Stoterstangen vs. distributieketting

Het stapelgekke stoute stoterstangen stukje
Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door Roel »

Ik vraag het me al een tijdje af: wat zijn nou eigenlijk de voor- en nadelen van een stoterstangenblokje ten opzichte van de latere (?) blokjes met de nokkenas in de cilinderkop? Stoterstangetjes zie je tegenwoordig nergens meer, maar waarom eigenlijk niet?

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door Jurrien »

Stoterstangenblokjes zijn minder hufterproof dan de bovenliggendenokblokjes. Ik denk dat dat de hoofdreden is waarom je er bijvoorbeeld minder opvoerspul voor hebt en ik denk dat dat ook de reden is dat ze minder populair zijn.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door NIX »

Bovenliggende nokkenas is meer bewegende deeltjes en sneller dan stoterstangen. De hufterproofheid ligt denk ik vooral in het feit dat er geen normale oliepomp in die dingen zit, alleen een likker op het bigend en die spiraal bij de koppeling.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door Roel »

En wat voor hufterigheid zou een stoterstangenblok slopen, maar een bovenliggend nokkenasblok niet (behalve opvoeren natuurlijk)?
En is een "normale" oliepomp beter dan het systeem in mijn C320, of betrouwbaarder?

Punt is een beetje dat ik benieuwd ben welk systeem betrouwbaarder is: een standaard 50cc Honda C320s blokje, of standaard 50cc CD/SS/C blokje. Ik heb altijd een beetje de neiging om snel te zeggen: Minder onderdelen, dus minder kapot. Aan de andere kant, ze zijn niet voor niets omgeschakeld naar bovenliggend...
Laatst gewijzigd door Roel op 07 aug 2009 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door Jurrien »

Roel schreef:En wat voor hufterigheid zou een stoterstangenblok slopen, maar een bovenliggend nokkenasblok niet?

En is een "normale" oliepomp beter dan het systeem in mijn C320, of betrouwbaarder?
In een bovennokker wordt de olie door de krukas richting big-end gepompt. In een c320-blokje zit een olielikker op het bigend. Ik denk dat daarom het bigend van een bovennokker beter bestand is tegen grotere cilinderinhouden en hogere compressies.

Overigens denk ik dat een origineel c320 blok ook oerbetrouwbaar is hoor. Het gaat alleen niet zo snel.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door Roel »

Jurrien schreef:Overigens denk ik dat een origineel c320 blok ook oerbetrouwbaar is hoor. Het gaat alleen niet zo snel.
Dat is mooi, want opvoeren was ik al niet van plan. Standaard loopt ie met vastgezet vliegwiel ongeveer 60 en dat vind ik een perfecte snelheid voor een bromfiets. Voor een Captain Slow als ik zou het dus niet zoveel uitmaken; stoterstangen of niet?

Zijn er eigenlijk ook voordelen boven een bovennokker?
Laatst gewijzigd door Roel op 07 aug 2009 20:13, 2 keer totaal gewijzigd.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door NIX »

Door het ontbreken van een oliepomp die het bigend constant smeert kan dat beter tegen lang op hoge snelheid rijden dan een 310/320 blokje met likker die elke slag even door de olie gehaald wordt. De nokkenas van een ondernokker ligt gewoon in de olie.

Voordelen zij dat je op iets minder voortkomends rijd en dat het blok trappers heeft zodat je altijd thuiskomt.

Ik denk dat het vooral productietechnisch gemakkelijker was. Tot er betrouwbaarder blokken van een nieuwe generatie beter verkocht gingen worden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door Roel »

Het grappige is dat ik totaal meer kilometers op stotertjes (vijf jaar op een Amigo en nu dus de 320) gereden heb dan op mijn oude 70cc SS, maar toch ken ik de SS blokken beter, want de Amigo heb ik nog nooit uit elkaar hoeven halen: die liep altijd prachtig en zonder ook maar één probleempje. Ik hoop echt dat dit bij mijn 320 ook zo is....

Trouwens, de SS kende ik ook alleen maar vanaf de voetpakking tot aan de kleppendeksels... Het blok daarvaan is ook nooit uit elkaar geweest.
Laatst gewijzigd door Roel op 07 aug 2009 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door Jurrien »

Roel schreef:
Jurrien schreef:Overigens denk ik dat een origineel c320 blok ook oerbetrouwbaar is hoor. Het gaat alleen niet zo snel.
Dat is mooi, want opvoeren was ik al niet van plan. Standaard loopt ie met vastgezet vliegwiel ongeveer 60 en dat vind ik een perfecte snelheid voor een bromfiets. Voor een Captain Slow als ik zou het dus niet zoveel uitmaken; stoterstangen of niet?

Zijn er eigenlijk ook voordelen boven een bovennokker?
Jazeker :D Ik vind stoterstangenblokjes meer charme hebben. De bovennokblokjes zijn helemaal niet bijzonder meer omdat je tegenwoordig bij elk pak wasmiddel een pitbike krijgt. Verder vind ik het blok ook een stuk mooier dan een bovennokblokje. Vooral een cilinderkop van een s-type. Maargoed, dit zijn geen technische voordelen. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat er technische voordelen zijn, want het bovennokblokje is eigenlijk nog betrouwbaarder.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door Roel »

Jurrien schreef:want het bovennokblokje is eigenlijk nog betrouwbaarder.
Ok, maar waarom dan?

andre562
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 118
Lid geworden op: 13 jun 2008 11:15
Locatie: Rottum (nederland)

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door andre562 »

een boven nokker kan veel meer toeren aan, je hebt minder bewegende massa.. tevens minder speling in de overbrenging, van nok tot klep..

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door niek is ik »

de stoterstangen maken ook altijd meer machinaal geluid(dat was een rede voor distributie voor honda)
Stoterstangen blokjes zijn inderdaad kwetsbaarder door ontsbreken olie pomp(de honda blokjes, andere merken weet ik niet)


En stoterstangen blokjes met versnellingen kunnen de stoterstangen krom gaan door lomp miscschakelen...

evenals door extreme overtoeren...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door Roel »

Ok, zeer duidelijk allemaal! Bedankt!

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door niek is ik »

en dan nog waarom je aan een ss/cd/c blok vaak veel meer sleutel werk nodig hebt is omdat ze in het verleden allemaal verbeunt en versleuteld/kapot gereden zijn...

En dat is bij een 310/320 blok vaak vele malen minder...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Bericht door Roel »

Dat wil ik graag geloven, in de jaren '60 waren ze al niet populier bij de jongeren (al het viertaktspul legde het toen verkooptechnisch af tegen de 2-taktjankers volgens mijn pa) en de stoters zijn daarna ook nooit een succes geworden. Meer de brommer voor opa waarschijnlijk. Gelukkig maar!

Plaats reactie