Probleem

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Probleem

Bericht door Berry »

Ik ben een blokje aan het bouwen en ben tegen een probleem aangelopen...

Het gaat om een setje 54x54 wat niet goed past. Ik heb een 12 volt griekse kruk en 54 cilinder met zuiger voor OT70 kop (beide Shark).
Eerst had ik alles netje gemonteerd, rustig beetje gedraaid, blokkeerde ie. Zuiger kwam tegen de klepjes. Toen een extra voetpakking gestoken. Blokkeren was verholpen.
Toen rustig een beetje gedraaid, zachtjes trappen, geen gekke geluiden. Contact aan, laten lopen. Een tik. Klepjes? Opnieuw gesteld voor de zekerheid. Alles weer in elkaar, weer gestart, nog steeds tikken...
Koppakking gecheckt, kwam ie niet tegen aan. Blijkbaar kwam de zuiger nog steeds tegen de klepjes, maar heel lichtjes. Dan maar extra koppakking erbij om te testen of dat het is. Door de extra pakking werd de distributieketting te kort -> nokkenastandwiel kan er niet meer op. Hmmmm....klote.
Toen maar een dunnere koppakking erbij gestoken, ongeveer 1/3e aan dikte van de normale koppakking. Met moeite ging het nokkenastandwiel erop. Klonk allemaal goed. Dus ik weer starten, maar nu maakt ie een licht fluitend geluid (te strakke distributieketting)....*&^%#%@!!!

Kortom: blijkbaar is de zuiger te hoog. De verkoper heeft expliciet vermeld dat deze zuiger voor OT70 kop is en daar lijkt ie ook op...
Wat is nu handig? Is het verstandig om te gaan klote met die zuiger? Of hebben jullie andere ideeen?

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Bericht door Camiel »

Misschien een stukje afdraaien? Zodat 'ie net wel past? Als het gaat om 1mm blijft de zuiger volgens mij nog wel sterk genoeg.
Honda SS50 125cc 49cc

Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Bericht door Berry »

Ja daar dacht ik ook aan.
Maar wat moet ik afdraaien of wegvrezen? De inhammen voor de klepjes? Op de zuiger is niets te zien en heb geen zin om hem langer te laten draaien totdat het wel zichtbaar wordt op de zuiger...lijkt mij ook niet echt bevordelijk... :?

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Klepschotels kunnen qua diameter ietsje afgedraaid worden en zuiger kan afhankelijk van de plek waar die geraakt wordt ook wat afgedraaid of weggedremeld worden. Met een stukje klei op de zuiger bepaal je door welke klep en op welke plek er iets weg zou moeten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Bericht door Berry »

nielspbr schreef:Misschien is het de rand van de zuiger tegen de kop ipv de kleppen tegen de zuiger?
Dat zou ook nog kunnen ja. Een stukje van de zuiger afdremelen is dan een oplossing, maar is dat verstandig?

Timon de Klein
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
Locatie: Werkhoven

Bericht door Timon de Klein »

Ik zou eerst uitvogelen waar de zuiger precies tegenaan komt, d.m.v. een stukje klei o.i.d. wat HJ al zei.
Of het verstandig is om wat van de zuiger af te halen weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.
Mocht het echt een heel klein stukje zijn wat je er af moet halen dan zou dat toch niet zo veel kwaat moeten kunnen lijkt mij?

Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Bericht door Berry »

Eens kijken of de speelgoedwinkel om de hoek klei verkoopt...

Het gaat blijkbaar om 1mm ongeveer, want dat is het verschil als ik die dunne koppakking er extra bij steek. 1mm van een zuiger afhalen zou niet heel veel uitmaken denk ik? Maar goed, eerst dus idd maar eens uitvogelen waar wat wat raakt.

Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Bericht door Berry »

Morgen wordt er een stukje van mijn zuiger afgedraait. Het ziet er naar uit dat een randje voordat de bolling op de zuiger begint tegen de kop aan komt. Echter blijft het lastig, want er is geen beschadiging te zien...

Skypager
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2007 10:23
Locatie: Pijlsweerd, Utrecht natuurlijk

Bericht door Skypager »

Vroeger werd er bij een te hoge zuiger nog wel eens een dubbele koppakking gemonteerd, toch? Maar dat blijft wel beunstijl natuurlijk

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Probleem

Bericht door Kippenverver »

Berry schreef:Ik ben een blokje aan het bouwen en ben tegen een probleem aangelopen...

Het gaat om een setje 54x54 wat niet goed past. Ik heb een 12 volt griekse kruk en 54 cilinder met zuiger voor OT70 kop (beide Shark).
Eerst had ik alles netje gemonteerd, rustig beetje gedraaid, blokkeerde ie. Zuiger kwam tegen de klepjes. Toen een extra voetpakking gestoken. Blokkeren was verholpen.
Toen rustig een beetje gedraaid, zachtjes trappen, geen gekke geluiden. Contact aan, laten lopen. Een tik. Klepjes? Opnieuw gesteld voor de zekerheid. Alles weer in elkaar, weer gestart, nog steeds tikken...
Koppakking gecheckt, kwam ie niet tegen aan. Blijkbaar kwam de zuiger nog steeds tegen de klepjes, maar heel lichtjes. Dan maar extra koppakking erbij om te testen of dat het is. Door de extra pakking werd de distributieketting te kort -> nokkenastandwiel kan er niet meer op. Hmmmm....klote.
Toen maar een dunnere koppakking erbij gestoken, ongeveer 1/3e aan dikte van de normale koppakking. Met moeite ging het nokkenastandwiel erop. Klonk allemaal goed. Dus ik weer starten, maar nu maakt ie een licht fluitend geluid (te strakke distributieketting)....*&^%#%@!!!

Kortom: blijkbaar is de zuiger te hoog. De verkoper heeft expliciet vermeld dat deze zuiger voor OT70 kop is en daar lijkt ie ook op...
Wat is nu handig? Is het verstandig om te gaan klote met die zuiger? Of hebben jullie andere ideeen?
Ga heen en vereenvoudig u!

Coos
SPONSOR
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 jan 2007 20:48
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Coos »

Als het de kleppen zijn die tegen de zuiger komen kun je ook de klepuitsparingen in de zuiger veranderen om zo van het getik af te komen.

Een andere veel voorkomende tik is de zuiger tegen de koppakking.
Dat kan komen doordat de gaten niet altijd netjes op hun plek zitten in de pakking, of vanwege een cilinder met het gat uit het midden.

Oplossingen als afdraaien en veel pakking monteren kan je wel van het getik af helpen maar veranderd ook je compressieverhouding, dat wil je misschien niet...


Succes!
http://www.4taktwinkel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Bericht door Berry »

Het zijn zo goed als zeker de klepuitsparingen die niet geheel kloppen. Net de uitsparing een klein beetje vergroot en het getik is al minder. Dus nu mag alles weer uit elkaar en weer een stukje erafhalen. Beetje bij beetje, liever iets te weinig dan iets te veel.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Met een stukje klei bepaal je precies hoeveel er waar vanaf moet. Maar dat had ik al een keer gezegd, geloof ik.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie