CY50 opknappen (eerst project)
CY50 opknappen (eerst project)
Halloa,
Mijn naam is Merel en ik ben aan mijn eerste project begonnen, een Honda CY50 opknappen. Mijn doel is om deze uit elkaar te halen, vervangen wat vervangen moet worden en weer tip top in originele staat in orde brengen. Het blok rijdt lekker ongeveer 60. Ik ben een beginner en mijn doel is om veel kennis op te doen en plezier te hebben met dit project.
Ik heb de Engelse versie van het handboek uitgeprint. De CY50 is grotendeels al gestript.
De waslijst:
- verrotte binnenpoten, niet krom maar verroest
- T-stuk, frame, buitenpoten, velgen, spatbord, uitlaat etc moeten roestvrij gemaakt worden/gespoten worden
- er zit een scheur in het voorspatbord
- het frame heeft wat roest plekjes, ik twijfel of ik deze opnieuw ga spuiten maar ik denk het wel
- er zit een afgebroken bout vast in de cilinderkop, deze heb ik geprobeerd uit te boren, en met een schroefuithaaltap van gamma eruit te halen, maar deze brak tot 2 keer toe af en zit nu vast in de cilinderkop. Dit materiaal is keihard en uitboren lukt niet. Gelukkig heb ik nog een blok liggen waarvan ik de cilinderkop kan stelen, maar uiteindelijk zou ik de bout er wel uit willen boren. Tips? Zeer welkom!!!
- cdi installeren en alles aanpassen naar 12V (geloof ik?)
- veel verrotte snoeren, deze vervangen
- lampjes installeren
- afstellen
- oppoetsen
Volgens mij is dat het tot nu toe en ik zie gaandeweg wel welke probleempjes ik tegenkom.
Nogmaals ik ben een leek en leer graag, dus alle info/tips zijn welkom! Hieronder een aantal fotootjes.
Weten jullie of het voorspatbord nog te fixen is?
Mijn naam is Merel en ik ben aan mijn eerste project begonnen, een Honda CY50 opknappen. Mijn doel is om deze uit elkaar te halen, vervangen wat vervangen moet worden en weer tip top in originele staat in orde brengen. Het blok rijdt lekker ongeveer 60. Ik ben een beginner en mijn doel is om veel kennis op te doen en plezier te hebben met dit project.
Ik heb de Engelse versie van het handboek uitgeprint. De CY50 is grotendeels al gestript.
De waslijst:
- verrotte binnenpoten, niet krom maar verroest
- T-stuk, frame, buitenpoten, velgen, spatbord, uitlaat etc moeten roestvrij gemaakt worden/gespoten worden
- er zit een scheur in het voorspatbord
- het frame heeft wat roest plekjes, ik twijfel of ik deze opnieuw ga spuiten maar ik denk het wel
- er zit een afgebroken bout vast in de cilinderkop, deze heb ik geprobeerd uit te boren, en met een schroefuithaaltap van gamma eruit te halen, maar deze brak tot 2 keer toe af en zit nu vast in de cilinderkop. Dit materiaal is keihard en uitboren lukt niet. Gelukkig heb ik nog een blok liggen waarvan ik de cilinderkop kan stelen, maar uiteindelijk zou ik de bout er wel uit willen boren. Tips? Zeer welkom!!!
- cdi installeren en alles aanpassen naar 12V (geloof ik?)
- veel verrotte snoeren, deze vervangen
- lampjes installeren
- afstellen
- oppoetsen
Volgens mij is dat het tot nu toe en ik zie gaandeweg wel welke probleempjes ik tegenkom.
Nogmaals ik ben een leek en leer graag, dus alle info/tips zijn welkom! Hieronder een aantal fotootjes.
Weten jullie of het voorspatbord nog te fixen is?
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16205
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: CY50 opknappen (eerst project)
Geen flauw idee of die spatborden nog te koop zijn. Voorspatbord mist niets en ziet er voor de rest netjes uit, een goede kandidaat voor kunststoflassen (schadebedrijf)
-
- chaly addict
- Berichten: 18835
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: CY50 opknappen (eerst project)
Ik mis de foto van de afgebroken tap. Volgens mij heb ik op dit forum al minstens 500x (en op FB bijna elke week wel een paar x) die dingen vervloekt en gebruik ervan (zeer sterk) afgeraden. Ook heb ik wat tegen boren in afgebroken tapeinden, dat doet niemand namelijk zonder het alu eromheen te verzieken. Laat het loslassen door iemand die handig is met een mig apparaat. Dat is nu de enige manier, want die linkse tappen zijn harder dan je boortjes. En gooi die linkse tappen asjeblief bij het oud ijzer.
Maar leuk dat je je eigen klassieke brommer aan het oplappen bent.
Maar leuk dat je je eigen klassieke brommer aan het oplappen bent.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1817
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
- Bezit: CY50 R&P
- Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen
Re: CY50 opknappen (eerst project)
veel info (helaas wel in het duits) en een rubriekje aangeboden /gezocht voor een spatbord en andere onderdelen:
www.Honda.cy50.de
www.Honda.cy50.de
Life is too short for lousy coffee.
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: CY50 opknappen (eerst project)
Hier onder een aardig YouTube videootje uit Indonesië, waarop je kunt zien
hoe je je voorspatbordje zou kunnen repareren:
https://www.youtube.com/watch?v=etoZw9Qf5y4
hoe je je voorspatbordje zou kunnen repareren:
https://www.youtube.com/watch?v=etoZw9Qf5y4
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 3342
- Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
- Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50 - Locatie: keukenhof city
Re: CY50 opknappen (eerst project)
wat doet hij er bij dan? een stuk ander plastic?ReezYard schreef: ↑20 aug 2018 14:50 Hier onder een aardig YouTube videootje uit Indonesië, waarop je kunt zien
hoe je je voorspatbordje zou kunnen repareren:
https://www.youtube.com/watch?v=etoZw9Qf5y4
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: CY50 opknappen (eerst project)
Eerst worden de delen (c.q. de scheur) met 'n soldeerbout aan elkaar gesmolten.
Eventueel opgevuld met materiaal v.e. ander stuk plastic.
Alternatief is een plamuur voor kunststof.
Ten slotte netjes overspuiten!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2546
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: CY50 opknappen (eerst project)
Ik smelt al jaren zaken zo aaneen. En daarna aan binnenzijde een matje erin ter versteviging. (Soms smelt ik ze met zo’n creme brulee brandertje ook, naar gelang wat en hoe groot).
Nu, niet alle kunststof is te hestellen zo ook. Jammergenoeg ook al ontdekt dat het gewoon smeult/brand ipv smelt
Nu, niet alle kunststof is te hestellen zo ook. Jammergenoeg ook al ontdekt dat het gewoon smeult/brand ipv smelt
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: CY50 opknappen (eerst project)
Komt dat niet gewoon door het brandertje(open vuur) met een bout fikt het toch niet?MrSinga schreef: ↑21 aug 2018 16:43 Ik smelt al jaren zaken zo aaneen. En daarna aan binnenzijde een matje erin ter versteviging. (Soms smelt ik ze met zo’n creme brulee brandertje ook, naar gelang wat en hoe groot).
Nu, niet alle kunststof is te hestellen zo ook. Jammergenoeg ook al ontdekt dat het gewoon smeult/brand ipv smelt
Als dit nou de goede kleur rood is:
https://www.youtube.com/watch?v=hifNghguC5s
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2546
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: CY50 opknappen (eerst project)
Nee, ooit vakantiejob gedaan in bedrijf dat kunststof recycleert en daar was het ook dat sommige soorten niet meer te recycleren zijn. En heb ik ook geleerd sommige smelten en andere branden als een kaarswim V8 schreef: ↑21 aug 2018 18:20Komt dat niet gewoon door het brandertje(open vuur) met een bout fikt het toch niet?MrSinga schreef: ↑21 aug 2018 16:43 Ik smelt al jaren zaken zo aaneen. En daarna aan binnenzijde een matje erin ter versteviging. (Soms smelt ik ze met zo’n creme brulee brandertje ook, naar gelang wat en hoe groot).
Nu, niet alle kunststof is te hestellen zo ook. Jammergenoeg ook al ontdekt dat het gewoon smeult/brand ipv smelt
Als dit nou de goede kleur rood is:
https://www.youtube.com/watch?v=hifNghguC5s
Gr. Wim.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 933
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: CY50 opknappen (eerst project)
Thermoharder versus thermoplast? Zoiets is me ooit op de mts geleerd geloof ik....
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5171
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2546
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: CY50 opknappen (eerst project)
Dat is het... juist... man waar is de tijd uit de chemielessen
Nu ik zou de CY volledig strippen. De zwarte delen laten poederlakken (neem een firma die het goed doet = schroefdraden afdekken of afstoppen)
-
- Admin
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
- Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
- Locatie: De Bilt
Re: CY50 opknappen (eerst project)
Zijn CD50 zijkappen ook te fixen zo?