Ontluchten RVS remleiding

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Skypager
Frequent 4T-MSB visitor

Ontluchten RVS remleiding

Bericht door Skypager »

Ik heb een nieuwe RVS remleiding gemonteerd op de PBR van een vriend van mij.
Deze leiding was alleen erg lang, dus we hebben hem vanaf het handvat naar beneden laten gaan,
toen langs onder boven de koplamp op en aan de
andere kant weer naar beneden. Er zit dus een flike lus in..

Ik ben al een hele tijd bezig geweest met ontluchten maar ik krijg maar geen druk.
Komt dat misschien door die lus? De leiding was trouwens van een motor,
volgens mij zat die ooit op de hydraulische koppeling. Kan dit er misschien mee te maken hebben?

Dank voor de tips alvast.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Ontluchten zonder die lus.

Hoe ontlucht je trouwens? inknijpen en dan evenn opendraaien, weer dicht en dan pas handle loslaten? Of een paar keer achter elkaar inknijpen tot je wat weerstand voelt, en dan de ontluchting los?

Soms lukken beide methodes niet en moet je eerst de leiding volzuigen met remvloeistof. Lekker als je wat teveel opzuigt, maar van een niet werkende rem ga je echt sneller dood.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Skypager
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Skypager »

Ik ontlucht op beide manieren, zoals je zegt. Helaas zit die leiding dus tussen alle draden en kleine openingen door dat ik de remhendel er helaas niet af kan halen en in een rechte lijn kan ontluchten.. daar heb ik dus al een zitten denken. Maar gaat het uiteindelijk toch wel lukken en is het een kwestie van geduld, of kan ik maar beter stoppen?

De leiding vol zuigen met vloeistof? Wat bedoel je?
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Precies wat ik zeg. Ene kant in je potje vloeistof, andere kant in je mond en zuigen maar.

Met de paar keer pompen achter elkaar methode zou je toch wel wat druk moeten kunnen opbouwen als er eenmaal wat in je leiding en in je klauw zit. Zorg ervoor dat je reservoir steeds vol zit. Vergeet niet het dekseltje er even op te leggen als je knijpt. Bijna altijd vliegt er wat omhoog.
Skypager
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Skypager »

De leiding loopt opzich wel door.. want er zit al wel vloeistof in de klauw. Maar toch geen enkele vorm van druk. Misschien moet ik de zuigtruc maar eens proberen dan.. kan ik dan van bovenaf zuigen als ik op de klauw de onluchtingsnippel open zet met een slangetje eraan in een bekertje vloeistof (zonder lucht natuurlijk)? De onderkant een erg kut open te maken namelijk. Oh.. en is remvloeistof goed voor de tanden? ;)
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Ik denk dat remvloeistof alleen goed is om mee te remmen.

Maar ik begrijp dat je met een paar keer snel achter elkaar pompen ook geen druk opbouwt?
Skypager
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Skypager »

Nee, niks. Helemaal niks..
geurvreter
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door geurvreter »

Waarom niet simpel de klauw even loshalen zodat de leiding mooi strak loopt en dan ontluchten. Alleen niet vergeten even wat tussen de remblokken te steken om van elkaar te houden.
Kippenverver
4T-MSB heilige
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk

Bericht door Kippenverver »

Of je gaat gewoon even naar de garage op de hoke en vraag of ze hem daar even ontluchten. Daar hebben ze een pompje voor, werkt geheid.
Ga heen en vereenvoudig u!
geurvreter
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door geurvreter »

geurvreter schreef:Waarom niet simpel de klauw even loshalen zodat de leiding mooi strak loopt en dan ontluchten. Alleen niet vergeten even wat tussen de remblokken te steken om van elkaar te houden.
En ik bedoel de klauw van de vorkpoot halen, niet de leiding.
Ik moet dat zelf ook doen, omdat de ontluchtingsnippel bij mij niet het hoogste punt van de klauw is in gemonteerde staat
DJ Pierre
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door DJ Pierre »

Met de nippel op de klauw los met de vloeistof gewoon laten doorlopen(zonder lus die ik zowiezo niet zou willen). Reservoir op het stuur goed gevuld houden en de druk zou in ieder geval genoeg moeten zijn op te kunnen remmen. Echt ontluchten komt hierna. Als dit niet lukt is de klauw verstopt, waarschijnlijk bij de nippel. Even losmaken en doorblazen dan. Een Easybleed heb ik nog nooit nodig gehad voor de voorrem van een tweewieler gezien de klauw in rechte lijn onder het reservoir zit. Een doorzichtige benzineslang op de nippel is een tip om te zien of er nog lucht vrij komt(hoewel dat bij tweewielers nooit veel zal zijn).
Mopetting is a crime
Skypager
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Skypager »

Door de klauw en/of remhendel los te halen valt er nog geen rechte lijn te behalen. Maar ik heb even snel gekeken en ik denk dat er wel een aardig rechte lijn te behalen valt door een koplampoor los te halen.. Van de week ga ik er even mee verder. Het principe van ontluchten snap ik verder prima.

Thanks voor de tips!
Plaats reactie