C310A wil niet uit winterslaap
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 02 apr 2021 15:48
- Bezit: Honda C310A
C310A wil niet uit winterslaap
Hi,
Na ongeveer 20 jaar in een schuur probeer ik mijn C310A weer aan de praat te krijgen. Ik ben dichtbij maar hij blijft niet lopen. Als ik hem probeer te starten dan loopt hij soms een 2/3 slagen maar valt dan weer uit. De uitlaat wordt ook wat warm (als je maar lang genoeg blijft proberen) maar het lukt niet om hem te laten lopen.
Tot nu toe heb ik:
De carb helemaal schoon gemaakt. Alle gaatjes doorgeprikt.
Nieuwe pakkingen
Contactpunten vervangen & afgesteld
Nieuwe bougie
Tank schoon gemaakt en nieuwe benzine
Olie vervangen
Kleppen gesteld (0.05)
Er is een vonk, en een plof maar niet genoeg...
Nu zag ik vanmiddag opeens iets raars. Uit de bovenkant van de carb komen soms spetters benzine. Dat lijkt mij niet goed maar kan dit de oorzaak zijn, en zo ja wat is de oplossing?
Wie-o-wie kan mij op weg helpen?
Hier komt de benzine uit:
En een filmpje
https://photos.app.goo.gl/DeiRC9bawrM3m5BWA
Na ongeveer 20 jaar in een schuur probeer ik mijn C310A weer aan de praat te krijgen. Ik ben dichtbij maar hij blijft niet lopen. Als ik hem probeer te starten dan loopt hij soms een 2/3 slagen maar valt dan weer uit. De uitlaat wordt ook wat warm (als je maar lang genoeg blijft proberen) maar het lukt niet om hem te laten lopen.
Tot nu toe heb ik:
De carb helemaal schoon gemaakt. Alle gaatjes doorgeprikt.
Nieuwe pakkingen
Contactpunten vervangen & afgesteld
Nieuwe bougie
Tank schoon gemaakt en nieuwe benzine
Olie vervangen
Kleppen gesteld (0.05)
Er is een vonk, en een plof maar niet genoeg...
Nu zag ik vanmiddag opeens iets raars. Uit de bovenkant van de carb komen soms spetters benzine. Dat lijkt mij niet goed maar kan dit de oorzaak zijn, en zo ja wat is de oplossing?
Wie-o-wie kan mij op weg helpen?
Hier komt de benzine uit:
En een filmpje
https://photos.app.goo.gl/DeiRC9bawrM3m5BWA
Re: C310A wil niet uit winterslaap
Is er toevoer naar de carb?
Weet je zeker dat de carb schoon is, ook doorgeblazen?
Ontsteking en klepjes afgesteld?
Weet je zeker dat de carb schoon is, ook doorgeblazen?
Ontsteking en klepjes afgesteld?
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 31 okt 2010 19:49
- Bezit: .
'70 Z90A mad max
'72 ori motodax schuurvondst
'76 dirty harry in tuning - Locatie: Ergens tussen TX en HHW
Re: C310A wil niet uit winterslaap
Vlotterhoogte even checken, lijkt wel verzuipen
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4043
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: C310A wil niet uit winterslaap
Er mag nooit benzine stromen, in het inlaatkanaal is alleen benzinedamp.
Als het uit dat gaatje komt stroomt ie gewoon over
Vlotter blijft hangen misschien?
Of de naald dicht niet goed af.
Of de vlotter(drijver) is lek, controleer of daar benzine in zit.
Probeer eens of ie wel met kraan dicht loopt.
Dus even de kraan open om de vlotterbak te vullen en dan maar starten.
Dan zou ie moeten lopen tot bakje leeg is.
Gr. Wim.
Als het uit dat gaatje komt stroomt ie gewoon over
Vlotter blijft hangen misschien?
Of de naald dicht niet goed af.
Of de vlotter(drijver) is lek, controleer of daar benzine in zit.
Probeer eens of ie wel met kraan dicht loopt.
Dus even de kraan open om de vlotterbak te vullen en dan maar starten.
Dan zou ie moeten lopen tot bakje leeg is.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 02 apr 2021 15:48
- Bezit: Honda C310A
Re: C310A wil niet uit winterslaap
Hi,
Bedankt voor de hulp.
De carb. heeft zeker toevoer, is overal doorgeprikt en doorgespoten.
Vanmorgen geprobeerd wat er gebeurt met het kraantje dicht en het resultaat was precies hetzelfde als met het kraantje open. Een paar slagen max en dan hield het weer op.
De vlotter beweegt goed, en het vlotternaaldje sluit ook goed af. Als ik nl. met de hand de vlotter omlaag duw stroomt de benzine uit de overloop. Laat ik m los dan stroomt hij direct niet meer over. De vlotter net in een pot bezine onder gedoopt, die lekt ook niet.
Dus ik verwacht niet dat daar het probleem uit komt.
Ik heb ergens wel een oud draadje gezien over de hoogte van de vlotter. Er werd gezegd dat het niveau 14,5mm zou moeten zijn? Maar hoe meet je dat?
Volgens mij vanaf de rand van de carb. tot aan de onderkant van de vlotter (rode lijn). Als je de carb zo vasthoudt dat hij net de vlotternaald raakt maar niet indrukt.
Maar meet ik dan, in mijn foto de groene of blauwe lijn? Buitenrand van de carb of de binnenkant (waar de pakking op ligt)?
En dan de vraag. Waar dient de omcirkelde opening voor? En moet die in de benzine zitten of juist daarboven?
Dan geeft Wim nog de tip of de gasnaald wel goed afsluit. Is er een manier om dat te testen?
Bedankt voor de hulp.
De carb. heeft zeker toevoer, is overal doorgeprikt en doorgespoten.
Vanmorgen geprobeerd wat er gebeurt met het kraantje dicht en het resultaat was precies hetzelfde als met het kraantje open. Een paar slagen max en dan hield het weer op.
De vlotter beweegt goed, en het vlotternaaldje sluit ook goed af. Als ik nl. met de hand de vlotter omlaag duw stroomt de benzine uit de overloop. Laat ik m los dan stroomt hij direct niet meer over. De vlotter net in een pot bezine onder gedoopt, die lekt ook niet.
Dus ik verwacht niet dat daar het probleem uit komt.
Ik heb ergens wel een oud draadje gezien over de hoogte van de vlotter. Er werd gezegd dat het niveau 14,5mm zou moeten zijn? Maar hoe meet je dat?
Volgens mij vanaf de rand van de carb. tot aan de onderkant van de vlotter (rode lijn). Als je de carb zo vasthoudt dat hij net de vlotternaald raakt maar niet indrukt.
Maar meet ik dan, in mijn foto de groene of blauwe lijn? Buitenrand van de carb of de binnenkant (waar de pakking op ligt)?
En dan de vraag. Waar dient de omcirkelde opening voor? En moet die in de benzine zitten of juist daarboven?
Dan geeft Wim nog de tip of de gasnaald wel goed afsluit. Is er een manier om dat te testen?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4043
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: C310A wil niet uit winterslaap
Ik bedoelde natuurlijk de vlotternaald.
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 02 apr 2021 15:48
- Bezit: Honda C310A
-
- chaly addict
- Berichten: 18856
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: C310A wil niet uit winterslaap
Klinkt meer alsof er wat rommel op de klepzitting zit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: C310A wil niet uit winterslaap
Ik zie nu pas op je eerste foto dat iemand een lompe poging heeft ondernomen om de carb op te boren...
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4043
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: C310A wil niet uit winterslaap
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4043
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: C310A wil niet uit winterslaap
Vele doen(durven) dit niet.
Als je een gas/hobby brandertje hebt.
Vlotterbak er af/leeg.
Luchtfilteraansluiting/slang er af.
Houd het brandertje schuin op de luchtinlaat van de carburateur.
Geef een beetje gas via het brandertje, en starten maar.
Als de carburateur nou zo slecht is dat hij daar helemaal niet op draait, en nu wel op gas, kan je even testen dat de rest van het blok
wel goed draait en klinkt.
Gr. Wim.
Als je een gas/hobby brandertje hebt.
Vlotterbak er af/leeg.
Luchtfilteraansluiting/slang er af.
Houd het brandertje schuin op de luchtinlaat van de carburateur.
Geef een beetje gas via het brandertje, en starten maar.
Als de carburateur nou zo slecht is dat hij daar helemaal niet op draait, en nu wel op gas, kan je even testen dat de rest van het blok
wel goed draait en klinkt.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- chaly addict
- Berichten: 18856
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: C310A wil niet uit winterslaap
Nee, ik had er ook al naar zitten kijken, maar dat weten we helemaal niet zeker. Daar hebben we echt meer en betere foto's voor nodig. Beetje voorbarig om u al te roepen dat hij zijn brol in de kliko kan gooien.wim V8 schreef: ↑04 apr 2021 09:57
Prullenbak! Helaas.
https://fourstrokebarn.com/productcateg ... past-op=or
Gr. Wim.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: C310A wil niet uit winterslaap
Misschien een idee om alleen te reageren als je er verstand van hebt? Sjongejonge zeg.
Dat gaatje bovenin dat omcirkeld is hoort zo, daar hoort natuurlijk geen benzine uit te komen, maar dat heeft misschien een andere reden.
Het omcirkelde deel in je vlotterkamer is je stationairsproeier, die moet echt zeker weten goed open zijn, anders doet ie het niet goed.
Als het en belgische carb is, dan is het gedeelte bij de choke vaak erg vreemd afgewerkt, niet mooi glad/vloeiend, lijkt meer
alsof iemand er met een boormachine heeft zitten kloten. Dat kan natuurlijk alsnog zo blijken te zijn, maar prullenbak lijkt me niet de juiste weg. Tenzij je graag geld uitgeeft op basis van goedbedoelde adviezen.
Als je inlaatklep lek is, kan ik me voorstellen dat je benzine omhoog kunt blazen als de lucht ergens heen wil en niet kan, dus via je carb en vlotterkamer ook benzine eruit duwt.
Die brommer heeft 20 jaar stil gestaan, er kan vanalles mis mee zijn. Hij hoort gewoon te starten, ook met een verboorde carb. Hij start zelfs zonder carb met alleen een pufje remmenreiniger in de kop inlaat.
Succes
Dennis
Dat gaatje bovenin dat omcirkeld is hoort zo, daar hoort natuurlijk geen benzine uit te komen, maar dat heeft misschien een andere reden.
Het omcirkelde deel in je vlotterkamer is je stationairsproeier, die moet echt zeker weten goed open zijn, anders doet ie het niet goed.
Als het en belgische carb is, dan is het gedeelte bij de choke vaak erg vreemd afgewerkt, niet mooi glad/vloeiend, lijkt meer
alsof iemand er met een boormachine heeft zitten kloten. Dat kan natuurlijk alsnog zo blijken te zijn, maar prullenbak lijkt me niet de juiste weg. Tenzij je graag geld uitgeeft op basis van goedbedoelde adviezen.
Als je inlaatklep lek is, kan ik me voorstellen dat je benzine omhoog kunt blazen als de lucht ergens heen wil en niet kan, dus via je carb en vlotterkamer ook benzine eruit duwt.
Die brommer heeft 20 jaar stil gestaan, er kan vanalles mis mee zijn. Hij hoort gewoon te starten, ook met een verboorde carb. Hij start zelfs zonder carb met alleen een pufje remmenreiniger in de kop inlaat.
Succes
Dennis
''UNOX MAN''
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4043
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: C310A wil niet uit winterslaap
Dennis schreef: ↑07 apr 2021 16:09 Misschien een idee om alleen te reageren als je er verstand van hebt? Sjongejonge zeg.
Dat gaatje bovenin dat omcirkeld is hoort zo, daar hoort natuurlijk geen benzine uit te komen, maar dat heeft misschien een andere reden.
Het omcirkelde deel in je vlotterkamer is je stationairsproeier, die moet echt zeker weten goed open zijn, anders doet ie het niet goed.
Als het en belgische carb is, dan is het gedeelte bij de choke vaak erg vreemd afgewerkt, niet mooi glad/vloeiend, lijkt meer
alsof iemand er met een boormachine heeft zitten kloten. Dat kan natuurlijk alsnog zo blijken te zijn, maar prullenbak lijkt me niet de juiste weg. Tenzij je graag geld uitgeeft op basis van goedbedoelde adviezen.
Als je inlaatklep lek is, kan ik me voorstellen dat je benzine omhoog kunt blazen als de lucht ergens heen wil en niet kan, dus via je carb en vlotterkamer ook benzine eruit duwt.
Die brommer heeft 20 jaar stil gestaan, er kan vanalles mis mee zijn. Hij hoort gewoon te starten, ook met een verboorde carb. Hij start zelfs zonder carb met alleen een pufje remmenreiniger in de kop inlaat.
Succes
Dennis
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869