DAX motor vervangen door een nieuwe.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Mr_Dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2023 17:18
Bezit: DAX

DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Mr_Dax »

Hello iedereen

Ik ben net nieuw hier. Dus aangenaam kennismaken.
Nu heb ik een probleem.
Ik Heb een DAX. Een imitatie wel te verstaan,
En heb er een yx140 onder liggen. Deze Was Stuk gegaan Met kick starten. Omdat dat ook mijn Daily drive is Heb ik gewoon een nieuw motorblok gekocht. Zodat ik het andere motorblok rustig op mijn gemak kan nazien en maken.
Maar Het nieuwe blok heeft een heel andere set-up nodig blijkbaar. Want mijn carburateur ja daar klopt niks meer van. En dan bedoel ik afstelling nu heb ik hem al draaiend gekregen stationair loopt ie perfect.
Maar vanaf ik aan de gas kom begint hij big bangs te geven. En valt hij uit. Ik heb al andere sproeiers gekocht en andere sproeiers geprobeerd. Maar oftewel start hij niet. ja dan ben ik er ook niets mee. Of dan steek je een grotere en dan zit ik terug in het zelfde verhaal. Heeft iemand misschien een oplossing.
Het is dus een
dax Skyteam met yx140 crf blok
carb is een Nibbi pe 28 polini luchtfilter Hoofdsproeier is 105
Stationair sproeier is 40.



Alvast bedankt en als iemand kan helpen of tips heeft dan hoor ik het graag.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door MrSinga »

koop gewoon een deftige carbu. Bv Mikuni VM26 (een echte) of een Keihin PE26 ipv die rommel nibbi toestanden. Je krijgt nu eenmaal waar voor je geld.

Mr_Dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2023 17:18
Bezit: DAX

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Mr_Dax »

Oké thanks for the response mrSinga. Ik dacht da nibbi nog wel oké was? Ma eerlijk is eerlijk ik was aan twijfelen om die aan te kopen. Ma die verkoper raadde mij eerder den deze aan.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 639
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Dennoz »

Dr bitst n hittentit ip inze nibbi gidimme!!
Hop hop gas dr op

Mr_Dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2023 17:18
Bezit: DAX

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Mr_Dax »

Hahahaha ja zo kunde het ook bezien

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door MrSinga »

Mr_Dax schreef: 23 apr 2024 20:20 Oké thanks for the response mrSinga. Ik dacht da nibbi nog wel oké was? Ma eerlijk is eerlijk ik was aan twijfelen om die aan te kopen. Ma die verkoper raadde mij eerder den deze aan.
ja, omdat sommige daarvan idd top draaien. Maar er zijn tig gevallen bekend die miserie hebben (of gewoon last van een spruitstuk die valse lucht trekt enz.)
For peanuts you get monkeys zeggen ze in Engeland. En hier is het goedkoop is zelden goeie koop.

nu, wat ook kan. En dat is mss beter om te controleren. Staat de nokkenas wel correct tov het vliegwiel? Zou niet de 1e chinese motor zijn waar die een tand of 2 verkeerd staat.

Mr_Dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2023 17:18
Bezit: DAX

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Mr_Dax »

Oké zal ik eerst ff checken MrSinga. Ja kleppen heb ik gisteren al gedaan. Ik wou dat van de nokkenas ook doen. Maar mijn vraag is nu. Hoe je da deksel opent. Want ik was al ff gaan kijken op dat oude blok. Ik zien geen bouten zitten of het zou een bout aan de overkant moeten zijn. Maar dan zou da door die blok lopen lijkt me wel een beetje vreemd. Dus ik dacht geperst of zo???

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door MrSinga »

Aan de kop? Dat is idd de bout die dwars door de kop gaat

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door lil »

en dwars door je nokkenas, want die hebben ze hol gemaakt daarvoor. leuk gedaan he :)

en ik heb dus wel gevallen gezien waarbij mensen een schroevendraaier en hamer ter hand genomen hebben en het deksel eraf zijn gaan meppen, helemaal an stukken. om er dan achter te komen van o, zat dat zo...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Mr_Dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2023 17:18
Bezit: DAX

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Mr_Dax »

lil schreef: 25 apr 2024 12:28 en dwars door je nokkenas, want die hebben ze hol gemaakt daarvoor. leuk gedaan he :)

en ik heb dus wel gevallen gezien waarbij mensen een schroevendraaier en hamer ter hand genomen hebben en het deksel eraf zijn gaan meppen, helemaal an stukken. om er dan achter te komen van o, zat dat zo...
Ja als je het niet weet dan is dat de harde manier om het te leren dat het niet zo is ja.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door MrSinga »

Mr_Dax schreef: 25 apr 2024 16:32
lil schreef: 25 apr 2024 12:28 en dwars door je nokkenas, want die hebben ze hol gemaakt daarvoor. leuk gedaan he :)

en ik heb dus wel gevallen gezien waarbij mensen een schroevendraaier en hamer ter hand genomen hebben en het deksel eraf zijn gaan meppen, helemaal an stukken. om er dan achter te komen van o, zat dat zo...
Ja als je het niet weet dan is dat de harde manier om het te leren dat het niet zo is ja.
soms is het gemakkelijk om eens op CMS od te kijken hoe iets ineen zit. Zelfs een YX140 od is ergens op gebaseerd.

Mr_Dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2023 17:18
Bezit: DAX

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Mr_Dax »

MrSinga schreef: 25 apr 2024 18:06
Mr_Dax schreef: 25 apr 2024 16:32
lil schreef: 25 apr 2024 12:28 en dwars door je nokkenas, want die hebben ze hol gemaakt daarvoor. leuk gedaan he :)

en ik heb dus wel gevallen gezien waarbij mensen een schroevendraaier en hamer ter hand genomen hebben en het deksel eraf zijn gaan meppen, helemaal an stukken. om er dan achter te komen van o, zat dat zo...
Ja als je het niet weet dan is dat de harde manier om het te leren dat het niet zo is ja.
soms is het gemakkelijk om eens op CMS od te kijken hoe iets ineen zit. Zelfs een YX140 od is ergens op gebaseerd.

Juist de nokkenas en vliegwiel bekeken en ja ze staan juist.
Ondertussen ook carburateur vervangen de Nibbi eruit mikuni er in.
Maar nope nog steeds datzelfde probleem hij start van de eerste keer. Maar gas geven dat gaat niet.

Dan nog maar eens kijken naar de aansluiting maar dat is ook juist volgens mij. Dat is een aansluiting met de twee gele draden. Ja en Die zijn gesplitst, 1 aangesloten op wit en geel …
Krijg Meer en meer goesting om een moker erbij te nemen…

Oké dat cms od dat kenik niet. Zal ik eens ff opzoeken dan. Thanks.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door MrSinga »

en je trekt geen valse lucht hé? getest met remreiniger?
Dus stationair laten draaien. Spuiten op spruitstuk naar kop en spruitstuk naar carbu. Indien brom ineens hoog in toeren gaat of uit valt dan isser dus wa mis :D

Mr_Dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2023 17:18
Bezit: DAX

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Mr_Dax »

MrSinga schreef: 25 apr 2024 20:39 en je trekt geen valse lucht hé? getest met remreiniger?
Dus stationair laten draaien. Spuiten op spruitstuk naar kop en spruitstuk naar carbu. Indien brom ineens hoog in toeren gaat of uit valt dan isser dus wa mis :D

Das begot wel een goei manier van teste. Juist gedaan en nee geen reactie op rem reiniger. Ma die gaan ik wel onthouden voor de toekomst.

Maar wat ik me bedenk zou ik mss de draden van cdi moeten wisselen omdat het andere aansluiting is van blok?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door MrSinga »

Vanaf het start zijn kleuren naar cdi in orde.
Uwe benzine loopt toch vlot door?
Andere bougie getest al? En zeg niet, der zat een nieuwe in het blok…
Bougiedop is nog goed op de kabel?

Plaats reactie