Pagina 1 van 3

discussie over kleppenstellen

Geplaatst: 16 feb 2010 21:31
door Lejon
Ik had gisteren met Edo een discussie over kleppenstellen.
Ik zei dat je gerust je kleppen kon stellen met de kop eraf en later monteren.
Edo vond dat die 0.05mm zo klein is dat het makkelijk kan veranderen als je de kop monteerde.
Dus dat je je kleppen moet stellen als alles in elkaar zat.

Wie zit goed?

Oja en Edo, als ik jouw standpunt verkeerd heb verwoord moet je het maar ffe hieronder posten.

Re: discussie over kleppenstellen

Geplaatst: 16 feb 2010 21:39
door roow
Misschien als je een nokkensasbaan hebt met speling waar je u tegen zegt, dat de speling iets groter word als je de kop monteerd.
Anders lijkt het me onzin.

Re: discussie over kleppenstellen

Geplaatst: 16 feb 2010 21:42
door butt head
kop gemonteerd


je gaat toch ook niet je koppeling stellen zonder koppelings deksel

Re: discussie over kleppenstellen

Geplaatst: 16 feb 2010 21:59
door andre562
bij mijn c320, doe ik toch maar dat de kop gemonteerd is... :wink:

maar naar mijn idee kan het net zo goed ongemonteerd, zoveel vervormt een kop niet na montage...

Re: discussie over kleppenstellen

Geplaatst: 16 feb 2010 22:10
door Lejon
butt head schreef:kop gemonteerd


je gaat toch ook niet je koppeling stellen zonder koppelings deksel
Ja maar dat is in principe heel anders. Omdat je koppeling dmv dat busje en die veer toch lichte druk zet op de koppelingstafel enzo. En in principe gebeurd er met je kop niks. Die kleppen bewegen niet door de druk van de veren en aan je contramoer kom je ook niet.

Re: discussie over kleppenstellen

Geplaatst: 16 feb 2010 22:12
door butt head
ik neem aan dat je een ot kop hebt?

die glij lagers zijn vaak iets versleten waar door er ruimte op zit en dat kan al het stellen beinvloeden
als je je kop gemonteerd hebt dan trekt de nokkenas ketting hem naar beneden waar door je hem goed kan stellen

Re: discussie over kleppenstellen

Geplaatst: 16 feb 2010 22:12
door roow
Contramoer?

Re: discussie over kleppenstellen

Geplaatst: 16 feb 2010 23:06
door Lemsss
ik doe het altijd MET kop erop :wink:

Re: discussie over kleppenstellen

Geplaatst: 17 feb 2010 08:12
door Jurrien
Ik denk dat het wel degelijk uit kan maken. 0.05 mm is maar weinig, misschien dat een distributieketting die aan de nokkenas zit te trekken al veel uitmaakt. Of bijvoorbeeld dat er een olielaagje in het glijlager van de nokkenas aanwezig is of niet.

Maar wat ik ook denk, is dat het allemaal niet zoveel uitmaakt hoe je kleppen staan, omdat een Hondatje toch wel goed loopt.

Re: discussie over kleppenstellen

Geplaatst: 17 feb 2010 08:37
door Rick
nu we het toch over stellen hebben,
ik wou ook maar gaan stellen, ging moeilijk starten etc.
ik krijg er dus met geen mogelijkheid een voelermaatje tussengepield.
moet je een haakse voelermaat hebben o.i.d.?
graag jullie ervaringen met kleppenstellen.
ps: honda horizontaal 4 takt (dus geen cb blok)

dnku

Re: discussie over kleppenstellen

Geplaatst: 17 feb 2010 08:55
door Jurrien
Als je het stelboutje eerst iets omhoog draait kun je er toch wel een voelermaatje tussenpielen?

Re: discussie over kleppenstellen

Geplaatst: 17 feb 2010 11:57
door NIX
Ben het alweer met de hippie eens. Die klep staat te strak. Zal de uitlaatklep wel zijn.


En wel of niet gemonteerd zou niets moeten uitmaken, maar in praktijk zal je merken dan na monteren en een keer lopen je nog eens kunt stellen. Het spul zet zich nou eenmaal.

Re: discussie over kleppenstellen

Geplaatst: 17 feb 2010 12:18
door irmin
uit praktijkervaring weet ik dat het stellen voor het monteren eigenlijk niet werkt. Ik heb alleen ervaring met koppen met glijlagers.

Re: discussie over kleppenstellen

Geplaatst: 17 feb 2010 13:07
door niek is ik
ag, wat maakt het uit... als je alles netjes monteerd, en opnieuw hebt opgebouwt moet je toch binnen de kortste keren het een keer na stellen.