binnerotor aansluiten
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
- Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
- Locatie: Doorwerth
- Contacteer:
binnerotor aansluiten
maar hoe sluit in m aan?
uit ondsteking:
-wit
-zwart
uit cdi:
-wit
-rood/wit
-2xgroen(aan el kaar)
-geelwit
wit aan wit uiteraard, dan zwart is van de spoel, die moet dus naar de bobine, maar dan wel door de cdi....
waarschijnlijk moet er met accu gereden worden.
help?
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
- Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC - Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: binnerotor aansluiten
idd beginnen met wit aan wit.
dan heb je 1 dubbele (ronde japanse) stekker, daar moet zwart aan, de andere kant daarvan is voor je uitknopje om de ontsteking aan massa te leggen.
je hebt 2 platte stekkertjes, die moeten aan de bobine
ik gebruik zelf van deze: http://www.loefbromfietsen.nl/public/wi ... /90313.jpg
dan heb je nog 1 oogje, die schroef je ergens aan je blok/frame, voor de massaverbinding van je cdi-unit.
dan heb je 1 dubbele (ronde japanse) stekker, daar moet zwart aan, de andere kant daarvan is voor je uitknopje om de ontsteking aan massa te leggen.
je hebt 2 platte stekkertjes, die moeten aan de bobine
ik gebruik zelf van deze: http://www.loefbromfietsen.nl/public/wi ... /90313.jpg
dan heb je nog 1 oogje, die schroef je ergens aan je blok/frame, voor de massaverbinding van je cdi-unit.
Re: binnerotor aansluiten
Een cdi-onsteking werkt als volgt: een condensator (vergelijkbaar met een kleine accu die heel snel op- en ontladen kan worden) wordt opgeladen (door de spoel onder het vliegwiel) en op het juiste moment (getriggerd door de puls van de pickup) wordt hij ontladen richting bobine zodat de bobine er hoogspanning van maakt en naar de bougie stuurt. Retesimpel dus. Die condensator die elke keer opgeladen wordt zit in je cdi-unit.
Van je ontsteking komen 2 draden, zo te zien zwart van de spoel, dat is dus de voeding waarmee de condensator elke keer opgeladen wordt, die moet richting cdi-unit en noemen ze ook wel de voeding. Die witte komt van de pickup en heet puls, die moet ook richting cdi-unit.
Bij je cdi-unit komen dus 2 draden binnen (voeding en puls), gaat er eentje uit (bobine) en heb je meestal nog een draad voor de massa en eentje voor het contactslot/killswitch.
Ik zou dus gewoon wat proberen en kijken wanneer hij vonkt. Je hebt in elk geval geen accu nodig.
Tot zover deze les cdi-onstekingen. Volgende week meer!
Van je ontsteking komen 2 draden, zo te zien zwart van de spoel, dat is dus de voeding waarmee de condensator elke keer opgeladen wordt, die moet richting cdi-unit en noemen ze ook wel de voeding. Die witte komt van de pickup en heet puls, die moet ook richting cdi-unit.
Bij je cdi-unit komen dus 2 draden binnen (voeding en puls), gaat er eentje uit (bobine) en heb je meestal nog een draad voor de massa en eentje voor het contactslot/killswitch.
Ik zou dus gewoon wat proberen en kijken wanneer hij vonkt. Je hebt in elk geval geen accu nodig.
Tot zover deze les cdi-onstekingen. Volgende week meer!
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
- Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
- Locatie: Doorwerth
- Contacteer:
Re: binnerotor aansluiten
vette shit! thanks!
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
- Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
- Locatie: Doorwerth
- Contacteer:
Re: binnerotor aansluiten
ja, met een pwk 28.. kleppen zweven in de 4..... ik schat zo'n 90/95 km/h....Bart schreef:Zat deze nou onder zino's zwenkbak trouwens?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
- Locatie: Waar de wind waait.
Re: binnerotor aansluiten
Lekker als je dan een steen tegen je linker bak-wiel tegenkomt... (rechts mag ook, ik denk dat het effect overeenkomstig is)
Blauw of Groen?
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
- Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
- Locatie: Doorwerth
- Contacteer:
Re: binnerotor aansluiten
al gehad, dan heb je zo'n gang dat je er gewoon overheen batst.Bart schreef:Lekker als je dan een steen tegen je linker bak-wiel tegenkomt... (rechts mag ook, ik denk dat het effect overeenkomstig is)
met een gangetje van 20 is een steen of en stoeprandje veel gevaarlijker.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 02 feb 2007 20:34
Re: binnerotor aansluiten
op 2 wielen is dat nog gevaarlijker, gewoon nooit tegen stoeprandjes of stenen aanbatsen
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
- Locatie: Waar de wind waait.
Re: binnerotor aansluiten
Tania, bedoel je op twee wielen met de bakbrommer? Want dan ben ik het met je eens.
Als zo'n bak tegen een stoeprand aan knalt met 1 wiel wordt je zo van de bak af geslingert, en als je het stuur dan nog beet hebt, kun je er geen richting mee uit, en stop je ergens tegen een boom of iets. (Een dikke metalen paal diep verankerd in de grond, in mijn geval) klapte ik zomaar met m'n ribben op tegen het stuur. (Even lastig adem halen :S )
Heel vervelend toen ik moest uitwijken voor een tegenligger die (aan zijn kant) geparkeerde auto's voorbij sjeest en mij daarbij blijkbaar vergeten was...
Met de brommer of motor is een stoeprand of steen ook niet fijn, maar heb je best nog wel kans dat je 'm onder controle houd.
'K begrijp 't wel met die zwenkbak, ik denk dat als je dan eenmaal snelheid hebt, blijft hij stabieler. (gyroscopisch effect van de wielen telt dan ook wat mee)
Op m'n 'apollo' had ik 'n stuurdemper gemaakt he, dat scheelt echt aanmerkelijk in rechtuit stabiliteit! Vooral als je over drempels heen stuitert, slaat het stuur niet zo heen en weer. Blijft veel koers-vaster.
Als zo'n bak tegen een stoeprand aan knalt met 1 wiel wordt je zo van de bak af geslingert, en als je het stuur dan nog beet hebt, kun je er geen richting mee uit, en stop je ergens tegen een boom of iets. (Een dikke metalen paal diep verankerd in de grond, in mijn geval) klapte ik zomaar met m'n ribben op tegen het stuur. (Even lastig adem halen :S )
Heel vervelend toen ik moest uitwijken voor een tegenligger die (aan zijn kant) geparkeerde auto's voorbij sjeest en mij daarbij blijkbaar vergeten was...
Met de brommer of motor is een stoeprand of steen ook niet fijn, maar heb je best nog wel kans dat je 'm onder controle houd.
'K begrijp 't wel met die zwenkbak, ik denk dat als je dan eenmaal snelheid hebt, blijft hij stabieler. (gyroscopisch effect van de wielen telt dan ook wat mee)
Op m'n 'apollo' had ik 'n stuurdemper gemaakt he, dat scheelt echt aanmerkelijk in rechtuit stabiliteit! Vooral als je over drempels heen stuitert, slaat het stuur niet zo heen en weer. Blijft veel koers-vaster.
Blauw of Groen?
-
- chaly addict
- Berichten: 18837
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: binnerotor aansluiten
Kan een mod misschien even een FAQ maken van de eerste 3 posts?
Of weet iedereen al hoe een CDI aangesloten moet?
Of weet iedereen al hoe een CDI aangesloten moet?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
- Locatie: Waar de wind waait.
Re: binnerotor aansluiten
Blauw of Groen?
Re: binnerotor aansluiten
Echter, mocht je dat schema aanhouden, en je staat op vakantie ver van huis en ver van dit messageboard met een kapotte onsteking, weet je niet welk draadje waarvoor is.
Hetzelfde geldt voor het geval van Bart, het hebben van een dradenkleurencombinatie die niet terugkomt in dit soort schema's...
Van beide problemen heb je geen last als je de essentie van de cdi-ontsteking begrijpt.
Hetzelfde geldt voor het geval van Bart, het hebben van een dradenkleurencombinatie die niet terugkomt in dit soort schema's...
Van beide problemen heb je geen last als je de essentie van de cdi-ontsteking begrijpt.
-
- chaly addict
- Berichten: 18837
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: binnerotor aansluiten
Ik zie nog steeds niets in de FAQ. Voor mijn part wordt Barts link erbij geplakt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16205
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: binnerotor aansluiten
Ongeredigeerd, dat wel.
Zal eens kijken of ik zelf een begrijpbare kan breien over de daytona en lifan outerrotor.
(genoeg materiaal, maar stukjes schrijven is niet mijn sterkste punt )
Zal eens kijken of ik zelf een begrijpbare kan breien over de daytona en lifan outerrotor.
(genoeg materiaal, maar stukjes schrijven is niet mijn sterkste punt )