Wat nodig instalatie nieuw blok
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 09 aug 2018 21:53
Wat nodig instalatie nieuw blok
Hey daar, ik ben speur al even rond op dit forum, maar heb nog maar net een account gemaakt.
Een paar dagen geleden heb ik beslisd om een nieuw blok onder mijn Skyteam Urban M3 te steken. Ik wilde normaal gezien een Lifan 107cc kopen, maar ik heb ergens gelezen dat deze mijn achterbrug krom kan trekken?(!?!) Zou ik fan beter voor een Lifan 88 gaan of gewoon met 107.
Mijn tweede vraag is wat je allemaal nodig hebt om een nieuw blokje te steken. Alles is nog standaard op mijn brommer. Ik zou dus een 22mm carb kopen (22mm spruitstuk inbegrepen) maar moet ik dan nog een kabelboom, gaskabel (mijn originele is net doorgebroken),uitlaat, etc. kopen?
Mvg.
Een paar dagen geleden heb ik beslisd om een nieuw blok onder mijn Skyteam Urban M3 te steken. Ik wilde normaal gezien een Lifan 107cc kopen, maar ik heb ergens gelezen dat deze mijn achterbrug krom kan trekken?(!?!) Zou ik fan beter voor een Lifan 88 gaan of gewoon met 107.
Mijn tweede vraag is wat je allemaal nodig hebt om een nieuw blokje te steken. Alles is nog standaard op mijn brommer. Ik zou dus een 22mm carb kopen (22mm spruitstuk inbegrepen) maar moet ik dan nog een kabelboom, gaskabel (mijn originele is net doorgebroken),uitlaat, etc. kopen?
Mvg.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16255
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Wat nodig instalatie nieuw blok
Hoe krijg jij van een vrij nieuwe brommer de gaskabel gebroken?
Dat een chinees 107cc blokje de achterbrug krom trekt is een fabeltje, zeker omdat deze er ook als 125 is. Lifan 107 en 88(=86) levert wel in beide gevallen een wok op.
Je gaat in ieder geval een andere tandwielverhouding nodig hebben.
@uitlaat geen idee hoeveel weerstand de originele uitlaat geeft.
ps. er loopt hier ergens een draadje van een urban m6, dat is een broertje van jouw brommer.
Dat een chinees 107cc blokje de achterbrug krom trekt is een fabeltje, zeker omdat deze er ook als 125 is. Lifan 107 en 88(=86) levert wel in beide gevallen een wok op.
Je gaat in ieder geval een andere tandwielverhouding nodig hebben.
@uitlaat geen idee hoeveel weerstand de originele uitlaat geeft.
ps. er loopt hier ergens een draadje van een urban m6, dat is een broertje van jouw brommer.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 09 aug 2018 21:53
Re: Wat nodig instalatie nieuw blok
Gaskabel gebroken omdat brommer tweedehands is gekocht en eigenlijk een beetje verwaarloosd is. (+-8000km zonder liefde)
Ja de thread over de m6 net volledig gelezen. Zal nieuwe uitlaat moeten kopen, oude is doorgeroest.
Ja de thread over de m6 net volledig gelezen. Zal nieuwe uitlaat moeten kopen, oude is doorgeroest.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2594
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Wat nodig instalatie nieuw blok
Gaskabel kun je zelf maken. Maar wss met andere carbu toch te kort.
Kabelboom? Waarom? Krak dezelfde draden of je moet een injectie model hebben (wat ik lees niet zo is)
Kabelboom? Waarom? Krak dezelfde draden of je moet een injectie model hebben (wat ik lees niet zo is)
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 09 aug 2018 21:53
Re: Wat nodig instalatie nieuw blok
Ja, heb idd, na wat verder zoeken, vastgesteld dat de kabelboom dezelfde is. Moet gewoon wat bulletconnectors kopen, want brommer is met 'stekker' aansluitingen, en blok met bullet connectors.
Ga ook nieuwe uitlaat kopen. Waarschijnlijk een dax model (enige die ik voor urban vind, is niet mooi imo) zou dit lukken om te monteren met wat elbow grease?
Ik update jullie over verdere progress.
Ga ook nieuwe uitlaat kopen. Waarschijnlijk een dax model (enige die ik voor urban vind, is niet mooi imo) zou dit lukken om te monteren met wat elbow grease?
Ik update jullie over verdere progress.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2594
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Wat nodig instalatie nieuw blok
Hangt af welke dax uitlaat hé
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 09 aug 2018 21:53
Re: Wat nodig instalatie nieuw blok
Nu bezig met roderen van blokje, na 100 km te roderen gisteren voor de eerste keer (traag) opgetrokken naar bijna max toeren. In hogere toeren stotterde hij een beetje. (Bij lagere toeren geen problemen) Zou ik een andere sproeier steken, of kan het ook aan een te restrictieve (ori) uitlaat liggen?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4064
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Wat nodig instalatie nieuw blok
Ik zou hem nog maar niet testen met voltoerental.
1000km inrijden.
Welke olie heb je er in?
Gr. Wim.
1000km inrijden.
Welke olie heb je er in?
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 09 aug 2018 21:53
Re: Wat nodig instalatie nieuw blok
Nu een speciale olie voor motors, maar die haal ik eruit, want het is volsyntheet 10w50
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4064
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Wat nodig instalatie nieuw blok
Ja want met een volsyntheet loopt(slijt) hij nauwelijks in.
Dan is een dunnere Sae30 mineraal of ongedoopt van een slechtere kwaliteit(SC/SD)meer geschikt, pas dan alleen wel op met te hoge belasting van de motor, dat kan ie niet hebben.
Gooi volsyntheet er maar weer in als die keurig is ingereden.
Gr. Wim.
Dan is een dunnere Sae30 mineraal of ongedoopt van een slechtere kwaliteit(SC/SD)meer geschikt, pas dan alleen wel op met te hoge belasting van de motor, dat kan ie niet hebben.
Gooi volsyntheet er maar weer in als die keurig is ingereden.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 09 aug 2018 21:53
Re: Wat nodig instalatie nieuw blok
Ok, net een liter Sae30 olie voor tuingereedschap van Q8 gekocht. Die gooi ik er straks in
Hou ik de volsynthetische olie die er nu in zit (max 50 km mee gereden)? Ik weet dat dit normaal uit den boze is, maar met 50 kilometer zou dit misschien kunnen. Alhoewel tijdens inrijden veel metaal in de olie terecht komt...
Hou ik de volsynthetische olie die er nu in zit (max 50 km mee gereden)? Ik weet dat dit normaal uit den boze is, maar met 50 kilometer zou dit misschien kunnen. Alhoewel tijdens inrijden veel metaal in de olie terecht komt...
-
- chaly addict
- Berichten: 18883
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Wat nodig instalatie nieuw blok
Het maakt allemaal niet zo heel veel uit. Ook met syntheet rijdt ie gewoon in, je ververst alleen wat duurdere olie na 500km.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 09 aug 2018 21:53
Re: Wat nodig instalatie nieuw blok
Ennuh... Hou ik die syntheet of gooi ik hem weg?
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2594
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Wat nodig instalatie nieuw blok
Dat giet je er dus niet in. Die olie is niet gemaakt voor brommers... wat is er nu moeilijk om gewoon olie te kopen voor motoren?MatjeUrbanM3 schreef: ↑21 aug 2018 16:28 Ok, net een liter Sae30 olie voor tuingereedschap van Q8 gekocht. Die gooi ik er straks in
Hou ik de volsynthetische olie die er nu in zit (max 50 km mee gereden)? Ik weet dat dit normaal uit den boze is, maar met 50 kilometer zou dit misschien kunnen. Alhoewel tijdens inrijden veel metaal in de olie terecht komt...
Geen idee hoe jij rodeert maar ik, en rij toch al een 20j rond, rij warm (opt gemakske, geen hoge toeren) en vanaf ze warm heeft kortere periodes toch volgas rijden. En heb nog nooit een blok gehad die eraan dood gegaan is. M’n ex-MSX had 30k km als ik ze verkocht en heb ik ook zo ingereden. Nooit een sleutel op de motor gestaan, regelmatig olie verversen enz.
M’n 1e singa heb ik ooit ingereden zoals het boekje omschreef. X km’s aan die snelheid, x km’s aan die snelheid en dan volgas. Geloof me, dat was ivm de meeste andere 50cc singa’s een lui blokje.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4064
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Wat nodig instalatie nieuw blok
MrSinga schreef: ↑22 aug 2018 05:31Dat giet je er dus niet in. Die olie is niet gemaakt voor brommers... wat is er nu moeilijk om gewoon olie te kopen voor motoren?MatjeUrbanM3 schreef: ↑21 aug 2018 16:28 Ok, net een liter Sae30 olie voor tuingereedschap van Q8 gekocht. Die gooi ik er straks in
Hou ik de volsynthetische olie die er nu in zit (max 50 km mee gereden)? Ik weet dat dit normaal uit den boze is, maar met 50 kilometer zou dit misschien kunnen. Alhoewel tijdens inrijden veel metaal in de olie terecht komt...
Geen idee hoe jij rodeert maar ik, en rij toch al een 20j rond, rij warm (opt gemakske, geen hoge toeren) en vanaf ze warm heeft kortere periodes toch volgas rijden. En heb nog nooit een blok gehad die eraan dood gegaan is. M’n ex-MSX had 30k km als ik ze verkocht en heb ik ook zo ingereden. Nooit een sleutel op de motor gestaan, regelmatig olie verversen enz.
M’n 1e singa heb ik ooit ingereden zoals het boekje omschreef. X km’s aan die snelheid, x km’s aan die snelheid en dan volgas. Geloof me, dat was ivm de meeste andere 50cc singa’s een lui blokje.
Discussie is en blijft eindeloos.
Volgas is niet hetzelfde als voltoerental!
Waarom is die olie niet gemaakt voor brommers?
Gewoon een SAE30 SF
Maakt het uit of er een grasmaaier of een brommer op het flesje staat.(dat is bedoeld voor de consumenten die de technische specificaties niet begrijpen)
Het zijn de specificaties waar het om gaat bij olie.
Er moet wel een soort van inloopolie in chinablokjes hoor, anders slijten de onderdelen niet mooi op elkaar in.
De definitieve olie die er later in komt is juist gemaakt om alle slijtage tot een minimum te beperken, die is uiteraard totaal nutteloos voor gebruik tijdens het inrijden.
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... zTEALw_wcB
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869