillen en bewegen kan een stuk wikkeling schoongeschuurd zijn waardoor hij massa maakt (=sluiting) en lijkt de spoel kapot te zijn..

wat je kan testen zijn de volgende dingen ;
a)spoel zelf; schroef hem los en sluit hem eens aan op een goedkope acculader van 6 of 12 volt...bijvoorbeeld plus aan de massa van de spoel en de min op de aansluiting van de spoel...werkt de spoel nog kun je merken omdat de spoel nu magnetisch word aan het weekijzer...ook zal de spoel langzaamaan warm worden....merk je dit alles tada spoel kan nog goed zijn...en zul je dus moeten kijken naar
1) sluitingsporblemen door blank liggende draden (boven op condensator is een ideale plek om sluiting te maken)
Test dit wel met het contact puntje open(dus stuk hout of dik papier er tussen)..Sluit bijvoorbeeld de plus pool van de acculader op de grondplaat zelf aan (nog steeds met de spoel los (geisoleerd)van de gronplaat) en doe de min aan een lampje waar de andere pool van het lampje met de de draad vanaf de ontsteking word verbonden...gaat het lampje branden heb je dus sluiting (desnoods schroef je een voor een de onderdelen van de grondplaat totdat het lampje uitgaat en heb je de boosdoener te pakken..
2) heb je geen sluiting, kan het wezen dat de spanning niet doorkomt door bijvoorbeeld draadbreuk..
dit test je door het lampje nog steeds te verbinden met de draad van de ontsteking en de pluspool nu van de grondplaat te halen en tegen de bovenkant van de condensator te houden..gaat het lampje nu branden is alles dus in orden...gaat er niks branden heb je ergens draadbreuk..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
stof
4T-MSB regular

Bericht door stof »

Dank voor je uitleg, ik ga dit eens proberen na te kijken.
Volgens mij heb ik het eerste type dat je beschrijft, er loop in ieder geval een verbinding tussen beide spoelen.
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

stof schreef:Dank voor je uitleg, ik ga dit eens proberen na te kijken.
Volgens mij heb ik het eerste type dat je beschrijft, er loop in ieder geval een verbinding tussen beide spoelen.
gewoon rustig alles bekijken en zie je vanzelf waar de schoen wringt
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
stof
4T-MSB regular

Bericht door stof »

Ik heb je uitleg een beetje proberen te volgen, maar ik heb dus gemerkt dat wanneer ik een papiertje tussen de punten steek, dan is er nog steeds 0 ohm weerstand tussen boven en onderkant van de punten. (en ook naar de massa).
Dit mag toch niet?
Doet dit iemand al vermoeden waar een fout kan zitten? Ik heb de condensator zelf gesoldeerd, kan ik daar iets fout gedaan hebben?
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

stof schreef:Ik heb je uitleg een beetje proberen te volgen, maar ik heb dus gemerkt dat wanneer ik een papiertje tussen de punten steek, dan is er nog steeds 0 ohm weerstand tussen boven en onderkant van de punten. (en ook naar de massa).
Dit mag toch niet?
Doet dit iemand al vermoeden waar een fout kan zitten? Ik heb de condensator zelf gesoldeerd, kan ik daar iets fout gedaan hebben?
Mits er niks anders verbonden zit aan de zwarte draad zal de vorige uitleg correct zijn; isolator plaatje gebroken of missend...dit is het plaatje wat voorkomt dat het draadje op het contactpuntje met de massa word verbonden...
Is de sluiting niet in het puntje zal ik allereerst gaan kijken bij de condensator...
stof
4T-MSB regular

Bericht door stof »

Even een idee, als ik de punten 'loskoppel' en dan ga meten en ik meet nog steeds geen weerstand dan zit daar al zeker een probleem?

Als ik ze loskoppel en er is bij de punten geen probleem meer dan is het bij de condensator te zoeken?

We komen nu toch al ergens :D
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

stof schreef:Even een idee, als ik de punten 'loskoppel' en dan ga meten en ik meet nog steeds geen weerstand dan zit daar al zeker een probleem?

Als ik ze loskoppel en er is bij de punten geen probleem meer dan is het bij de condensator te zoeken?

We komen nu toch al ergens :D
inderdaad als je de punten losschroeft word het wat makkelijker...droog papiertje of plastic er tussen oneindig weerstand , niks er tussen 0 weerstand...

droogpapiertje ertussen of plastic ; 0 weerstand= isolator oid stuk; koop nieuwe puntjes
niks ertussen 0 weerstand= geen geleiding dus puntje komen niet goed op elkaar; of even schuren of nieuwe puntje kopen
stof
4T-MSB regular

Bericht door stof »

Ik heb even het draadje van condensator naar punten losgehaald.
En punten met papiertje tussen: geen verbinding, zonder papiertje: 0 ohm weerstand. Punten zijn dus ok?

Dus er is een probleem aan de condensator? En daar snap ik dus niet zo goed wat er fout zit...
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

stof schreef:Ik heb even het draadje van condensator naar punten losgehaald.
En punten met papiertje tussen: geen verbinding, zonder papiertje: 0 ohm weerstand. Punten zijn dus ok?

Dus er is een probleem aan de condensator? En daar snap ik dus niet zo goed wat er fout zit...
Correct punten zijn als het goed is dus okee..

Ehm veel voorkomend probleem bij de condensator is dat de draad is aangestript, bovenop wordt geslodeerd en dan haaks de bocht om moet;
1) buitenkant van de condensator =massa, draden die er langslopen zijn spanningvoerend.
zijn de draden te ver aangestript dan zit hij op het hoekje tegen de buitenkant van de condensator en heb je sluiting.
2) zijn de draden te ver erop gesoldeerd maakt hij sluiting aan de andere kant..
ZIt er een draad los en trek je iets te hard eraan trek je hem tegen het hoekje aan en heb je sluiting.
3) soldeer je te lang word de condensator te warm en krijg je sluiting binnenin...

Juiste procedure voor draden solderen op een condensator; strip minimaal aan (verwijder net genoeg isolatie zodat het draadje er net op past..
Soldeer alle draden vóór..
beide beugeltjes op de condensator openbuigen..
leg alle draden gelijk met het te solderen vlak of liefst zelfs een klein stukje erop..
Klem alle te solderen draden onder het kleine beugeltje.
soldeer met een redelijk zware bout op volledige temperatuur met soldeertin 40/60 alles in 1 keer erop en wel heel kortstondig..
Zorg dat het 1 mooie bobbel wordt..
Dan het beugeltje dichtbuigen zodanig dat hij de draden mooi klemt zonder zelf contact te maken met het metalen huisje van de condensator..
Nu pas de draden in een ruime bocht buigen en de condensator op de grondplaat schroeven..
stof
4T-MSB regular

Bericht door stof »

IK heb het probleem zo goed als 'gevonden'.
Als ik de onderste spoel losmaak van de condensator dan is er geen verbinding meer tussen de condensator en de massa.
Het probleem zit dus in de onderste spoel, maar deze is wel verbonden met de bovenste door een klein draadje. Hoe kan ik nu dit probleem oplossen? Gewoonweg spoelen helemaal vervangen of kan het nog in een klein hoekje zitten?
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

stof schreef:IK heb het probleem zo goed als 'gevonden'.
Als ik de onderste spoel losmaak van de condensator dan is er geen verbinding meer tussen de condensator en de massa.
Het probleem zit dus in de onderste spoel, maar deze is wel verbonden met de bovenste door een klein draadje. Hoe kan ik nu dit probleem oplossen? Gewoonweg spoelen helemaal vervangen of kan het nog in een klein hoekje zitten?
Een spoel behoord een paar ohm te bezitten; dus als hij dat heeft ideaal!!
Dus als je van het losgemaakte draadje naar de massa meet zal hij iets van 4 tot 7 ohm hebben..

Zet er eens een 6volt acculader op (plus op de massa) min op het draadje wat uit de spoel komt...Hoe er nu een ijzeren voorwerp bij...word hij aangetrokken dan werkt de spoel dus en is hij waarschijnlijk nog goed..
stof
4T-MSB regular

Bericht door stof »

Heb nu even geen acculader, maar de spoel heeft geen weerstand van 7 a 8 ohm, eerder van 1 ohm...
Dat wordt dan toch spoelen vervangen denk ik? Of moet ik toch nog een acculader gaan zoeken en testen?
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

stof schreef:Heb nu even geen acculader, maar de spoel heeft geen weerstand van 7 a 8 ohm, eerder van 1 ohm...
Dat wordt dan toch spoelen vervangen denk ik? Of moet ik toch nog een acculader gaan zoeken en testen?
Ik vind 1 ohm ook wel heel erg laag...en ben er ook een beetje bang voor...je hebt nu alleen de spoel gemeten??
Dus spoel van de grondplaat, stuk karton eronder en toen gemeten??zo ja vrees ik het ergste..
Doe toch maar eens de test met de acculader; mocht er namelijk sluiting in zitten word de spoel niet zwaar magnetisch, wordt hij het wel bestaat de kans dat hij nog gewoon goed is...(ja als je telkens maar dingen gaat uitsluiten hou je een oorzaak/gevolg over)
Plaats reactie