c90 semi blok ombouwen naar handkoppeling

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
316

c90 semi blok ombouwen naar handkoppeling

Bericht door 316 »

Hallo mensen!

Ik heb een vraag;

Ik wil graag een semi automaat c90 blok van een handkoppeling gaan voorzien. Kan je hier dan gewoon de koppelingsdeksel met alles dr op en dr aan van een ss50 blok op zetten? en zo ja, maakt een OT of een NT c90 blok dan verschil?

Alvast bedankt!

Groet Elzo

Viperdax
4T-MSB regular
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:09
Locatie: zwolle

Bericht door Viperdax »

ja dat kan, geen probleem. alles van het schakelmechanisme overzetten. dus ook de koppeling, bijhorende tandwielen, schakelas etc etc. en uiteraard je koppelingsdeksel
Afbeelding

Afbeelding

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Wel even om denken dat de overbrengingsverhouding van de SS tandwielen anders is, het zou kunnen dat je dus ook wat van de kettingtandwielen moet veranderen. Verder is de SS koppeling 1 plaats, dat is wat weinig voor een C90 lijkt me.

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

Henk Veen schreef:Wel even om denken dat de overbrengingsverhouding van de SS tandwielen anders is, het zou kunnen dat je dus ook wat van de kettingtandwielen moet veranderen. Verder is de SS koppeling 1 plaats, dat is wat weinig voor een C90 lijkt me.
volgens mij is de verhouding hetzelfde (secundaire tandwiel is voor beide 69 tands. misschien is het primaire tandwiel anders, dat weet ik zo niet).
enkelplaats is genoeg. Ik heb jaren met een vierbak met enkelplaats koppeling in een c90 blok onder m'n bakbrommer gereden. Dat ding weegt zelf al 250 kilo. Zelfs met het slepen van een andere bakbrommer (Dus tel uit: meer dan 600 kg incl bestuurders) slipte dat ding niet. Ik had iets zwaardere koppelingsveren erin.

en OT c90 werkt niet, alleen NT OT is wat hier dikke harry wordt genoemd. Daarvan is helemaal niks (nou ja, misschien een paar blokboutjes) uitwisselbaar met andere blokken.
cracque frontal

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

irmin schreef:
Henk Veen schreef:Wel even om denken dat de overbrengingsverhouding van de SS tandwielen anders is, het zou kunnen dat je dus ook wat van de kettingtandwielen moet veranderen. Verder is de SS koppeling 1 plaats, dat is wat weinig voor een C90 lijkt me.
volgens mij is de verhouding hetzelfde (secundaire tandwiel is voor beide 69 tands. misschien is het primaire tandwiel anders, dat weet ik zo niet).
Ben het even nagegaan: een C heeft 17/69 en een SS 16/69. Stel dat je achtertandwielen 13/42 zijn, dan moet dat worden 13/40. 14/42 Zit ook redelijk in de buurt.

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

Henk Veen schreef: Ben het even nagegaan: een C heeft 17/69 en een SS 16/69.
kijk eens. weer wat geleerd!
cracque frontal

316

Bericht door 316 »

kijk eens aan, tof! bedankt voor de reacties!

dan ga ik nu maar ns een c90 blok zoeken, de boel verbouwen en dan hang ik m net als irmin onder mn bakbrommer. ik ben de zundapp tweetaktmeditatie nu na een paar jaar wel zat aan het worden...

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

Hee...

is 316 ook je crossnummer? Was je dit jaar op het NBBk?
Dan heb je me vast wel zien rijden....... die mongool met dat mislukte kerstmanpak................ :roll:
cracque frontal

Maurits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:16
Locatie: Zeist

Bericht door Maurits »

Mislukt? Kan zijn, maar het was wel met afstand het mooiste kerstmanpak van de NBBK 2007! :lol:

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

Maurits schreef:Mislukt? Kan zijn, maar het was wel met afstand het mooiste kerstmanpak van de NBBK 2007! :lol:
oo sorry, was ook een tiepfout... er had moeten staan: "die mislukte mongool met dat kerstmanpak" haha.
Nee iok zou geen slecht woord durven zeggen over Emma d'r creatieve kunsten.
cracque frontal

316

Bericht door 316 »

ja 316 is mn nbbk nummer. en ik heb je inderdaad wel zien rijden. ik ben een van de Brozems, klein bakkie, donkergroene tank, zundapp blok, maar goed, dat valt waarschijnlijk allemaal niet zo op

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

ben je erbij in arnhem? De rit van Peter en Kliko? Ik zal er zijn, dus wie weet tot dan! Heb ik trouwens misschien nog wel wat tips voor je. Ik rijd nl zelf met een c90 blok met ss50 4-bak en dubbelplaats handkoppeling. Afgelopen 10 jaar wel wat ervaring opgebouwd met deze hondablokjes :D
cracque frontal

ThaiHonda
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jan 2007 18:20
Locatie: Utrecht

Bericht door ThaiHonda »

316 schreef:kijk eens aan, tof! bedankt voor de reacties!

dan ga ik nu maar ns een c90 blok zoeken, de boel verbouwen en dan hang ik m net als irmin onder mn bakbrommer. ik ben de zundapp tweetaktmeditatie nu na een paar jaar wel zat aan het worden...
Ben je op zoek naar een 6v c90 met z'n rond ding links (bovenaanzicht) op de kop ???

Zo ja dan kan ik je misschien wel helpen ( rijdend er onder vandaan gehaald 8) )

Mvg Alain

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

ThaiHonda schreef:
316 schreef:kijk eens aan, tof! bedankt voor de reacties!

dan ga ik nu maar ns een c90 blok zoeken, de boel verbouwen en dan hang ik m net als irmin onder mn bakbrommer. ik ben de zundapp tweetaktmeditatie nu na een paar jaar wel zat aan het worden...
Ben je op zoek naar een 6v c90 met z'n rond ding links (bovenaanzicht) op de kop ???

Zo ja dan kan ik je misschien wel helpen ( rijdend er onder vandaan gehaald 8) )

Mvg Alain
Neem aan van niet. Dat zijn de oude types met contactpunten op de kop, toch? Daar krijg je geen handkoppeling op, tenzij je zelf leuk kan cnc fresen.
cracque frontal

ZBRRRR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2007 10:42

Bericht door ZBRRRR »

ThaiHonda schreef:( rijdend er onder vandaan gehaald 8) )

Mvg Alain
Ik hoop dat het wel rustig was op de weg toen? ;)

Plaats reactie