Honda ss50z vonkt niet

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Deafmazter
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jan 2024 14:47
Bezit: 2x SS50.

Re: Honda ss50z vonkt niet

Bericht door Deafmazter »

Ben C50 schreef: 30 jan 2024 19:27 Nieuwe kabelboom ook? Waarom?
Omdat het barreltje al ruim 50 jaar oud is en de bedrading helemaal verpulverd is.

Deafmazter
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jan 2024 14:47
Bezit: 2x SS50.

Re: Honda ss50z vonkt niet

Bericht door Deafmazter »

NIX schreef: 30 jan 2024 19:59 Probeer nou eerst gewoon een nieuwe dop. Je gaat geen nieuwe goede 6V bobine meer tegenkomen.
Hoezo? Internet staat er vol mee, zal wel eerst een nieuwe dop proberen. Vonk aan de kabel is wel erg zwak.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda ss50z vonkt niet

Bericht door nielspbr »

NIX schreef: 30 jan 2024 19:59 Probeer nou eerst gewoon een nieuwe dop. Je gaat geen nieuwe goede 6V bobine meer tegenkomen.
en een 12v bobine doet het niet op een puntenontsteking.

Deafmazter
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jan 2024 14:47
Bezit: 2x SS50.

Re: Honda ss50z vonkt niet

Bericht door Deafmazter »

nielspbr schreef: 30 jan 2024 23:23
NIX schreef: 30 jan 2024 19:59 Probeer nou eerst gewoon een nieuwe dop. Je gaat geen nieuwe goede 6V bobine meer tegenkomen.
en een 12v bobine doet het niet op een puntenontsteking.

https://4taktwinkel.nl/1030150004-Bobine-SS50-CD50-6v


Dit zou in mijn ogen gewoon moeten werken? Hoor graag jullie ervaringen 👌🏻

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda ss50z vonkt niet

Bericht door NIX »

Nieuw is niet altijd beter. Als de bobine 100% zeker overleden is, is die nieuwe beter dan niets. Maar die nieuwe is niet de halve kwaliteit van de ori HM bobine. We staan hier geen onzin te verkopen. Aan partsthrowing heb je niets, sterker: dikke kans dat je prima onderdelen staat weg te smijten en voor twijfelachtige naslag staat te vervangen. Sommige onderdelen zijn perfect nieuw te krijgen, sommige niet. Gebruik nou gewoon de kennis die dit board je beidt.

Even los daarvan: een slechte bobine gaat warm stotteren op hoge toerentallen. Dus niet een conclusie trekken aan de hand van een vonk aan de kabel. Daarmee heb ik niet gezegd dat je bobine gegarandeerd goed is, maar je weet ook nog steeds niet of hij slecht is. Check de zaken 1 voor 1 en op de juiste wijze. Dat je toestemming hebt om nieuwe zaken te kopen is logisch, maar dat moet je niet als een vrijbrief zien om zomaar alles nieuw erop te smijten. Zonde van het geld, zonde van de stukken en zonde van de originaliteit van de brommer als het onnodig gebeurt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4014
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honda ss50z vonkt niet

Bericht door wim V8 »

Ja die nieuwe van 4t.w. doet t wel hoor.
Maar is jouwe wel stuk? Meestal zijn de originele bobines gewoon goed hoor.
Maakt de bobine goed massa met frame?

(Edit: zie het stuk van Nix hierboven).

Eerst maar eens proberen of ie gewoon start,
echter moet er wel eerst behoorlijk wat serieus werk verricht worden.

Schuur je puntjes licht op met fijn schuurpapier zoals eerder al gezegd,
maak ze daarna schoon(ontvetten) met een doekje er tussen, er moet immers stroom door kunnen.
Controleer met een vloeipapiertje tussen de puntjes of de puntjes beginnen
te openen precies als "F" op het vliegwiel langs het merkteken op het blok komt,
dan moet het vloeipapiertje loskomen.
Dan is het ontstekingstijdstip nog goed afgesteld.
Zoniet, verstel dit direct. Simpel nu je plots ook weet hoe het werkt.
Het vloeitje mag best een mm voor of na het merkteken loskomen hoor, dat is niet zo spannend.

De nok in het vliegwiel waar de puntjes over glijden moet je oppoetsen met metaalpolisch
tot ie chroom lijkt, spekglad moet die zijn. Dat is tegen het slijten van het fiber nokje aan de contactpunten.
Doe daarna een heeel klein puntje vet op de nok, smeer dat uit, en een drupje olie op het viltje
die de nok poetst. Je kan de begrenzer(max.45km/u) alvast fixeren door de veertjes te vervangen
door ijzerdraadjes, draai deze zo vast dat de armpjes niet meer naar buiten kunnen bewegen.
Wie weet gaat het ding straks gewoon de 60 aantikken ;)
Vouw het draaisel daarna zo dat het geen spoelen/bedrading e.d. raakt. Dan is alles meteen stuk.
Controleer de vonk. En indien nodig, vervang de bougiedop zoals eerder al gemeld werd.
Gebruik een dop zonder weerstand en een bougie zonder "R" (=weerstand) Een C6HS NGK.

Dan de motorolie.
Ververs deze vóór de eerste start. Dat moet.
Je kent de geschiedenis niet, dus al het zekere
voor het onzekere. Gewone 10W/40 van de action is al goed.
Maar de valvoline mineraal 10W/40 van 4taktwinkel is ook goed als je daar toch al gaat bestellen.
Peil daarna de olie zonder! de dop in te draaien.

Controleer de klepspeling en stel de kleppen indien nodig inl. en uitl. koud op 0,05 mm.
Ook erg belangrijk dus.

Benzinetank, gooi oude benzine er uit. Spoel de tank even flink uit met een liter verse benzine
tot deze weer schoon is. Controleer op inwendige roest.
Demonteer het filterbakje van de benzinekraan reinig het filter en de kraan, bestel meteen pakkingen
en andere slijtagedelen voor de kraan en eventueel het inwendige filter indien nodig.
Vul de tank met eerst maar 2 liter 98 E5 benzine en controleer of het kraantje naar behoren werkt
en niet na enige tijd plots zweet en/of lekt.
Monteer een nieuwe benzineslang, eventueel met een nieuw papier benzinefilter in de slang.

Demonteer de carburateur geheel en reinig deze zeer goed en serieus.
Prik alle kanaaltjes door met één adertje van een remkabel oid.
Wees er zeker van dat alle kanaaltjes open zijn.
Daarna eventueel de nodige tijd in een speciaal ultrasoon badje doet ook wonderen.
Monteer alles terug, zet de luchtschroef op 1,5 slag uitgedraaid en het gasnaaldclipje
in het middelste sleufje. Na starten kan je de stationairschroef pas zo draaien dat hij blijft lopen.
Doe heel voorzichtig met alle onderdelen, verbuig niets! onderdelen zijn bijna niet origineel meer te koop.
Imitatiespul laat te wensen over. Bestel ook hier vooraf pakkingen die je denkt nodig te hebben.

Vervang het luchtfilter ook direct.

En foto´s van de hele SS willen we natuurlijk ook nog.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Deafmazter
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jan 2024 14:47
Bezit: 2x SS50.

Re: Honda ss50z vonkt niet

Bericht door Deafmazter »

Thanks heren en/of dames :p voor deze uitgebreide informatie. Ik ben er achter dat de contactpunten helemaal niet open en dicht gaan. Dus hier ga ik eerst beginnen! Weet toevallig iemand welke pully ik voor de vliegwiel nodig heb? Heb er zelf 4 alleen die passen niet..
En wat betreft het smijten met geld ben ik het helemaal mee eens! Ik ga jullie tips opvolgen en Staps gewijs werken, wordt vervolgd!

Pssst, wordt er enorm vrolijk van dat jullie zo meedenkend zijn! Dit wordt gewaardeerd:))

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1348
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Honda ss50z vonkt niet

Bericht door ildert »

grote klappen, snel thuis

Plaats reactie