schakelvorken oplassen en weer harden

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

schakelvorken oplassen en weer harden

Bericht door Dennis »

Ik weet dat cromlech het ooit geprobeerd heeft, en dat ging bijna goed. Er zat alleen een tik in het blok geloof ik. Of dat dan aan zijn kwaliteiten gelegen heeft of aan de schakelvork weet ik niet.

Maar het is best een goed idee. Je kan prima testen of je de vork goed hebt gelast en geslepen door hem in een blok te stoppen en handmatig te schakelen. Je kan op het oog ook best zien of het heuveltje goed is en niet te dik of schuin of teveel aan 1 kant en te weinig aan de andere. En je kan het gewoon vergelijken met een nieuwe originele.

Ik vind dus eigenlijk best dat het kan, als je de schakelvork daarna heet stookt bij het gelaste deel en in een bak olie gooit. Als het goed is, heb je dan je schakelvork weer gehard aan die punten.

Wat vinden jullie van het plan? Ik heb denk ik wel een stuk of 6 vorken liggen. En al tig weggegooid in de loop der jaren. Scheelt je wel 60 euro als je het zelf kan.

Groeten,
Dennis
''UNOX MAN''

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Bericht door niek is ik »

zal je denk ik tegen vallen, precies werk lijkt me...
En goed harden is wat minder eenvoudig als jij daar zegt...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Bericht door Dennis »

hmm, ja ik heb net op wikipedia gekeken en het is inderdaad wel ietsje ingewikkelder.

Dan is voor mij de vraag of een niet geharde schakelvork veel minder lang meegaat. Als je tandwielen goed zijn, komt er niet zoveel kracht op je schakelvork heb ik het idee. Pas als de nokken op je tandwielen slecht zijn, krijgen je schakelvorken klappen. Of door beroerd ontkoppelen natuurlijk en te snel schakelen en koppeling los laten.

Groeten,
Dennis
''UNOX MAN''

honda sleutelaar
4T-MSB addict
Berichten: 876
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:41
Locatie: Wolfheze

Bericht door honda sleutelaar »

oplassen van schakel vorken loop ik ook al een hele tijd mee. heb er al 1 opgelast in de kast liggen. heb alleen nog nergens in kunnen zetten.
het harden zou ik gewoon achterwege laten en gewoon proberen hoelang de vorkjes meegaan.
het is dus gewoon proberen. Doen de hondjes ook en meestal lukt het ze ook nog.
Ctjes for life and SSjes after for ever.

In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Bericht door toerieteller »

gebruik bij voorkeur nichroma electrode's of vraag bij een goed lasbedrijf een paar slijtvaste electrode's.
nichroma is een rvs electrode met een goede laseigenschap op gewoon staal en gietstaal e.d., maar heeft een hoge slijtvastheid.
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

honda sleutelaar
4T-MSB addict
Berichten: 876
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:41
Locatie: Wolfheze

Bericht door honda sleutelaar »

ik vraagt me af of je wel zo'n grote slijtvastheid wil hebben. als deze meer is dn het tandwiel dan vreet de schakelvork je tandwiel op. dan ben je verder van huis volgens mij
Ctjes for life and SSjes after for ever.

In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Bericht door gerbrandicus »

honda sleutelaar schreef:ik vraagt me af of je wel zo'n grote slijtvastheid wil hebben. als deze meer is dn het tandwiel dan vreet de schakelvork je tandwiel op. dan ben je verder van huis volgens mij
Heel goed punt!
Beter niet harden en dan eens in de paar jaar open misschien.

Ik heb hier nog bijzondere CL50-K0 vorken liggen, die zijn met niets te vergelijken (soort kruising tussen 5bak vorken en 4bak vorken) en die moeten ook nieuw, maar probeer dat maar eens te vinden :x Oplassen zou perfect zijn.

Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Bericht door Lennaert »

Is een freesbank hier niet een pre? Of is dit met de hand in de juist vorm te krijgen? Denk dat het slijten nog wel mee zal vallen als je maar correct schakelt. Ik heb hier een lasbedrijf in de buurt zitten Dennis, die hebben ooit voor mij ook een kop opgelast en dat hebben ze prima gedaan, misschien dat ze dit ook kunnen? (qua lasmateriaal dan) PB maar
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Bericht door Dennis »

ik heb een mig apparaat. Volgens mij zijn die lassen ook vrij hard. En het is wel op het oog te boetseren. Ik heb er wel een goed oog voor of het recht is en er goed uit ziet.

Dus! Gewoon proberen:)
''UNOX MAN''

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Bericht door Dennis »

En ik bedacht me nog iets.

Bij een C50 zijn de schakelvorken 9 van de 10x nog goed. Dat komt hoogstwaarschijnlijk doordat je bij zo'n versnellingsbak niet verkeerd kan schakelen omdat de koppeling altijd op het goeie moment wordt ingetrapt als je gaat schakelen. (als het geheel goed afgesteld staat)

Dus ik denk dat schakelvorken van handbakken gewoon hard slijten door slecht ontkoppelen. Door de persoon zelf meestal.
''UNOX MAN''

honda sleutelaar
4T-MSB addict
Berichten: 876
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:41
Locatie: Wolfheze

Bericht door honda sleutelaar »

Lennaert schreef:Is een freesbank hier niet een pre? Of is dit met de hand in de juist vorm te krijgen? Denk dat het slijten nog wel mee zal vallen als je maar correct schakelt. Ik heb hier een lasbedrijf in de buurt zitten Dennis, die hebben ooit voor mij ook een kop opgelast en dat hebben ze prima gedaan, misschien dat ze dit ook kunnen? (qua lasmateriaal dan) PB maar
gewoon oplassen met een mig/mag lasapparaat en daarna afslijpen met een slijptol of gewoon met de vijl. dan heb je het nog iets beter in de hand. aan allebij de kanten de zelfde dikte houden. en proberen maar
Ctjes for life and SSjes after for ever.

In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.

Cromlech
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jan 2007 19:18
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Cromlech »

He Dennis, nooit gedaan hoor
maar het moet goed te doen zijn, gewoon even rood warm stoken en rustig af laten koelen. Oplassen, vlak maken en weer warm rood opstoken en direct in een bak met water gooien. Moet goed gaan

Plaats reactie