ZN110 Nice ombouwen naar handbak
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
ZN110 Nice ombouwen naar handbak
Goedemiddag,
Terug van lang weggeweest op dit forum, maar jullie kunnen mij vast helpen!
Ik ben een blokje aan het samenstellen die bijna af is;
- GB6P carters met 4-bak
- centrifugaal koppeling op de kruk
- TRX90 koppeling op de bak
- Nice ZN110R semi koppelingsdeksel
Nu dacht ik dat het mogelijk was om het semi koppelingsdeksel om te wisselen voor de handbakversie (ZN110Y vs. ZN110R). De centrifugaal koppeling wordt dan vervangen voor een oliespinner. Zie afbeeldingen;
Onderdeel no. 4 is alleen echt nergens meer te krijgen (ik heb CMS, Webike en de krochten van het internet al doorzocht op 15441-KEV-750).
Heeft iemand enig idee welk bami/Honda onderdeel ik als vervanging zou kunnen gebruiken ? De bami deksels die ik kan vinden missen de verhoging maar zijn helemaal vlak. Hierin valt bij Honda een spiraalveer en verloopbusje met splitpen.
P.S. Het Nice handkoppelingsdeksel kan niet rechtstreeks over de centrifugaalkoppeling geplaatst worden ivm afwijkend oliekanaal formaat/afstand. Indien gewenst kan ik daar nog twee foto's van maken.
Groetjes,
Edo
Terug van lang weggeweest op dit forum, maar jullie kunnen mij vast helpen!
Ik ben een blokje aan het samenstellen die bijna af is;
- GB6P carters met 4-bak
- centrifugaal koppeling op de kruk
- TRX90 koppeling op de bak
- Nice ZN110R semi koppelingsdeksel
Nu dacht ik dat het mogelijk was om het semi koppelingsdeksel om te wisselen voor de handbakversie (ZN110Y vs. ZN110R). De centrifugaal koppeling wordt dan vervangen voor een oliespinner. Zie afbeeldingen;
Onderdeel no. 4 is alleen echt nergens meer te krijgen (ik heb CMS, Webike en de krochten van het internet al doorzocht op 15441-KEV-750).
Heeft iemand enig idee welk bami/Honda onderdeel ik als vervanging zou kunnen gebruiken ? De bami deksels die ik kan vinden missen de verhoging maar zijn helemaal vlak. Hierin valt bij Honda een spiraalveer en verloopbusje met splitpen.
P.S. Het Nice handkoppelingsdeksel kan niet rechtstreeks over de centrifugaalkoppeling geplaatst worden ivm afwijkend oliekanaal formaat/afstand. Indien gewenst kan ik daar nog twee foto's van maken.
Groetjes,
Edo
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: ZN110 Nice ombouwen naar handbak
Handbak, schakel toch liever met de voet(voetbak).
Of je hebt plots een handicap met de linkervoet
Gr. Wim.
Of je hebt plots een handicap met de linkervoet
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2546
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: ZN110 Nice ombouwen naar handbak
euhm... hoe drop jij een nice kruk in gewone GB6P middencarters??? normaal zit die kruk in ruzie met de oliepompas... Of je zit met nice middencarters?
Het is idd deksel compleet wisselen en die spinner vervangen door deze van de handgeschakelde. Dat stuk is specifiek nice hoor, zit nergens anders in (of het zit in het net even onmogelijk te vinden tiger-motortje)
Het is idd deksel compleet wisselen en die spinner vervangen door deze van de handgeschakelde. Dat stuk is specifiek nice hoor, zit nergens anders in (of het zit in het net even onmogelijk te vinden tiger-motortje)
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: ZN110 Nice ombouwen naar handbak
Het is een kruk van een Astrea/TRX90. Dus ik gebruik een TRX90 oliepomp (geen Nice). Ik zie trouwens dat de overbrenging van de kruk naar de bak een tandwiel gebruikt met een spline. Die zit natuurlijk ook niet in mijn kruktap. Het lijkt er op dat deze combi lastig wordt.MrSinga schreef: ↑09 feb 2024 15:19 euhm... hoe drop jij een nice kruk in gewone GB6P middencarters??? normaal zit die kruk in ruzie met de oliepompas... Of je zit met nice middencarters?
Het is idd deksel compleet wisselen en die spinner vervangen door deze van de handgeschakelde. Dat stuk is specifiek nice hoor, zit nergens anders in (of het zit in het net even onmogelijk te vinden tiger-motortje)
-
- chaly addict
- Berichten: 18837
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: ZN110 Nice ombouwen naar handbak
Dat jij nog leeft!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2546
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: ZN110 Nice ombouwen naar handbak
maar dat countergewicht zit dan toch niet op het oliekanaalbuisje in dat carter??Edo schreef: ↑09 feb 2024 16:03Het is een kruk van een Astrea/TRX90. Dus ik gebruik een TRX90 oliepomp (geen Nice). Ik zie trouwens dat de overbrenging van de kruk naar de bak een tandwiel gebruikt met een spline. Die zit natuurlijk ook niet in mijn kruktap. Het lijkt er op dat deze combi lastig wordt.MrSinga schreef: ↑09 feb 2024 15:19 euhm... hoe drop jij een nice kruk in gewone GB6P middencarters??? normaal zit die kruk in ruzie met de oliepompas... Of je zit met nice middencarters?
Het is idd deksel compleet wisselen en die spinner vervangen door deze van de handgeschakelde. Dat stuk is specifiek nice hoor, zit nergens anders in (of het zit in het net even onmogelijk te vinden tiger-motortje)
TRX90 = CD90 krukas. Die kruk van een nice is aan koppelingszijde zeker 2cm langer dan die van een CD90 od. Hij is zelfs nog langer dan die van een china 125, die ook al langer zijn dan die van een CD90/ZC108, maar nog korter dan die van de Nice
Ik heb vroeger zitten testen om een andere koppeling (Kitaco/CD90-deksel) te gebruiken icm ori nice krukas en dat kon er niet op. Dat carter stond zeker nog een +1cm open
allez, er zijn weinig motoren waar je p&p die nice carters op dropt hoor. Op sommige china 125 lukt het normaal net net wel omdat die al langer is dan de ori's. Of op die replica nice-blokken geweest van Tiger of Jincheng.
ik zou dat toch eens goed controleren of dat wel verbinding maakt hoor
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16205
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: ZN110 Nice ombouwen naar handbak
honda tussen de grotere maten motorfamilies is niet helemaal lego.
Re: ZN110 Nice ombouwen naar handbak
Ah kak, zit je met al die spullen! Gelukkig ben ik er goed beter van geworden
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: ZN110 Nice ombouwen naar handbak
Toch nog even terugkomen op @MrSinga. De CD90 (oliespinner) kruk is korter dan Astrea/TRX90 (altijd met centrifugaalkoppeling op de kruk).
Ik meet 106mm vanaf het carter t/m uiteinde oliebusje op de centrifugaalkoppeling. Deze valt dan 6mm in het oliekanaal van het semi Nice deksel, dus dat gaat vrij zeker gewoon passen.
Ik moet alleen de C90 kick-as nog wisselen voor een Nice as, want die is 6mm te kort (steekt onvoldoende uit het Nice semi deksel). Als ik die binnen heb en gewisseld zal ik een update geven.
Ik meet 106mm vanaf het carter t/m uiteinde oliebusje op de centrifugaalkoppeling. Deze valt dan 6mm in het oliekanaal van het semi Nice deksel, dus dat gaat vrij zeker gewoon passen.
Ik moet alleen de C90 kick-as nog wisselen voor een Nice as, want die is 6mm te kort (steekt onvoldoende uit het Nice semi deksel). Als ik die binnen heb en gewisseld zal ik een update geven.
Laatst gewijzigd door Edo op 13 feb 2024 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2546
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: ZN110 Nice ombouwen naar handbak
maar je wilt naar het handgeschakelde stuk gaan. En dat heeft die bus, zoals de semi niet. Dat is dan een veer met een busje. En dat zou wel es kunnen mis gaan dat die net te ver uit komt en weinig olie door de kruk duwt. Nuja, alles is op te lossen natuurlijk. Ben benieuwd, keep me postedEdo schreef: ↑13 feb 2024 10:45 Toch nog even terugkomen op @MrSinga. De CD90 (oliespinner) kruk is korter dan Astrea/TRX90 (altijd met centrifugaalkoppeling op de kruk).
Ik meet 106mm vanaf het carter t/m uiteinde oliebusje op de centrifugaalkoppeling. Deze valt dan 6mm in het oliekanaal van het semi Nice deksel, dus dat gaat vrij zeker gewoon passen.
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: ZN110 Nice ombouwen naar handbak
Kleine update: Het blokje zit inmiddels dicht!
NT C90 Kick-as gewisseld voor een ZN110 versie. Die was inderdaad 6 mm langer
- TRX90 GB6P carters
- TRX90 4-bak
- Honda Astrea kruk
- 105cc met grote-kleppen-kop (Clipping point)
- TRX90 centrifugaal koppeling
- TRX90 koppeling op de bak
- Honda Nice semi deksel
Als de foto upload functie werkt zal ik er een plaatje bij zetten : )
NT C90 Kick-as gewisseld voor een ZN110 versie. Die was inderdaad 6 mm langer
- TRX90 GB6P carters
- TRX90 4-bak
- Honda Astrea kruk
- 105cc met grote-kleppen-kop (Clipping point)
- TRX90 centrifugaal koppeling
- TRX90 koppeling op de bak
- Honda Nice semi deksel
Als de foto upload functie werkt zal ik er een plaatje bij zetten : )
Laatst gewijzigd door Edo op 24 feb 2024 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16205
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: ZN110 Nice ombouwen naar handbak
van de week nog gedaan, die werkt.
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: ZN110 Nice ombouwen naar handbak
De handkoppeling conversie blijkt inderdaad een hele waslijst aan wijzigingen (kruk, vulbus, splined primair tandwiel, schakelas, etc.) dus ik heb besloten eerst onderstaand deksel even op te laten sturen;
https://www.ebay.com/itm/363024771915
Die lijkt plug en play; heeft al een gat voor de lange semi schakelas en het grote oliekanaal voor de centrifugaalkoppeling op de kruk.
https://www.ebay.com/itm/363024771915
Die lijkt plug en play; heeft al een gat voor de lange semi schakelas en het grote oliekanaal voor de centrifugaalkoppeling op de kruk.