Verlichting aansluiten op batterij
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 04 sep 2021 12:25
- Bezit: Skyteam Dax 2019
Verlichting aansluiten op batterij
Beste
Ik had graag mijn verlichting op de batterij aangesloten, wegens een LED koplamp op mijn dax, zodat ik mijn contact aanleg en mijn lichten al werken. Ik heb een oranje draad gevonden in de koplamp behuizing die 12V geeft als mijn contact aanligt, ik zat te denken een draad te trekken van die oranje 12V naar het midden van de kabelboom zodat die op het licht zit.
Nu had ik graag geweten of er een kortere weg bestaat om mijn lichten op de batterij aan te sluiten of als dit effectief de enigste manier is.
Alvast bedankt!
Ik had graag mijn verlichting op de batterij aangesloten, wegens een LED koplamp op mijn dax, zodat ik mijn contact aanleg en mijn lichten al werken. Ik heb een oranje draad gevonden in de koplamp behuizing die 12V geeft als mijn contact aanligt, ik zat te denken een draad te trekken van die oranje 12V naar het midden van de kabelboom zodat die op het licht zit.
Nu had ik graag geweten of er een kortere weg bestaat om mijn lichten op de batterij aan te sluiten of als dit effectief de enigste manier is.
Alvast bedankt!
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16231
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Verlichting aansluiten op batterij
oranje (geschakelde +) begint al bij je contactslot. ik weet niet waarom je bij het midden van je kabelboom wil beginnen.
Als de kleuren bij skyteam nog steeds hetzelfde zijn, zoek bruinwit maar eens op in je koplamphuis, deze gaat normaal richting de hi/lo schakelaar op je linker stuurhelft en komt als blauw en wit terug naar de koplamp. oranje zit normaal ook aan je neutraallampje en dus ook in het koplamphuis(teller).
Geen flauw idee wat er tegenwoordig op die schakelunits zit dus over je rechter stuurschakelaar ga ik het even niet hebben.
ps. zorg voor een goede accu en spanningsregelaar, je accu gaat het dit niet echt leuk vinden.
Als de kleuren bij skyteam nog steeds hetzelfde zijn, zoek bruinwit maar eens op in je koplamphuis, deze gaat normaal richting de hi/lo schakelaar op je linker stuurhelft en komt als blauw en wit terug naar de koplamp. oranje zit normaal ook aan je neutraallampje en dus ook in het koplamphuis(teller).
Geen flauw idee wat er tegenwoordig op die schakelunits zit dus over je rechter stuurschakelaar ga ik het even niet hebben.
ps. zorg voor een goede accu en spanningsregelaar, je accu gaat het dit niet echt leuk vinden.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 04 sep 2021 12:25
- Bezit: Skyteam Dax 2019
Re: Verlichting aansluiten op batterij
Misschien had ik het verkeerd uitgelegd, ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen want zo super veel verstand heb ik er niet van... De oranje (geschakelde +) wil ik doortrekken naar het midden van de kabelboom (waar het blok wordt aangesloten) zodat ik die kan koppelen aan de gele (lichtspoel) van de kabelboom... Dan plak ik de gele kabel van het blok zelf gwn af dat die waterdicht enzo is en niet voor kortsuiting zal zorgen.
Dat is dus het oorspronkeleijke idee... Graag had ik een makkelijkere versie dat ik niets van kabels moet trekken maar gewoon een kabeltje wisselen of dergelijk, zoals ik eerder zei, niet super veel verstand ervan maar ken wel de basis
Dat is dus het oorspronkeleijke idee... Graag had ik een makkelijkere versie dat ik niets van kabels moet trekken maar gewoon een kabeltje wisselen of dergelijk, zoals ik eerder zei, niet super veel verstand ervan maar ken wel de basis
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2565
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Verlichting aansluiten op batterij
Ge weet als je die gele afsluit dat uwen batterij niet gaat laden hé. Gelijkrichter werkt enkel ALS EN SLECHTS ALS geel, wit, massa en rood aangesloten zijn.
Dus koppel je geel af dan gaat uwe batterij gewoon aflopen en opeens heb je geen lichten meer
Dus gewoon oranje in koplamp gebruiken
Dus koppel je geel af dan gaat uwe batterij gewoon aflopen en opeens heb je geen lichten meer
Dus gewoon oranje in koplamp gebruiken
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 04 sep 2021 12:25
- Bezit: Skyteam Dax 2019
Re: Verlichting aansluiten op batterij
Als ik de oranje aansluit op de koplamp en ik zet hem dan op fel licht blijft het normale licht doorbranden... Alsook het fellecht, beide lichten dus in 1 als je snapt wat ik bedoel
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 04 sep 2021 12:25
- Bezit: Skyteam Dax 2019
Re: Verlichting aansluiten op batterij
Oplossing gevonden! Het is blijkbaar de groene kabel (vanuit de koplamp zelf) die zorgt voor de hoofdstroom aan de koplamp, heb die nu op de oranje gezet en klaar is kees
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16231
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Verlichting aansluiten op batterij
fout, dat is de massa. Je bent echt je hele kabelboom a het vern*ken.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4043
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Verlichting aansluiten op batterij
Haha sukkel! Weer eentje.
Volgende....
Gr. Wim.
Volgende....
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Verlichting aansluiten op batterij
o joh je moet niet zo denigrerend praten, dat is helemaal fout joh, want dan ben je net als lil, die is ook zo fout, vooral met alcohol
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4043
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Verlichting aansluiten op batterij
VoidedKN0X schreef: ↑23 jan 2024 19:08
Ik had graag mijn verlichting op de batterij aangesloten, wegens een LED koplamp op mijn dax, zodat ik mijn contact aanleg en mijn lichten al werken. Ik heb een oranje draad gevonden in de koplamp behuizing die 12V geeft als mijn contact aanligt.
Ik zat te denken een draad te trekken van die oranje 12V naar het midden van de kabelboom zodat die op het licht zit.
Nu had ik graag geweten of er een kortere weg bestaat om mijn lichten op de batterij aan te sluiten of als dit effectief de enigste manier is.
Alvast bedankt!
Dat kan.
Bijna goed, de oranje draad tenminste.
Ik zal er even een heel verhaal bij maken:
Je hebt dus een Chinees waar de verlichting alleen op de dynamo brandt, dus met draaiende motor.
Anders komt je vraag niet uiteraard.
Zorg dat al je bedrading zoals origineel is aangesloten of maak dit zo.
Dus ook die groene, dat is massa zoals gezegd.
Het is dus de bedoeling dat je stadsverlichting(stadslampje en achterlicht) nu ook al niet op de accu brandt.
Die uitvoeringen zijn er ook. Voor landen waar dat verplicht is. Die hebben zwart/wit als massa ipv groen.
Maak eerst de min - pool van je accu los!
Je hebt dan een gele draad die je licht (aan/uit) schakelaar in gaat en een bruine die er uit komt.
De bruine gaat naar de rest van de lichtschakelingen om te verdelen tussen stads/dim/hoog licht,
en al direct naar je achterlicht.
Dus wat nu dan logischerwijs de bedoeling is, is de voedingsstroom, die nu nog van de dynamo komt en naar je
licht aan/uit schakelaar loopt los te maken. Dit is de voeding van je verlichting.
Dit is de gele draad. Knip deze door. Wel aan de kant van de stekker waar de gele vanaf de draadboom van het blok komt.
Hou wel wat lengte draad vanaf de stekker, je hebt m nog nodig.
De andere kant, die vanaf de draadboom van het blok,
isoleer je heel goed, hier staat stroom op als de motor draait !
Maak m ergens vast zodat de isolatie niet ergens tegen kan doorslijten en kortsluiting maakt.
Je hebt m niet meer nodig.
Nu komt aan het stukje gele draad dat nog uit de stekkerblok steekt voeding vanaf de accu.
Die gaat komen vanaf de oranje draad.
Dat is gelijkstroom vanaf de accu geschakeld door het contactslot.
Dus maak met een stukje (liefst ook oranje) draad verbinding vanaf de oranje draad, die gaat naar bijv.
neutraallampje, claxon en remlichtschakelaar naar dat stukje gele draad dat nog uit het stekkerblokje steekt.
Doe dat natuurlijk wel goed en veilig en volgens de regels van de elektronica. De oranje draad moet dus
veilig en goed geisoleerd lopen zodat die nergens doorslijt/sluiting maakt.
Vervang nu de lamp dim/groot licht(nu 35/35Watt) in de koplamp voor exact dezelfde, maar dan LED,
deze moet uiteraard wel veeeel minder vermogen vragen dan de 35/35Watt.
Anders trekt de accu/lader/spoel het niet.
Ik weet niet wat de vervanger is voor een gloeidraadlamp van 35/35W, maar ik gok voor een LED dat het 4/4Watt wordt.
Doe het zelfde voor het achterlicht, dat zal nu een duplo van ong. 10/5Watt zijn, dat word hooguit 3/1 Watt voor LED.
Hetzelfde geldt voor de accu. Vervang deze het liefst voor een nieuwe.
Ik zeg dit omdat vaak oude accu's maar niet vervangen worden. Tenzij je m net zelf verving.
Origineel is iets van 4Ah gemonteerd. Doe die zoals origineel er weer in.
Maar niet minder dan 4Ah, 12v uiteraard.
Ook de knipperlicht lampjes alle 4 vervangen voor LED lampjes.
Die pakken als LED hooguit 2Watt ipv 10Watt p.stk.
Dit moet wel allemaal gebeuren, omdat het totale wattage van alle verbruikers, incl de nieuwe,
die nu stroom pakken van de accu, omlaag moet.
Dit moet met de veel zuinigere LED's in totaal niet het wattage van de eerdere
accu-verbruikers(gloeilampen) overschrijden.
Controleer je zekering nog even, die zal min. 4A moeten zijn, verwijder eventuele corrosie.
Sluit nu pas je accu min. - pool weer aan.
Dan contact aanzetten. En je verlichting zal nu werken zoals voorheen, uiteraard als de verlichtingschakelaar aan staat.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- SeeWhy50
- 4T-MSB regular
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
- Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50 - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: Verlichting aansluiten op batterij
Dit kan zo in de FAQ. Scheelt de volgende keer een paar blauwe vingers.
Groeten,
Danny
Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
Danny
Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4043
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Verlichting aansluiten op batterij
Haha, ja.
Ik kon er wel uren over doen hoor.
Ik had de tabbladen naast andere werkzaamheden staan
Gr. Wim.
Ik kon er wel uren over doen hoor.
Ik had de tabbladen naast andere werkzaamheden staan
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Re: Verlichting aansluiten op batterij
wim V8 schreef: ↑24 jan 2024 13:42VoidedKN0X schreef: ↑23 jan 2024 19:08
Ik had graag mijn verlichting op de batterij aangesloten, wegens een LED koplamp op mijn dax, zodat ik mijn contact aanleg en mijn lichten al werken. Ik heb een oranje draad gevonden in de koplamp behuizing die 12V geeft als mijn contact aanligt.
Ik zat te denken een draad te trekken van die oranje 12V naar het midden van de kabelboom zodat die op het licht zit.
Nu had ik graag geweten of er een kortere weg bestaat om mijn lichten op de batterij aan te sluiten of als dit effectief de enigste manier is.
Alvast bedankt!
Dat kan.
Bijna goed, de oranje draad tenminste.
Ik zal er even een heel verhaal bij maken:
Je hebt dus een Chinees waar de verlichting alleen op de dynamo brandt, dus met draaiende motor.
Anders komt je vraag niet uiteraard.
Zorg dat al je bedrading zoals origineel is aangesloten of maak dit zo.
Dus ook die groene, dat is massa zoals gezegd.
Het is dus de bedoeling dat je stadsverlichting(stadslampje en achterlicht) nu ook al niet op de accu brandt.
Die uitvoeringen zijn er ook. Voor landen waar dat verplicht is. Die hebben zwart/wit als massa ipv groen.
Maak eerst de min - pool van je accu los!
Je hebt dan een gele draad die je licht (aan/uit) schakelaar in gaat en een bruine die er uit komt.
De bruine gaat naar de rest van de lichtschakelingen om te verdelen tussen stads/dim/hoog licht,
en al direct naar je achterlicht.
Dus wat nu dan logischerwijs de bedoeling is, is de voedingsstroom, die nu nog van de dynamo komt en naar je
licht aan/uit schakelaar loopt los te maken. Dit is de voeding van je verlichting.
Dit is de gele draad. Knip deze door. Wel aan de kant van de stekker waar de gele vanaf de draadboom van het blok komt.
Hou wel wat lengte draad vanaf de stekker, je hebt m nog nodig.
De andere kant, die vanaf de draadboom van het blok,
isoleer je heel goed, hier staat stroom op als de motor draait !
Maak m ergens vast zodat de isolatie niet ergens tegen kan doorslijten en kortsluiting maakt.
Je hebt m niet meer nodig.
Nu komt aan het stukje gele draad dat nog uit de stekkerblok steekt voeding vanaf de accu.
Die gaat komen vanaf de oranje draad.
Dat is gelijkstroom vanaf de accu geschakeld door het contactslot.
Dus maak met een stukje (liefst ook oranje) draad verbinding vanaf de oranje draad, die gaat naar bijv.
neutraallampje, claxon en remlichtschakelaar naar dat stukje gele draad dat nog uit het stekkerblokje steekt.
Doe dat natuurlijk wel goed en veilig en volgens de regels van de elektronica. De oranje draad moet dus
veilig en goed geisoleerd lopen zodat die nergens doorslijt/sluiting maakt.
Vervang nu de lamp dim/groot licht(nu 35/35Watt) in de koplamp voor exact dezelfde, maar dan LED,
deze moet uiteraard wel veeeel minder vermogen vragen dan de 35/35Watt.
Anders trekt de accu/lader/spoel het niet.
Ik weet niet wat de vervanger is voor een gloeidraadlamp van 35/35W, maar ik gok voor een LED dat het 4/4Watt wordt.
Doe het zelfde voor het achterlicht, dat zal nu een duplo van ong. 10/5Watt zijn, dat word hooguit 3/1 Watt voor LED.
Hetzelfde geldt voor de accu. Vervang deze het liefst voor een nieuwe.
Ik zeg dit omdat vaak oude accu's maar niet vervangen worden. Tenzij je m net zelf verving.
Origineel is iets van 4Ah gemonteerd. Doe die zoals origineel er weer in.
Maar niet minder dan 4Ah, 12v uiteraard.
Ook de knipperlicht lampjes alle 4 vervangen voor LED lampjes.
Die pakken als LED hooguit 2Watt ipv 10Watt p.stk.
Dit moet wel allemaal gebeuren, omdat het totale wattage van alle verbruikers, incl de nieuwe,
die nu stroom pakken van de accu, omlaag moet.
Dit moet met de veel zuinigere LED's in totaal niet het wattage van de eerdere
accu-verbruikers(gloeilampen) overschrijden.
Controleer je zekering nog even, die zal min. 4A moeten zijn, verwijder eventuele corrosie.
Sluit nu pas je accu min. - pool weer aan.
Dan contact aanzetten. En je verlichting zal nu werken zoals voorheen, uiteraard als de verlichtingschakelaar aan staat.
Gr. Wim.
beste wim
ik heb een led koplamp gestoken maar deze gewoon aangesloten zoals het was, met de dagrijverlichting op de batterij en de andere 2 op de 'dynamo'. nu is mijn dagrijverlichting kapot gegaan. kan dit zijn omdat er teveel voltage door gelopen is of was het een foute koplamp?
met vriendlijke groet Maxim Hens
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 03 jul 2023 19:23
- Bezit: Skyteam PBR
Re: Verlichting aansluiten op batterij
@maximhens Een led lamp is niet gemaakt voor wisselspanning. Daar kunnen ze stuk van gaan.
Op mijn Skyteam zitten daglicht, achter/remlicht, dashboard, en knipperlichten allemaal op de accu. Dat zijn allemaal gloeilampen die een boel Watt trekken.
Waarom zou overstappen op led een probleem zijn?
Aanpassen van de kabelboom is simpel. Split de oranje draad met een Y splitting. Dan kan je de daglicht en nachtlicht aansluiten op de accu. Het is helemaal niet nodig om in de kabelboom te knippen.
Op mijn Skyteam zitten daglicht, achter/remlicht, dashboard, en knipperlichten allemaal op de accu. Dat zijn allemaal gloeilampen die een boel Watt trekken.
Waarom zou overstappen op led een probleem zijn?
Aanpassen van de kabelboom is simpel. Split de oranje draad met een Y splitting. Dan kan je de daglicht en nachtlicht aansluiten op de accu. Het is helemaal niet nodig om in de kabelboom te knippen.