Dag sleutelaars,
Ik heb net mijn oud standaard skyteam 50cc blok vervangen met een andere skyteam 50cc volledig standaard blok. (De oude versnellingsbak had het begeven) Voor een of andere reden is deze vele malen sneller met dezelfde uitlaat, luchtfilter, carbu etc. Hij rijd nu tegen de 60. Ik zou graag hebben dat hij tegen de 50 rijd (zodat ik in orde ben voor de rollenbank), zou ik dit kunnen veranderen door enkel een ander achtertandwiel er op te zetten? Want het voorste tandwiel zit vast. (de nieuwe blok komt van een gecrashte dax)
Op dit moment zit er eens standaard vertanding op. Welke vertanding zou ik best kunnen aanschaffen, en is dit mogelijk door enkel het achterste tandwiel aan te passen?
Met vriendelijke groet, wouter
Vertanding dax 50 cc
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 23 jan 2023 11:12
- Bezit: Skyteam dax 50cc 2010
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4016
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Vertanding dax 50 cc
Kijk eens hoe snel hij rijdt op je gps. Dus in het echt.
Op de roller mag je max. 55km/u rijden, echte km's.
Dus als je geluk hebt rijdt ie in het echt maar 55.
Ja door het achtertandwiel bijv. 2 tanden groter te nemen zal de brommer langzamer rijden.
Je gaat dan wel meer toeren draaien op top, pas op voor te veel overtoeren.
Ligt er een beetje aan wat nu de verhouding is, als die vrij zwaar is heb je ook nog kans dat de brommer
even snel rijdt met twee tanden kleiner, alleen meer toeren.
Kocht je het blok met CDI? Anders ook eens je oude CDI proberen.
Gr. Wim.
Op de roller mag je max. 55km/u rijden, echte km's.
Dus als je geluk hebt rijdt ie in het echt maar 55.
Ja door het achtertandwiel bijv. 2 tanden groter te nemen zal de brommer langzamer rijden.
Je gaat dan wel meer toeren draaien op top, pas op voor te veel overtoeren.
Ligt er een beetje aan wat nu de verhouding is, als die vrij zwaar is heb je ook nog kans dat de brommer
even snel rijdt met twee tanden kleiner, alleen meer toeren.
Kocht je het blok met CDI? Anders ook eens je oude CDI proberen.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 23 jan 2023 11:12
- Bezit: Skyteam dax 50cc 2010
Re: Vertanding dax 50 cc
Hij rijd wel degelijk 60, dus ik hoop dat op te lossen met een groter tandwiel achter. Echter ben ik wel bang dat de politie geen rekening gaat houden met de toeren en het blok zouden oplazen omdat ze de topsnelheid willen behalen. Ik vind de trekkracht echt handig en wel leuk om mee te rijden, dus wil ik hem niet afknijpen met een begrensd ringetje in de carbu/spruitstuk.
De oude cdi zou exact hetzelfde moeten zijn, het zijn beide skyteams met carbu van vergelijkbare bouwjaren.
Mocht er iemand een andere oplossing hebben om hem legaal te krijgen zonder de trekkracht te verliezen, laat het me dan weten!
mvg, Wouter
De oude cdi zou exact hetzelfde moeten zijn, het zijn beide skyteams met carbu van vergelijkbare bouwjaren.
Mocht er iemand een andere oplossing hebben om hem legaal te krijgen zonder de trekkracht te verliezen, laat het me dan weten!
mvg, Wouter
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 933
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: Vertanding dax 50 cc
Begrensde cdi kopen
Re: Vertanding dax 50 cc
Er leeft hier de gedachte dat een lichtere eindoverbrenging altijd voor een meer acceleratie en een lagere topsnelheid zorgt, maar zo simpel ligt het niet. Het is een samenspel van een heleboel factoren. Je topsnelheid wordt uiteindelijk bepaald door het motorvermogen en misschien begrenst door een toerenbegrenzer. Het lichter maken van de eindoverbrenging zorgt er wel voor dat je al bij een lagere snelheid in de toerenbegrenzer raakt. Maar aan het motorvermogen doet het natuurlijk niks. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je topsnelheid juist hoger wordt door een lichtere eindoverbrenging, doordat je motorblok nu wel in een gunstiger toerengebied komt, waar hij eerder niet in kwam.
Kortom: begrens je brommer beter op vermogen dan met de eindvertanding. Bijvoorbeeld door een busje in je carburateur boven de gasschuif te plaatsen waardoor deze minder ver opengaat.
Kortom: begrens je brommer beter op vermogen dan met de eindvertanding. Bijvoorbeeld door een busje in je carburateur boven de gasschuif te plaatsen waardoor deze minder ver opengaat.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 03 jul 2023 19:23
- Bezit: Skyteam PBR
Re: Vertanding dax 50 cc
Hetzelfde spul haal je voor 20 euro uit China. Met een weekje is het binnen. Die website is verschikkelijk duur.
Ik heb zelf een cdi met instelbare toeren limiet (van aliexpress). Installatie is zo gepiept. Oude cdi er uit nieuwe er in. Afstelling gaat dmv een dip switch. Ik moet er nog wat uitgebreider mee testen. Maar de voorlopige conclusie is dat het prima werkt.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 23 jan 2023 11:12
- Bezit: Skyteam dax 50cc 2010
Re: Vertanding dax 50 cc
Danku voor de vele reacties, ik ga is kijken voor zo'n cdi met toerental begrenzer.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 15 mei 2018 12:27
- Bezit: skyteam dax
Re: Vertanding dax 50 cc
Agm café racer 55km 5 pins cdi draait max 8200 toeren.
Deze werkt perfect. Is ook niet afstelbaar met een schroefje dus geen illegale begrenzer
Past op euro 2 uitvoering
Deze werkt perfect. Is ook niet afstelbaar met een schroefje dus geen illegale begrenzer
Past op euro 2 uitvoering