decibeltest

Hier kun je praten over je honda.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Re: decibeltest

Bericht door nielspbr »

Volgens mij staat het geluidsniveau bij nieuwere brommers op het typeplaatje, inclusief het bijbehorende toerental.
nitelife
The 4T-MSB is my life!

Bericht door nitelife »

klopt, maar dat is bij een heel ander toerental dan bij een meting die de politie uitvoert. daar gaat het erom dat je onder de 97 blijft en maakt het ook niets uit wat er op je uitlaat geschreven staat. al schrijf je op je uitlaat dat die 150db maakt, als die bij de controle maar niet boven de 97 uitkomt.
TWD for life!
nielspbr
Mr Kockengen

Bericht door nielspbr »

Uit mijn hoofd 79db by 3850 rpm, ik bedoelde trouwens het op typeplaatje van de brommer(in dit geval motor).
(Daar staat ook 123cc... :P )
Stephanie
4T-MSB beginner

Bericht door Stephanie »

nitelife schreef:aanvechten is bijna altijd wel de moeite waard, je krijgt vaak strafvermindering als je niet op je smoeltje gevallen bent. ik heb maandag nog een boete van 380e naar 100e kunnen omlullen. zonder bewijsstukken mee te nemen, puur met praten dus. ze mogen bij mij altijd wat moeite doen om grof geld uit mijn zakken te pikken.

vermeld netjes in je bezwaarschrift dat je het graag voor laat komen voor het kantongerecht. soms stuurt de officier van justitie je dan een brief dat je de boete toch moet betalen, gewoon weer aangeven dat je de zaak wil laten voorkomen omdat je het er niet mee eens bent en dan komt je zaak voor. vertel ze dat ze het apparaat bijna in je uitlaat stopte en dat ze naast de rollenbank stonden te meten...

in de regel is het zo dat de officier van justitie een klootzak is en de rechter relaxxed. succes en niet opgeven!
Oké, we waren sowieso al van plan om een bezwaarbrief te schrijven, maar het leek me handig om eerst wat informatie te verzamelen over alles punten waar we kritiek op kunnen hebben.
Stephanie
4T-MSB beginner

Bericht door Stephanie »

Sissemie schreef:Volgens mij was het schuin voor (1m van de brommer), van de zijkant (1m van de brommer), en de achterkant (1,5m van de brommer). Die drie metingen optellen en delen door 3. Maar ik weet het niet zeker. Wat ik wel weet is dat het in een open veld moet, want anders kunnen de geluidsgolven terugkaatsen door stoepranden, muren, auto's, etc. En natuurlijk achtergrondgeluiden!
Weetje je toevallig ook of ze wel met volgas mogen meten? Heb namelijk van verschillende mensen gehoord dat het aan de hand van halfgas en het aantal toeren moet worden gemeten.
Gister weer mijn originele uitlaat eronder gezet, wel wennen dat geluid..
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

Stephanie schreef:
Sissemie schreef:Volgens mij was het schuin voor (1m van de brommer), van de zijkant (1m van de brommer), en de achterkant (1,5m van de brommer). Die drie metingen optellen en delen door 3. Maar ik weet het niet zeker. Wat ik wel weet is dat het in een open veld moet, want anders kunnen de geluidsgolven terugkaatsen door stoepranden, muren, auto's, etc. En natuurlijk achtergrondgeluiden!
Weetje je toevallig ook of ze wel met volgas mogen meten? Heb namelijk van verschillende mensen gehoord dat het aan de hand van halfgas en het aantal toeren moet worden gemeten.
ze moeten meten bij een bepaald toeren tal, en uit verschillende hoeken..

let ook op dat ze niet tussen bebouwing hebben gemeten, dat kan galmen enzo..
ml03zl
Moderator
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Contacteer:

Bericht door ml03zl »

ciebie schreef:
Stephanie schreef:
ze moeten meten bij een bepaald toeren tal, en uit verschillende hoeken..

let ook op dat ze niet tussen bebouwing hebben gemeten, dat kan galmen enzo..
Ik lees hier helaas weer een hoop onjuistheden :roll:

Bij een geluidsmeting (voor brommers!) moet de brommer op een stevige ondergrond zijn geplaatst die in een straal van 3meter vrij is van obstakels. De microfoon moet een halve meter schuin achter de brommer zijn opgesteld op uitlaathoogte. En voor de test wordt er volgas gegeven todat het maximum toerental is bereikt, dat doen ze 3x en het hoogste resultaat wordt genoteert.
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
basVs
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door basVs »

ml03zl schreef:

Bij een geluidsmeting (voor brommers!) moet de brommer op een stevige ondergrond zijn geplaatst die in een straal van 3meter vrij is van obstakels. De microfoon moet een halve meter schuin achter de brommer zijn opgesteld op uitlaathoogte. En voor de test wordt er volgas gegeven todat het maximum toerental is bereikt, dat doen ze 3x en het hoogste resultaat wordt genoteert.
En hier lees ik weer een onjuistheid :wink: , het moet niet volgas gebeuren het moet bij (uit mijn hoofd) 3250 toeren per minuut gebeuren.
ml03zl
Moderator
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Contacteer:

Bericht door ml03zl »

basVs schreef:
ml03zl schreef:

En hier lees ik weer een onjuistheid :wink: , het moet niet volgas gebeuren het moet bij (uit mijn hoofd) 3250 toeren per minuut gebeuren.
Nee sorry je hebt het fout. Bij een brommer controle meten ze het geluid bij volgas en max toeren.
nielspbr
Mr Kockengen

Bericht door nielspbr »

Oei dat zuigt. (met kans op zwevende klepjes)
basVs
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door basVs »

''Tijdens de meting wordt het toerental van de bromfiets constant gehouden. Bij een bromfiets met een toerental groter dan 5000 toeren per minuut wordt het toerental op circa 50% van het toerental bij het maximale vermogen gehouden. Bij bromfietsen met een toerental lager dan 5000 toeren per minuut wordt het toerental op 75% van het toerental bij maximaal vermogen gehouden. Wanneer het constante toerental is bereikt wordt de gashendel snel in de stationaire stand teruggebracht. De maximale aanwijzing van de geluidsniveaumeter is de meetwaarde. De meetwaarden worden afgerond op hele waarden waarbij volgens de gebruikelijke afrondingsregel wordt gewerkt. 97,5 en hoger dB(A) wordt afgerond naar 98 dB(A) en 97,4 en lager wordt afgerond naar 97 dB(A). De hoogste van de drie meetresultaten geldt als bepalend. De meting is pas geldig indien de drie meetwaarden niet meer dan 2 dB verschillen ten opzichte van elkaar.''

Van het politieforum, nu jij weer :wink:

en het zou ook een beetje vreemd zijn als ze op de papieren 80db bij een X aantal toeren zetten, en het vervolgens meten met volgas waarbij het toerental veel hoger licht!
En je toch afrekenen op de 80db. (bij bijvoorbeeld een skyteam DX) ik weet helaas niet hoe de kentekenpapieren er bij originele hondas uitzien.
ml03zl
Moderator
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Contacteer:

Bericht door ml03zl »

Ok, die tekst die jij quote (van een ander forum, gepost in 2006) lijkt heel veel op de wet zoals die nu geldt voor MOTORfietsen. Lijkt me ook niet praktisch aangezien de meeste brommers geen toerenteller hebben.

Dit komt van de site van de overheid:

"tijdens de meting wordt de gastoevoer geheel geopend, waarbij het toerental van de motor de maximum waarde moet bereiken, en snel gesloten;"

Meer info: http://wetten.overheid.nl/zoeken_op/BWB ... 10-10-2009
basVs
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door basVs »

oke, bij mij zeiden ze dat ze het wel bij het toeren tal op de papieren deden en dat ze er een speciaal apparaat voor hadden om te kijken op hoeveel die zat. maargoed jij hebt gelijk :wink:
brommerhobby
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door brommerhobby »

De meting is pas geldig indien de drie meetwaarden niet meer dan 2 dB verschillen ten opzichte van elkaar.''
Dit is een hele belangrijke voor bezwaar te maken , de gemiddelde waarde van die 3 is de waarde die gebruikt moet worden .
Bij bekende gegevens op het kenteken moet dat toerental en aantal decibels aangehouden worden ( ook een geeikte toerenteller nodig dan ), indien niets bekend gewoon vol gas .
cb125s 1978
SS50M 1973
Dirk dax
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Bami Dax lowrider

Bericht door Dirk dax »

Ik kan me iets herinneren dat er een ventilator geplaatst moet zijn op je blok.
Eric schreef:Ik kan hier misschien inhoudelijk op reageren, maar dan kan ik net zo goed tegen de hond gaan praten.
Plaats reactie