Advies tandwielverhouding gevraagd

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
douwew1
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2007 11:46
Locatie: Utrecht

Advies tandwielverhouding gevraagd

Bericht door douwew1 »

Ik ben een ss blokje onder mijn dax aan het bouwen:
-70cc
-280 graden nok in een shark cil kop
-vervroegend vliegwiel
-16mm carb

Ik heb een enorme achterband.
Wat zou een goede tandwielverhouding zijn?
Er zat 15/38 op, en dat reed goed met 3 bak semi en 50cc.
Normaal gesproken zou ik persoonlijk 2 tandjes groter voor gaan, echter dat wordt te groot.

Advies please!

D

MJB
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 02:04
Locatie: Amsterdam

Bericht door MJB »

Onder mijn Dax hangt een 'standaard' Zoncheng 70cc blok met een tandwielverhouding van 15-37. Dat rijdt wel lekker. Is wat aan de lichte kant, dus eventueel zou je 16-37 ofzo kunnen proberen. Maar jouw blok is ook wel wat anders dan die van mij. Het beste is om gewoon wat te gaan proberen eigenlijk. Als je nu nog een 38 achtertandwiel hebt kun je die erop zetten en wat met voortandwielen gaan experimenteren, die kosten niet zoveel (4-5 euro).

joel d.
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 mar 2008 23:32
Locatie: Dendermonde/Antwerpen [BE]
Contacteer:

Bericht door joel d. »

een 3bak mag altijd een zwaardere vertanding hebben dan een 4bak hoor.
voorbeeldjes:
Op mijn dax met monkey blok, 72CC cilinder en NT70 kop honda met keihin wave carbu op OT dax spruitstuk en originele luchtfilter zit ik achteraan met een 120/90-10. Mijn vertanding licht op 15-34. Trekt heel hard op, rijdt in 3e pakweg 60-65 en gaat in 4e tot een 90-95.

Op mijn andere dax zit ook een 72CC cilinder op NT70 kop honda, ook met een 120/90-10 achterband. Dit is wel een driebak semi en carburator is 12MM. Vertanding ligt hier op 17-35, trekt ideaal op maar maakt wel wat overtoeren op topsnelheid, die opmerkelijk lager ligt dan het andere blok: 70-75.

Alles hangt af hoe je zelf graag rijdt natuurlijk.
Aangezien je wel een vervroegende ontsteking hebt en een snelle nok, zou het toch een tamelijk hoogtoerig blok zijn. Qua vertanding zou ik achteraan een 33-34-35 steken. Daar zit je dan al goed. Neem dan van tandwiel een 14-15-16 en dat komt zeker in orde.

mvg

Plaats reactie