spanningsregelaar aansluiten

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
sven
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 jan 2007 10:57

spanningsregelaar aansluiten

Bericht door sven »

beste,

ik wil graag mn 4 pins spanningsregelaar aansluiten die ik bij mn 110cc bamiblok kreeg omdat anders mn verlichting doorfikt. nou weet ik dat er in de faq een mooi tekeningetje staat, maar daar snap ik weinig van.
wat is het verschil tussen die 3 pins en 4 pins spanningsregelaar? want bij die 3 pins, is het gewoon gele draad uit je blok erop, en gele draad uit je draadboom en massa...
welke draadjes moet ik op die 4 pins aansluiten?

hooi! x

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Re: spanningsregelaar aansluiten

Bericht door Henk Veen »

sven schreef:beste,

ik wil graag mn 4 pins spanningsregelaar aansluiten die ik bij mn 110cc bamiblok kreeg omdat anders mn verlichting doorfikt. nou weet ik dat er in de faq een mooi tekeningetje staat, maar daar snap ik weinig van.
wat is het verschil tussen die 3 pins en 4 pins spanningsregelaar? want bij die 3 pins, is het gewoon gele draad uit je blok erop, en gele draad uit je draadboom en massa...
welke draadjes moet ik op die 4 pins aansluiten?

hooi! x
Een 3 pins regelt alleen de laadspanning. Er is een aparte weerstand om de lichtspanning te beperken. Bij de 4pins is deze in de regelaar ondergebracht.
De aansluiting in FAQ voor een 3p regelaar snap ik niet. Als ik in het schema van een C50C kijk, dan gaat er naar de regelaar een rode(=accu), witte(=laadspanning) en zwart/witte(=via lichtschakelaar naar massa). Lijkt me dat de FAQ aangepast moet worden. Of er moet nog een andere 3p varaint bestaan?

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: spanningsregelaar aansluiten

Bericht door René »

Henk Veen schreef:
sven schreef:beste,

ik wil graag mn 4 pins spanningsregelaar aansluiten die ik bij mn 110cc bamiblok kreeg omdat anders mn verlichting doorfikt. nou weet ik dat er in de faq een mooi tekeningetje staat, maar daar snap ik weinig van.
wat is het verschil tussen die 3 pins en 4 pins spanningsregelaar? want bij die 3 pins, is het gewoon gele draad uit je blok erop, en gele draad uit je draadboom en massa...
welke draadjes moet ik op die 4 pins aansluiten?

hooi! x
Een 3 pins regelt alleen de laadspanning. Er is een aparte weerstand om de lichtspanning te beperken. Bij de 4pins is deze in de regelaar ondergebracht.
De aansluiting in FAQ voor een 3p regelaar snap ik niet. Als ik in het schema van een C50C kijk, dan gaat er naar de regelaar een rode(=accu), witte(=laadspanning) en zwart/witte(=via lichtschakelaar naar massa). Lijkt me dat de FAQ aangepast moet worden. Of er moet nog een andere 3p varaint bestaan?
Wat in de faq staat klopt gewoon hoor. Maar dan sluit je em aan voor je verlichting. Maar simpel gezet gaat er met pinnetje 1 stroom in, bij pinnetje 2 komt er de stroom met goede spanning uit en pinnetje 3 is voor de massa.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Bericht door René »

Wat betreft de 4 pins:

Zo moeilijk is dat schema toch niet? De gele draad vanuit je blok splits je in tweeën. De ene kant sluit je gewoon aan op je draadboom, de andere sluit je aan op de regelaar.

Dan komt er ook nog een draad uit je ontsteking die de spanning voor de accu levert. Op de tekening de witte draad. Deze sluit je gewoon aan op de regelaar. Vervolgens trek je een draad tussen de accu en de regelaar. Op de tekening de rode draad.

En tenslotte moet je zorgen dat het ding massa maakt. Daar is ook een pinnetje voor. De groene.

Het kan zijn dat je niet alles meteen zo kan aansluiten maar dat je eerst kleine tussendraadboompjes moet maken.

Nu wel duidelijk?

sven
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 jan 2007 10:57

Bericht door sven »

top gast!

ik hou van je

sven
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 jan 2007 10:57

Bericht door sven »

tis al gefixt...
komt een witte draad uit ja

Plaats reactie