DAX Skyteam start niet meer na kop wissel

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
MikeySkyteam
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2023 09:35
Bezit: DAX Skyteam

DAX Skyteam start niet meer na kop wissel

Bericht door MikeySkyteam »

Hoi allemaal,

Ik heb de kop van mijn DAX Skyteam (50cc) vervangen vanwege een gare draad in de kop van de bougie. Verder alles zo precies mogelijk uitgevoerd, alleen start ie nu niet meer. Ik heb bij het monteren het vliegwiel op T gezet en het bolletje op het nokkenas tandwiel uitgelijnd met de kop-inkeping.
Alleen moest ik het achterliggende deel waar het tandwiel van de nokkenas op gemonteerd wordt met de 3 boutjes iets draaien, omdat de gaten niet uitlijnden met het tandwiel om vast te zetten.

Kan het daarmee iets te maken hebben, dat de timing van de kleppen nu niet helemaal lekker staat?
Is er ook een indicatie hoe dit achterliggende gedeelte moet staan bij monteren van het tandwiel?

Ik heb de kleppen gesteld op stand T vliegwiel op 0.05

Ook voor de volledigheid de vonk op de bougie en benzine gecontroleerd. Dat is allemaal ok.
Verder draait bij start alles wel soepel, hoor geen gekke geluiden of aanlopen, alleen geen starten....

Hopelijk kan iemand mij nog iets wegwijs maken?
Alvast bedankt!

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: DAX Skyteam start niet meer na kop wissel

Bericht door Ben C50 »

De nokkenas (met de drie gaatjes waar je het tandwiel op schroeft) kan draaien, dus kan in een andere stand staan dan dat jij wilt bij het monteren van je tandwiel. Verdraai dan een en ander zodat je tandwiel er op past en check daarna vooral of je timing nog goed staat! Dus weer aan de krukas draaien tot het merkteken en check dan het merkteken op de kop. Klopt ie nog? En dan nogmaals je kleppen stellen.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: DAX Skyteam start niet meer na kop wissel

Bericht door lil »

ja dat tandwiel past maar op 1 manier op de nokkenas, dus die moet je verdraaien om de boutgaatjes gelijk te krijgen, hoe anders. en als het gemonteerd zit dan draai je het vliegwiel 2 keer rond en kijk je of de timing nog steeds klopt. en eventueel stel je het bij door het tandwiel weer los te maken en de ketting een tandje te verzetten en weer monteren.

de klepspeling moet je idd stellen op de T, maar dan alleen tussen de compressieslag en arbeidslag, niet tussen uitlaatslag en inlaatslag, want dan worden allebij de kleppen al ietsje ingedrukt. niettemin moet ie dan nog steeds lopen, alleen rammelen de kleppen wat meer. het vliegwiel gaat namelijk 2 keer rond terwijl de nokkenas maar 1 keer rond gaat.

waarom die het niet doet weet ik niet maar misschien kan je met deze info nagaan of je het goed gedaan hebt.


sorry voor de dubbelop, ik anwoord altijd precies wanneer een ander dat net ook aan het doen is. ;)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MikeySkyteam
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2023 09:35
Bezit: DAX Skyteam

Re: DAX Skyteam start niet meer na kop wissel

Bericht door MikeySkyteam »

Bedankt voor jullie snelle reacties!!

Ik heb de merktekens beiden nog eens gechecked en die staan allebei goed nog (dus T en bolletje)

Ik ben best beginner op gebied van 4-takt, maar vroeg mij af:
Kan het ook liggen aan hoe de nokkenas af fabriek met een nieuwe kop staat? Of staat die altijd goed dan? Ik bedoel, dat niet de uitlaatpoort opengaat als de inlaat open moet gaan. Of kan dat niet?

Verder heb ik de kleppen gesteld volgens een video van 4 taktwinkel, die zeiden dat je de inlaatklep naar beneden moet zien gaan, doordraaien totdat hij weer naar boven komt en dan de T zoeken. Dat is dan toch de compressieslag?

Is dat dan de juiste slag om te stellen?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16207
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: DAX Skyteam start niet meer na kop wissel

Bericht door nielspbr »

jawel, op T bij compressie kan je beide kleppen stellen.
(krukas 360 graden verder op T staan beide kleppen een beetje open, daar dus niet stellen.)

MikeySkyteam
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2023 09:35
Bezit: DAX Skyteam

Re: DAX Skyteam start niet meer na kop wissel

Bericht door MikeySkyteam »

Ok bedankt voor de info!

Ga ik het morgen nog eens proberen....

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: DAX Skyteam start niet meer na kop wissel

Bericht door lil »

MikeySkyteam schreef: 18 dec 2023 20:18Ik ben best beginner op gebied van 4-takt, maar vroeg mij af:
Kan het ook liggen aan hoe de nokkenas af fabriek met een nieuwe kop staat? Of staat die altijd goed dan? Ik bedoel, dat niet de uitlaatpoort opengaat als de inlaat open moet gaan. Of kan dat niet?
ja niet. de nokkenas is altijd zo gefabriceerd met het bijbehorende tandwiel met zn merkteken dat de boutgaatjes op de juiste plek zitten om te zorgen dat dat tandwiel correct staat tov de nokken op de as, hoef je zelf niet over na te denken. dat houdt echter wel in dat je geen andere tandwielen op die nokkenas moet monteren die daar niet bij horen, maar doorgaans kan dat ook niet omdat andere tandwielen de boutgaten anders hebben ingedeeld waardoor uitwisseling niet goed mogelijk is.

en ja na de inlaatslag komt de compressieslag, aan einde van die slag stellen, zuiger bovenin.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor


ps. je kan de schroefdraad van je oude kop herstellen met een helicoil
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MikeySkyteam
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2023 09:35
Bezit: DAX Skyteam

Re: DAX Skyteam start niet meer na kop wissel

Bericht door MikeySkyteam »

Bedankt voor alle reacties jullie!

Ik heb opnieuw alles gecontroleerd en eigenlijk alles stond goed. Toch ook maar de kleppen opnieuw gesteld.

De DAX startte uiteindelijk wel, moest wat gas geven (wat eerder bij elektrische start juist niet moest)
Hij loopt nu volgens mij goed, hoor geen gekke dingen of getik en de proefrit ging ook goed. :D

Heb ik nog wel een laatste vraag: als ik meer gas geef in de vrij, wil de DAX nog wel eens afslaan als ie weer stationair loopt.
Dat deed hij voor de kop-wissel ook al.

Nou is mijn vraag: kan ik het stationair toerental ook bijstellen op mijn carborateur?
Welke schroef is dat en welke kant op draaien voor iets meer toeren bij stationair lopen? Ik druf niet zomaar aan schroeven te draaien, want verder staat hij prefect afgesteld.

Alvast bedankt!

Afbeelding

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: DAX Skyteam start niet meer na kop wissel

Bericht door lil »

nou dat schroefje met de veer is je stationairschroef, die kan je ietsje in draaien voor een hoger toerental. het schuine schroefje ernaast is je mengselschroef, ofwel luchtschroef. die moet je 1 keer goed afstellen en daarna afblijven, dat doe je door hem helemaal in te draaien en daarna een slagje uit, dan draai je hem verder uit tot de motor zo hard mogelijk stationair draait, draai je hem te ver uit dan gaat de motor weer minder hard draaien, je moet dan weer terug tot je het optimale punt vind waar die het hardste draait. en dat is dat, afblijven verders, het stationair toerental stel je nu naar een acceptabele waarde met de stationarschroef met veer.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MikeySkyteam
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2023 09:35
Bezit: DAX Skyteam

Re: DAX Skyteam start niet meer na kop wissel

Bericht door MikeySkyteam »

Top, bedankt!

Daar kom ik dan wel uit....

Plaats reactie