Die heeft honda ook.. Zoeen heb ik namelijk ook, en van een SS heb ik me laten vertellen..NIX schreef:Yep, dit type zit ook in JC enzo. Die kunje dus in een OT type handspannercarter (C of SS) zetten zolang je hem maar niet vastzet met de stelbout. mogelijk dat ie ook prima werkt in een OT autospannercarter, zolang het ventiel maar OK is. Maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.
kan een autospanner in een c50 carter
-
Kippenverver
- 4T-MSB heilige
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Ga heen en vereenvoudig u!
-
Kippenverver
- 4T-MSB heilige
Honda SS50Z K3
-
john
- 4T-MSB zombie
- Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50 - Locatie: keukenhof city
1e plaatje kan ik niks zien -te klein.NIX schreef:C's hebben zowel hand spanners als autospanners De handspanner is a la SS50, De autospanner a la CD50, dus met het ventiel aan de binnenzijde en met alleen een bobbel waar bij JC een boutje zit en bij een SS een stuk draad met contramoer. Het klinkt alsof jij een C met autospancarter (CD type) hebt. Ik zoek wel even een plaatje op HH. Kan helaas niet zo snel een plaatje vinden van de carters met hun verschillen.
Deze C heeft een autospanner. Nummer 8 is het ventieltje: http://www.hondaheaven.org/Album-C50_Pa ... -11_G.html
Handspanner met draad en contramoer nr 9 en 21:http://www.hondaheaven.org/Album-SS50ZK ... pag18.html
Gewoon allemaal wel eens in m'n vingers gehad en onthouden.john schreef:zeg niks, hoe weet jij toch dat allemaal?
Naam is overigens Nix. Echt waar.
2e zit dus onder je carterin het verlengde van je plunje, dat heeft singa ook.
blijkbaar had ik dus al n auto spanner. hoewel de cd die ik heb gekocht anders is als die er in zat.
maar ik kan dus ook lekker met mijn jincheng spanner rijden begrijp ik hieruit. dan laat ik hem er lekker inzitten.
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...
-
john
- 4T-MSB zombie
- Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50 - Locatie: keukenhof city
das zo, maar ik doe het liever in 1x goed.NIX schreef:Als ie niet spant hoor je vanzelf een behoorlijk geklepper.
ik snap het systeem van een autospanner niet helemaal. maakt ook niet uit, ik weet hoe t in elkaar moet das genoeg. maar dan moet t wel het goede systeem zijn.
we merken het wel wel
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...
-
Henk Veen
- 4T-MSB regular
- Bezit: C50c C50dv Novio
Werking autospanner (honda-NT): Onderin de plunjer zit een klepje, waar de olie alleen van boven naar beneden door kan. Als de ketting te los zit zal de plunjer heen en weer bewegen. Bij een opgaande beweging gaat er olie door het klepje, waardoor de plunjer minder ver naar beneden kan. Dit gaat net zo lang door tot de plunjer niet meer heen en weer gaat, dan is de distributieketting goed gespannen. De test op een juiste werking is dus eenvoudig: gooi wat olie in de gaten van de plunjer en beweeg deze op en neer. Je merkt dan dat de plunjer minder ver naar beneden kan. Dan is het goed. Als je dan toch de plunjer langzaam naar beneden kan drukken is het klepje lek of te veel ruimte tussen plunjer en carter.
Kan iemand vertellen hoe de CD autospanner werkt?
Kan iemand vertellen hoe de CD autospanner werkt?
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Net zo. alleen daar zit een klepje dwars op de onderkant van de gang waar de plunjer in zit richting krukruimte. Olie kan alleen de kant van de plunjer op, niet richting kruk. Zo blijft ie dus ook op het hoogste punt staan. Ook dat klepje kan kaduuk, vies of de plunjer of gang kan verslijten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
h5speedje
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Over het algemeen zijn er 3 type spanners...oud type met een check valve onder in het carter geperst..zitten in de cs50/c50/cd50/ss50
Hierna kwam het type die we de handspanner noemen, deze zat in de ss50/cd50/c50 in de latere jaren
Met de komst van de zb50 en de c90nt blokken kwamen de nt autospanners die ook in de bami blokken zitten..
Handspanner en nt autospanners zijn gewoon uitwisselbaar aangezien de opbouw het zelfde is..
Nt autospanner kan ook in het carter met oud type autospanner met check valve maar dan moet je de check valve of het gat ervoor dichtmaken..
Ga een stapje verder; mijn ct110 had een handspanner onder in het blok en heb zonder problemen er een nt autospanner ingezet...
Dat alles te strak komt te staan is trouwens een roddel...waarom zou honda deze spanners anders bijna standaard gaan toepassen??
Werking is als volgt; zodra de ketting slap komt te staan;(nokken gaan de tuimelaars bedienen zal de spanrol omlaag gaan en de plunjer omhoog...in de plunjer zit een klepje die op dat moment open word gezogen en zal er olie door de klep onder de plunjer komen..
Door het wisselen van de spanning vanuit de ketting en lekage van de plunjer zal lucht en olie erlangs ontsnappen tot hij genoeg slag krijgt om weer wat olie onder de plunjer te pompen en dit blijft zich herhalen..
Theoretisch word de spanning op de ketting nooit hoger als de veerspanning onder de plunjer..
Eigenlijk haalt hij alleen de vrije slag uit de ketting..
Kanttekening 1...bij gebruik van carter met oud type spanner is de olie toevoer (spat smering en olie die van de ketting komt ) net zo groot alleen is de ruimte kleiner als bij de nieuwere carters...hierdoor zou de hoeveelheid olie die er in gezogen kan worden kleiner...blijkbaar zie eerder verhaal gaat ook dat goed..
Kanttekening 2...het boutje aan de zijkant is officieel om olie erin te pompen bij eerste gebruik...mijn ervaring is dat als de motor kallum stationait loopt ook dan de spanner ook word gevuld en onlucht..
Hierna kwam het type die we de handspanner noemen, deze zat in de ss50/cd50/c50 in de latere jaren
Met de komst van de zb50 en de c90nt blokken kwamen de nt autospanners die ook in de bami blokken zitten..
Handspanner en nt autospanners zijn gewoon uitwisselbaar aangezien de opbouw het zelfde is..
Nt autospanner kan ook in het carter met oud type autospanner met check valve maar dan moet je de check valve of het gat ervoor dichtmaken..
Ga een stapje verder; mijn ct110 had een handspanner onder in het blok en heb zonder problemen er een nt autospanner ingezet...
Dat alles te strak komt te staan is trouwens een roddel...waarom zou honda deze spanners anders bijna standaard gaan toepassen??
Werking is als volgt; zodra de ketting slap komt te staan;(nokken gaan de tuimelaars bedienen zal de spanrol omlaag gaan en de plunjer omhoog...in de plunjer zit een klepje die op dat moment open word gezogen en zal er olie door de klep onder de plunjer komen..
Door het wisselen van de spanning vanuit de ketting en lekage van de plunjer zal lucht en olie erlangs ontsnappen tot hij genoeg slag krijgt om weer wat olie onder de plunjer te pompen en dit blijft zich herhalen..
Theoretisch word de spanning op de ketting nooit hoger als de veerspanning onder de plunjer..
Eigenlijk haalt hij alleen de vrije slag uit de ketting..
Kanttekening 1...bij gebruik van carter met oud type spanner is de olie toevoer (spat smering en olie die van de ketting komt ) net zo groot alleen is de ruimte kleiner als bij de nieuwere carters...hierdoor zou de hoeveelheid olie die er in gezogen kan worden kleiner...blijkbaar zie eerder verhaal gaat ook dat goed..
Kanttekening 2...het boutje aan de zijkant is officieel om olie erin te pompen bij eerste gebruik...mijn ervaring is dat als de motor kallum stationait loopt ook dan de spanner ook word gevuld en onlucht..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
-
Henk Veen
- 4T-MSB regular
- Bezit: C50c C50dv Novio
Leuk overzicht! ZB50 is niet helemaal juist, de autospanner is er vanaf begin jaren 80, dus de C50tt en C50AT hebben al een NT autospanner. Vanaf de overgang naar 12V.h5speedje schreef:Met de komst van de zb50 en de c90nt blokken kwamen de nt autospanners die ook in de bami blokken zitten..
Ja dat boutje aan de zijkant heeft me ook wel verbaasd. Volgens mij is dat niet om er olie in te gooien, dat kun je beter aan de bovenkant door de gaten in de plunjer gooien, maar om er olie uit te laten lopen om de spanning van de ketting te halen als je kop wilt verwijderen. Dat je er wat olie (volgens boekje 1cc) in moet doen is om de ketting sneller gespannen te krijgen.
-
h5speedje
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Klopt als een bus...ik wist ook niet meer precies wat er nu eerder was de zb of c50at..
het van spanning halen zou inderdaad via dat boutje moeten maar ze lekken dusdanig (zoals het hoort) dat een met een schroevendraaier het tandwiel er gewoon op te schuiven is..
Ik haal meestal het vliegwiel met grondplaat niet weg dus daarom vul ik hem via de zijkant...
Al mijn machines hebben ondertussen autospanner; het is een behoud van de ketting en tandwielen..loopt mooier en rustiger..
de ct110 (dikke harryblok (s90)) maakte een enorm ratelend geluid ondanks meerdere verstellingen volgens het boekje...
Boutje er uit aan de onderkant en flop een spanstift...heej is nagenoeg hetzelfde als ss50...1+1=???
Flop autospanner erin gefrot...afmonteren...starten...klapper de klapper en toen werd het stil...
het van spanning halen zou inderdaad via dat boutje moeten maar ze lekken dusdanig (zoals het hoort) dat een met een schroevendraaier het tandwiel er gewoon op te schuiven is..
Ik haal meestal het vliegwiel met grondplaat niet weg dus daarom vul ik hem via de zijkant...
Al mijn machines hebben ondertussen autospanner; het is een behoud van de ketting en tandwielen..loopt mooier en rustiger..
de ct110 (dikke harryblok (s90)) maakte een enorm ratelend geluid ondanks meerdere verstellingen volgens het boekje...
Boutje er uit aan de onderkant en flop een spanstift...heej is nagenoeg hetzelfde als ss50...1+1=???
Flop autospanner erin gefrot...afmonteren...starten...klapper de klapper en toen werd het stil...
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
-
Kippenverver
- 4T-MSB heilige
Honda SS50Z K3
Kun je me dat verhaal misschien wat gedailleerder pb-en ? Ik heb namelijk ook de hele tijd last van dat gerammel, ondanks dat ik er nu toch al 2 verschillende (nieuwe) autospanners in heb gehad..h5speedje schreef:Klopt als een bus...ik wist ook niet meer precies wat er nu eerder was de zb of c50at..
Ga heen en vereenvoudig u!
http://www.hondaheaven.org/Album-C50_Pa ... -11_G.html
ik heb een oud type autospanner. heb het blok nu gesplitst dus wilde even controleren of die nog werkt. als ik er olie in doe kan ik de spanner nog steeds naar beneden drukken. de olie komt via nr 6 (plunjer?) omhoog, nr 8 (ventiel) lijkt goed te zijn. lost nr 6 vervangen het probleem op?
ik heb een oud type autospanner. heb het blok nu gesplitst dus wilde even controleren of die nog werkt. als ik er olie in doe kan ik de spanner nog steeds naar beneden drukken. de olie komt via nr 6 (plunjer?) omhoog, nr 8 (ventiel) lijkt goed te zijn. lost nr 6 vervangen het probleem op?