Zelf een eigen low-budget ontluchting maken!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie

Wat vind je van deze faq?

Goed!
13
45%
Neutraal
8
28%
Slecht ( sterf :P )
8
28%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Name of Steel

Zelf een eigen low-budget ontluchting maken!

Bericht door Name of Steel »

Deze FAQ gaat over het maken van een 3 punts ontluchting voor je 4takt blok! ( let op! sommige hondablokken kunnen maar op 2 punten ontlucht worden, op de cilinderkop, en oliedop!! )

Benodigdheden:



-2 powerfilters ( oude )

-1 pijpje van 4,9 cm doorsnede ( en een wand van 1MM dik als je em smokey wilt maken )


-Aluminium of RVS pijpje van 1cm doorsnede, lengte van 50 cm is ruim voldoende! ( je heb maar enkele centimeters nodig )

- oude oliepijlstok

- oude "kroon" klepdop

- rubberen slangen met een doorsnede van het gat van 8 a 9 mm
Gereedschappen

-waterpomptang
-brandertje ( vooral makkelijk voor het smokey-effect )
-metaalboortje met 9MM doorsnede
-loctide
-metaalzaag
-kniptang ( voor als je krapjes aan zit :) )
- snij/tappensetje

Mocht je in het bezit zijn van een pers, is dat uiterst makkelijk!



Het begin:

Neem de 2 powerfilters bij je, maak de bovenkant warm met je brander ( nee, ga niet met de brander over je hele powerfilter heen.. alleen over de metalen bovenkant dus )
Na verloop van tijd ( paar seconden ) zal de lijm loslaten, nu kun je met een tang de bovenkant eraf halen.. deze bovenkant zal straks dienen als zijkant van je ontluchtingsunit

Hier zie je dat de chrome bovenkant verwijderd is
Afbeelding
https://images.weserv.nl/?url=img406.imageshack.us/img406/1006/dsc00255xe9.jpg
Doe dit bij beidde powerfilters..

Neem het pijpje voor je, en kijk of de zijkantjes makkelijk passen, mogelijk past dit niet zo makkelijk.. en dat is ook de bedoeling.. want hij moet een dichte en sterke sealing maken straks..

Aan de hand van wat voorn motorblok je hebt, kijk je op hoeveel punten je het blok ontluchten kan.. immi's vrijwel altijd op 3 punten.. orgi's vaak nog wel op 2 punten..

Neem een powerfilterdekseltje bij je, en maak hier twee of drie gaten in.. in dit profiel:
Afbeelding
Nu heb ik dit even snel ingeslagen met een priem, maar met een boortje word dit veel netter, en wat deukvrij zegmaar ;)

neem het andere dekseltje bij je, en boor in het midden 1 gaatje, dit is je "uitgaande" poort


Mocht je het buisje een mooi goudkleurig effect willen geven, ga je met de brander langs het buisje, dat ie lekker warm word, ( niet gloeiend )
In de hoekjes heb ik de brander langer erop gehouden, waardoor er een mooi contrast ontstaat, het verhitte blauwe effect komt mooi over naar het goudkleurige.. echt classic!



Nu zet je de deksels op de zijkantjes van de buis.. dit kan wel wat geweld gebruiken als het wat krapjes aan is, maar de deksel rekt wat op, waardoor ie er naar een verloop van tijd zo invalt.. gebruik wat loctide om de dekseltjes extra te verzegelen..
Dit is nu je aanzicht!
Afbeelding

nu pak je het pijpje van +/- 9mm doorsnede, en zaag er stukjes van 2 a 2,5 cm van.. dit 4 maal..
Deze kleine stukjes steek je in de powerfilterdekseltjes ( die inmiddels op de buis zitten ) en doe er wat loctide op..
Afbeelding


Zo, je ontluchtingunit is nu klaar, Nu volgen de klepdop en oliepijlstok, let op dat je wel een oude pijlstok en klepdop neemt! hier word namelijk in gezaagd en geboord!

We beginnen met het oliepijlstok, zaag het gehele pijlgedeelte af tot het schroefgedeelte, zorg dat het oppervlakte van de dop mooi en vlak word.. Nu moet je gecentreert op het "handvatje" van het dopje 1 CM wegsnijden.. hier komt namelijk een pijpje voor de slangaansluiting!
Zodra je dit gedaan hebt, boor je een gat uiteraard gecentreerd en recht door je pijlstok.. tap daarna schroefdraad in,
Daarna, neem je weer je pijpje, en zaag daar 4 cm vanaf, snij hier dan ook draad op, voor 2cm,
draai het buisje in je oliepijldopje, met loctide uiteraard!

Zo, nu is je oliepijldopje veranderd in een ontluchtingsdop!

Nu gaan we beginnen aan de "klepdop" let op, dit moet een kroonmodel zijn!!

Boor een gat ( uiteraard weer gecentreerd ) en tap hier schroefdraad in..
Neem daarna weer je pijpje, en zaag hier 2,5 cm vanaf.. 5MM ( iets meer mag ook ) van dit pijpje tap je met bijpassend schroefdraad.. en deze draai je met loctide in de klepdop..

Nu is je klepdop veranderd in een ontluchtingsdop..

sluit nu alle slangen aan op je ontluchtingskastje! en gaan met die handel!
zorg dat de ontluchtingsdoppen goed gereinigd zijn. en de loctide goed gedroogd is voor gebruik... Check af en toe de aansluitingen..

zo is mijn ontluchting nu geworden!

( nog ff helemaal aansluiten ;) )
Afbeelding


Have fun!!
Dit alles kosste nog geen 10 euro!!



Faq geschreven door Name of Steel

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

1000x beter dan kant en klaar kopen. Vind ik tenminste.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
se7ven
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1018
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:33
Bezit: 2x ss50 k3, 1x ss50 k1, bami: 3x 'monkey',1x jc knight
Locatie: regio Amersfoort

Bericht door se7ven »

zelfbouw roeleerd!!!
To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
Voor al uw trainingen : http://www.in-training.nl/
Afbeelding

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Bericht door Camiel »

Wat is het voordeel van ontluchting?
Honda SS50 125cc 49cc

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Bericht door plofkop »

hij staat nu in de faq

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Camiel schreef:Wat is het voordeel van ontluchting?
Bij hele grote en ook nog hele snelle (en in sommige gevallen hele versleten) blokjes kunnen door de carterdruk de keerringen eruit ploppen. De standaard ontluchting op een SS of daxblokje is tot 70cc echter meer dan voldoende.

Verder staat het blits volgens sommige geleerden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Willem-Jan-
4T-MSB addict
Berichten: 543
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:44
Locatie: Ommen

Bericht door Willem-Jan- »

Wel leuk maja gewoon een nieuwe kopen kost ook geen drol .

willy89

Bericht door willy89 »


Wat is het nut van het niet afdichten van de 2 overige buisjes ??

Plaats reactie