Verbod in Amsterdam va 2018?

Hier kun je praten over je honda.
Goldie
4T-MSB regular
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 okt 2010 19:49
Bezit: .
'70 Z90A mad max
'72 ori motodax schuurvondst
'76 dirty harry in tuning
Locatie: Ergens tussen TX en HHW

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door Goldie »

Wat gaat de boete worden?
Lijkt mij dat de politie hier geen tijd voor gaat vrijmaken, en anders 1,2km uitrollen... :)

Edit: terugweg is wel lastiger rollen

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door Soop »

ik denk dat er weinig politie aan te pas hoeft te komen. Ze willen de camera's die overal (vooral aan de ring) hangen en de mobiele cameras ervoor gebruiken (Citeon scootertjes en autos). Dus voor de deur parkeren kan je al een bon opleveren

C/E
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 jan 2010 09:40
Bezit: SS50ZK3-H, SS50ZK1-AR,SS50ZK1-H SS50MK1-G=verkocht , SS50MK1-D, CL50=verkocht, CT70K3=verkocht, ST70E-G2=verkocht, Z50Z-K1, C90NT=verkocht, S90 = verkocht, CB50V=verkocht, TL125K3=verkocht, Z50G, XL600V=verkocht, XT500, XG250=verkocht, Z50J1,GB500=verkocht,XRV650, XTZ750
Locatie: sinncity

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door C/E »

Ambtenaren zoeken altijd weer regeltjes om zichzelf in het zadel te houden.
Net zoals in de zeevaart trouwens qua uitstoot ,waarin ik werkzaam ben.
Heb je trouwens ook flitspalen.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door Daan1508 »

Mag je het stuk wel lopen, met de brommer a/d hand?

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door Soop »

dat moeten we eens proberen als de regel ingegaan is, een lopende hondadag rit door amsterdam :)

Goldie
4T-MSB regular
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 okt 2010 19:49
Bezit: .
'70 Z90A mad max
'72 ori motodax schuurvondst
'76 dirty harry in tuning
Locatie: Ergens tussen TX en HHW

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door Goldie »

Soop schreef:dat moeten we eens proberen als de regel ingegaan is, een lopende hondadag rit door amsterdam :)

Dan ga ik achterop! :lol:

Pauline
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2016 18:39
Bezit: SS50
Locatie: Amsterdam

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door Pauline »

En er is weer nieuws! Vandaag heeft de gemeente in een nieuwsbrief het volgende gecommuniceerd:

Ontheffing voor oldtimers
Voor een brom- of snorfiets van dertig jaar en ouder kunt u een ontheffing aanvragen voor het weekend en op feestdagen. Feestdagen zijn: de officiële Nederlandse feestdagen, zoals die in artikel 3 van de Algemene termijnenwet staan. De definitie van 'weekend' is voor de hele milieuzone: van vrijdag 12.00 uur tot maandag om 12.00 uur. U kunt de ontheffing krijgen voor maximaal één jaar.

Jeroen567
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 175
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:10
Bezit: .
Honda ss50z '79 (jblm tank)
Honda ss50z '77 (rode tank)
Kaal ss50 Frame in opbouw
Locatie: Regio Utrecht

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door Jeroen567 »

Volgens mij moet een rechtzaak tegen de gemeente toch niet zo lastig te winnen zijn. De regeling die men per 2018 wil is gebaseerd op willekeur. Zal geen standhouden bij de rechter. Men wil vervuilende 2takt brommers weren. Maar kan geen onderscheid maken bij de handhaving dus dan maar alle brommers verbieden van voor een bepaalde datum. Waar slaat die datum trouwens op? Is een 4 takt brommer motor van nu schoner dan een van 30 jaar oud? Ik dacht het niet. Technisch gezien zijn ze nog het zelfde. Daarnaast is er in Rotterdam net een zaak met oldtimers tegen de gemeente gewonnen. Dit heeft een hoop overeenkomsten met ons item. Hebben we niet nog een goede advocaat binnen het hvn leden bestand......

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door wim V8 »

De nieuwe 4takt's zijn zeker vuiler als die van toen.

Een oude Honda viertakt(mijn PC50) rijdt bijv. net aan 40km/u en verbruikt dan zo rond de 1:60 of soms zuiniger.

Mijn vader heeft een nieuwe 4takt scooter snor uitvoering die begrenst is op 27km/u.
Dan denk je, die rijd nog langzamer dus zal wel veeel zuiniger zijn.
Niet dus. 1:30 doet die, slechts.

Hoe kan dat nou? denk je dan met al die technologie van nu, en al dat geblabla over milieu, en onze overheid die o zo slim zou moeten zijn gezien al het geld dat zij ons kosten keurt ze dus ook gewoon goed?? voor kenteken en gebruik op de openbare weg.

Ik even op onderzoek uit, rondje rijden op de scooter, meteen al iets vreemds gemerkt!
Wat beplating gedemonteerd om het een en ander te bestuderen.

Mijn conclusie is dat de oude honda met zijn iets van 8mm! carburateurtje bijna zo weinig benzine verbruikt als een zippo aansteker.
Dat kan dus nooit zo vervuilend zijn dat het spannend gaat worden.

De scooter daarentegen heeft een 20mm!! carburateur die vol open gaat en blijft, echter de elektronica, die zorgt voor de begrenzing en zijn werk perfect doet, stopt het oplopen van het motortoerental als de scooter 27km/u bereikt.
Maar het gas blijft vol open.
De bestuurder weet immers niet beter.
Echter de gashandle kan op topsnelheid (27) met meer dan de helft dicht!!

De scooter heeft ook nog eens een benzineverslindende acceleratiepomp op de carburateur die bij iedere keer gas openen een spuit benzine in de inlaat geeft.

Ik even nagedacht en toen heb ik de gashandle geblokkeerd iets voorbij de stand waarbij die 27km rijdt.
En de acceleratiepomp buiten werking gesteld.

Verbruik nu: 1:45! Dat is wel redelijk gezien de scooter veel zwaarder is als het brommertje.
Het zou waarschijnlijk nog wel veel beter kunnen met een 10mm carburateur.

Dan iets anders:

Het vreemde systeem van buisjes en slangetjes op in en uitlaattraject.
Na wat onderzoek en googlen blijkt dit een systeem te zijn dat schone frisse lucht uit onze atmosfeer,
juist de lucht die we eigenlijk zo schoon wilden houden, alvast vooraan in de uitlaat geblazen wordt, waardoor (in mijn beleving) je aan het eind van de uitlaat, daar waar men waardes meet voor CO en dergelijke, schonere gassen meet als een uitlaat zonder dat systeem!!!
Ja logisch, nu is het dus vuile uitlaatgas alvast verdund met schone lucht zodat je dus schonere uitlaatgas meet.

Dat is het zelfde als je bij de Honda PC één meter achter de uitlaat de waardes gaat meten.

En het rendement van de ottomotor is altijd 30% hoe je het ook went of keert!

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
*Adriaan*
4T-MSB regular
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-}
Locatie: Wolfheze GLD

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door *Adriaan* »

wim V8 schreef:De nieuwe 4takt's zijn zeker vuiler als die van toen.

Een oude Honda viertakt(mijn PC50) rijdt bijv. net aan 40km/u en verbruikt dan zo rond de 1:60 of soms zuiniger.

Mijn vader heeft een nieuwe 4takt scooter snor uitvoering die begrenst is op 27km/u.
Dan denk je, die rijd nog langzamer dus zal wel veeel zuiniger zijn.
Niet dus. 1:30 doet die, slechts.

Hoe kan dat nou? denk je dan met al die technologie van nu, en al dat geblabla over milieu, en onze overheid die o zo slim zou moeten zijn gezien al het geld dat zij ons kosten keurt ze dus ook gewoon goed?? voor kenteken en gebruik op de openbare weg.

Ik even op onderzoek uit, rondje rijden op de scooter, meteen al iets vreemds gemerkt!
Wat beplating gedemonteerd om het een en ander te bestuderen.

Mijn conclusie is dat de oude honda met zijn iets van 8mm! carburateurtje bijna zo weinig benzine verbruikt als een zippo aansteker.
Dat kan dus nooit zo vervuilend zijn dat het spannend gaat worden.

De scooter daarentegen heeft een 20mm!! carburateur die vol open gaat en blijft, echter de elektronica, die zorgt voor de begrenzing en zijn werk perfect doet, stopt het oplopen van het motortoerental als de scooter 27km/u bereikt.
Maar het gas blijft vol open.
De bestuurder weet immers niet beter.
Echter de gashandle kan op topsnelheid (27) met meer dan de helft dicht!!

De scooter heeft ook nog eens een benzineverslindende acceleratiepomp op de carburateur die bij iedere keer gas openen een spuit benzine in de inlaat geeft.

Ik even nagedacht en toen heb ik de gashandle geblokkeerd iets voorbij de stand waarbij die 27km rijdt.
En de acceleratiepomp buiten werking gesteld.

Verbruik nu: 1:45! Dat is wel redelijk gezien de scooter veel zwaarder is als het brommertje.
Het zou waarschijnlijk nog wel veel beter kunnen met een 10mm carburateur.

Dan iets anders:

Het vreemde systeem van buisjes en slangetjes op in en uitlaattraject.
Na wat onderzoek en googlen blijkt dit een systeem te zijn dat schone frisse lucht uit onze atmosfeer,
juist de lucht die we eigenlijk zo schoon wilden houden, alvast vooraan in de uitlaat geblazen wordt, waardoor (in mijn beleving) je aan het eind van de uitlaat, daar waar men waardes meet voor CO en dergelijke, schonere gassen meet als een uitlaat zonder dat systeem!!!
Ja logisch, nu is het dus vuile uitlaatgas alvast verdund met schone lucht zodat je dus schonere uitlaatgas meet.

Dat is het zelfde als je bij de Honda PC één meter achter de uitlaat de waardes gaat meten.

En het rendement van de ottomotor is altijd 30% hoe je het ook went of keert!

Gr. Wim.
als ze zouden meten op uitstoot zou dit een goed systeem zijn voor op onze honda's, maar het gaat om het feit of de brommer van voor of na 2011 is?!?!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door nielspbr »

Er waren afgelopen hondadag ook een paar brommers bij die er uiterlijk (erg) goed uitzagen maar harder rookten als een rookmachine...
(Die rookten nog harder als een tweetakt bij een koude start)

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door wim V8 »

Quote:adriaan:<als ze zouden meten op uitstoot zou dit een goed systeem zijn voor op onze honda's, maar het gaat om het feit of de brommer van voor of na 2011 is?!?!:>quote.


Dat is natuurlijk niet te doen in "hun" beleving.

Maar die regel of wet zou natuurlijk moeten gelden voor brommer/snorders vanaf de datum dat die wet/regel er door is.
Wat zij nu doen is met terugwerkende kracht en is natuurlijk regelrechte diefstal van je eigendommen.( ze doen dit zo vaak! dat het überhaupt mag?)
Je dure brommer van voor die datum is immers waardeloos geworden en kan bij het vuil(hoezo milieu?)
Krijg je ook de btw en andere lasten die toen aan de brommer hingen en zo in de portemonnee van de overheid ging terug?
Tuurlijk niet! Ben je mal of zo.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door gerbrandicus »

Wim V8: Je bedoelt denk ik de EGR. Die zorgt er juist voor dat (een deel v/d) uitlaatgassen nogmaals verbrand worden. Dus gaat van uitlaat naar inlaat.

Jeroen567
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 175
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:10
Bezit: .
Honda ss50z '79 (jblm tank)
Honda ss50z '77 (rode tank)
Kaal ss50 Frame in opbouw
Locatie: Regio Utrecht

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door Jeroen567 »

Lijkt me toch iets voor het hvn bestuur om eens uit te zoeken of een rechtzaak haalbaar is.
Als een aantal oldtimer clubs de krachten bundelen moet het toch te doen zijn.
Wil er zelf ook wel wat uren in steken. Lijkt me toch een haalbare zaak......

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Bericht door wim V8 »

gerbrandicus schreef:Wim V8: Je bedoelt denk ik de EGR. Die zorgt er juist voor dat (een deel v/d) uitlaatgassen nogmaals verbrand worden. Dus gaat van uitlaat naar inlaat.
Weer even gegooled wat ik nou bedoelde, dat was PAS pulse air systeem.
Wordt in het klein ook op brommers gebruikt.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Plaats reactie