Zoncheng 70cc op Skyteam Dax (elektra)

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
MJB
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 02:04
Locatie: Amsterdam

Zoncheng 70cc op Skyteam Dax (elektra)

Bericht door MJB »

De achterbrugbussen van m'n Dax zijn inmiddels zodanig versleten dat er echt veel speling in zit. Deze wil ik dus gaan vervangen voor nieuwe bussen van betere kwaliteit, Honda ofzo. Ik weet alleen niet welke bussen ik daarvoor moet nemen. Op Rovaza kom ik 12mm en 10mm bussen tegen, maar ik heb geen idee welke er in een Dax moeten.

Binnenkort wil ik een Zoncheng 70cc blokje aanschaffen en deze dan (uiteraard) onder m'n Dax hangen. Ik weet alleen niet welke vertanding ik moet gebruiken. Ik weet dat er een ander topic is over tandwielverhoudingen met 70cc, maar daar werd ik niet enorm veel wijzer van. Snelheden als 80 km/u wil ik namelijk niet eens halen, dus een verhouding waarmee hij hard optrekt vind ik prima. Vooral omdat het in Amersfoort altijd oppassen is voor rollerbanken.
Als carburateur zit er een 19mm bij dat blok, maar ik rij nu nog met een 16mm carburateur, die ik natuurlijk ook nog wel kan gebruiken (alleen even andere sproeier regelen). Als ik niet zo'n hoge top wil, is een 16mm dan slimmer dan een 19mm of maakt dat geen fluit uit?

Vragen over het aansluiten van het blok heb ik dus nog niet, maar mochten die er zijn dan gooi ik die ook wel in dit topic neer.

Nog iets, de dubbele over die er nu op zit maakt op 50cc nog niet zo'n kabaal. Is dit met 70cc een enorm verschil of valt het nog mee? Iets harder kan namelijk nog wel, maar als het echt een pokkeherrie wordt moet die misschien ook weg. Maar dat zal wel niet.

EDIT: Titel gewijzigd zodat het huidige probleem duidelijk is.
Laatst gewijzigd door MJB op 26 feb 2008 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.

jos123
4T-MSB addict
Berichten: 788
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:07
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door jos123 »

een dubbele over is kan goed op 70 cc maar is niet echt hard. Sebastiaan heeft een enkele over op 90 cc dat klinkt super mooi en hard :D.

even over je bussen, meten is weten. het gaat bij 10 / 12 mm om de dikte van de as die erdoorheen moet, lijkt mij simpel.

Als je geen rollenbank gezeur wil hebben moet je 50 cc rijden. 70 cc krijg je nooit met een tandwielverhouding op een max snelheid van 50 ofzo, of je moet om de 10 kmph schakelen, dat is irritand.
[Gezocht]: Honda XS-500, liefst rijdend, uiterlijk boeit niet zo.

Nog geen lid van de HVN?


Post ook veilig:
<------------------------------------------------------ ATC Vrije Zone ------------------------------------------------------------>

MJB
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 02:04
Locatie: Amsterdam

Bericht door MJB »

Bedankt voor het snelle antwoord :)
jos123 schreef:een dubbele over is kan goed op 70 cc maar is niet echt hard. Sebastiaan heeft een enkele over op 90 cc dat klinkt super mooi en hard :D.
Hiervoor had ik een enkele Over, en die was inderdaad wel een stuk harder. Ik kijk wel gewoon hoe die dubbele klinkt. Een dubbele Over staat nou niet bekend om de vele decibels die eruit komen, dus dat zal allemaal wel meevallen lijkt me.
jos123 schreef:even over je bussen, meten is weten. het gaat bij 10 / 12 mm om de dikte van de as die erdoorheen moet, lijkt mij simpel.
Ok, dan ga ik dat even doen.
jos123 schreef:Als je geen rollenbank gezeur wil hebben moet je 50 cc rijden. 70 cc krijg je nooit met een tandwielverhouding op een max snelheid van 50 ofzo, of je moet om de 10 kmph schakelen, dat is irritand.
Ik hoef ook geen top van 50 te hebben, dat heb ik nu met 50cc. Een top van 70 km/u vind ik prima, en dan met redelijk vlot optrekken. Dan wil ik dus een vrij lichte vertanding, maar ook weer niet zo licht dat ik zwaar overtoeren ga maken. En ik weet dus niet precies wanneer dat gebeurt. Da's natuurlijk een kwestie van uitproberen, maar ik heb niet zoveel zin om 30 tandwielen te kopen om uiteindelijk de ideale te vinden, dus hoopte ik dat wat mensen me een beetje de goede richting op konden wijzen :)

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Een grote carburateur heeft vooral effect op de hoge toeren, en niet zo veel op het optrekken. Een grote cilinderinhoud met een kleine carburateur zorgt dus voor een brommer die snel optrekt en een relatief lage top heeft. Precies wat jij wil. Dus ik zal zeker voor de 16mm gaan, hoewel dat ook nog redelijk groot is en redelijk hard zal rijden. Misschien kan je daarom zelfs beter voor de 12 of 10 mm gaan.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

MJB
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 02:04
Locatie: Amsterdam

Bericht door MJB »

Zoiets had ik dus al wel verwacht, dan ga ik inderdaad de 16mm erop zetten. En mocht dat dan nog steeds te hard gaan naar mijn idee dan kan ik altijd nog een 12mm ergens opduiken. Mooi dat ik dit weet, dan hoef ik die top niet zo hard met de tandwielverhouding te gaan verlagen :)
Bedankt!

MJB
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 02:04
Locatie: Amsterdam

Bericht door MJB »

Achterbrugbussen zitten er nu in (wat een *%*#$*% klotewerk is dat zeg...) en ben bezig het Zoncheng 70cc blok onder te hangen. Toen ik bij de elektra aankwam zat ik even vast en had de neiging hier al te gaan vragen hoe het moest, maar aan de hand van een uitgeprintte FAQ lukte het wel.
Het probleem wat ik nu heb is dat er uit m'n frame een massadraad (Groen-Zwart volgens mij) en uit m'n blok uiteraard ook. Alleen zijn dit allebei 'mannetjes', dus die kunnen niet aan elkaar. Moet ik hiervoor een verloopstukje opduiken zodat ik ze toch aan elkaar kan doen of werkt dit anders?

Verder zit ik nog met de neutraalaansluiting. Op m'n Skyteam draadboom is dat volgens mij Wit-Groen. In de FAQ staat dat bij een Zoncheng 108 blok de neutraaldraad Lichtgroen-Rood is. Die draad zit er niet op. De enige draden die ik nog over hebben zitten in een wit blokje (wat ook op je CDI aansluiting zit) gedrukt. De draden die daarin zitten zijn: Roze, Grijs-Rood, Blauw-Paars, Paars en Groen-Zwart. Ik weet dat dat blokje voor de aanduiding van de versnelling is en dat één draad voor het neutraallampje is. Maar welke van die 5 draden is de neutraaldraad? :P En hoe sluit ik die draad, die in dat blokje geperst zit aan op de draad uit m'n draadboom?

Hopelijk kan iemand hier antwoord op geven, dan kan ik het verder aansluiten en ben ik weer mobiel 8)

pirtre
4T-MSB regular
Berichten: 381
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:12
Locatie: Amersfoort

Bericht door pirtre »

voor de man op man (bah) aansluiting zou ik gewoon het ene stekkertje met een tang openbuigen en dan die ander erin leggen en ze dan met grof geweld dichtknijpen.
Zo heb ik het iig wel eens gedaan en dat zat prima.
of je kan bij de gamma van die stekkertjes halen en dan twee vrouwtjes aan een kort snoerje zetten, dat is eigenlijk mooier..

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Je hebt ook een soort van hulsjes waar 2 mannetjes mee verbonden kunnen worden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

pirtre
4T-MSB regular
Berichten: 381
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:12
Locatie: Amersfoort

Bericht door pirtre »

ja, maar die zijn ervoor gemaakt

MJB
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 02:04
Locatie: Amsterdam

Bericht door MJB »

NIX schreef:Je hebt ook een soort van hulsjes waar 2 mannetjes mee verbonden kunnen worden.
Dat verloopstukje bedoelde ik dus. Ik denk dat zoiets wel ergens in de garage zal liggen. Straks even aan m'n vader vragen waar precies. Zelf op zoek gaan gaat jaren duren...
Maar die kan ik dus zonder probleem aan elkaar vastmaken.

Nu zit ik ook even met de elektrische start die er nog tussen zit. Dat Zoncheng blok heeft er geen, dus heb ik die hele unit in m'n frame ook niet nodig. Die zat aangesloten op de - pool van m'n accu. Kan ik die er gewoon tussenuit halen en de twee draden met elkaar verbinden (allebei dezelfde groene draden)?

MJB
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 02:04
Locatie: Amsterdam

Bericht door MJB »

Alles is nu aangesloten. Ik moet alleen nog de draden voor het neutraallampje aansluiten. Ik weet dat dat één van de vijf draden is (Roze, Grijs-rood, Blauw-paars, Paars, Groen-zwart), maar welke? Het hoeft natuurlijk niet per se aangesloten te worden, maar als het toch kan doe ik dat liever wel gewoon.

In de FAQ staat dat bij een Zoncheng 108 blok de neutraaldraad Lichtgroen-Rood is, maar die draad zit er niet eens tussen bij mij :|

Plaats reactie