125cc Lifan elektra probleem

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
giligang
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 dec 2023 12:45
Bezit: Een Honda namaak

125cc Lifan elektra probleem

Bericht door giligang »

Hi allemaal!

Ik heb een AGM Caferacer met 125cc Lifan blok. Ik heb hem gekocht met de mededeling dat de spanningsregelaar vervangen moest worden omdat de accu steeds leeg liep en de verlichting raar doet(soms wel soms niet aan).

Inmiddels weet ik dat ik een originele AGM grondplaat met ontstekingsspoelen en vliegwiel op mijn Lifan blok moet monteren en dat zou het verholpen moeten zijn. Nou is mij verteld dat dit voor de 70cc Lifan plug&play is, maar voor de 125cc niet.

Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten? En is er iemand die deze operatie al vaker heeft uitgevoerd?

Ik hoor het graag!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16204
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 125cc Lifan elektra probleem

Bericht door nielspbr »

Foto's van de lifan onttsteking en de agm ontsteking? kleuren van de aansluiting van de draadboom, kleuren van de bedrading bij de regelaar?

Zit er een handboekje bij met achterin een bedradingsschema?

Om eerlijk te zijn, nooit een agm van dichtbij bekeken dus geen idee hoe dat ding elektrisch in elkaar zit.
(wel een idee maar daarom wil ik eerst foto's zien)

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: 125cc Lifan elektra probleem

Bericht door CheapUrbanBitches »

Origineel is het zo'n zwevende spoel DC ontsteking, killswtich via de accu/voeding cd ipv cdi, en in het licht circuit zit ook een 'Light controller', geen idee wat dat doet met de ac/dc (en kan dus ook een optater hebben gehad met eerdere pogingen).

Je kunt ook andersom denken en je hele circuit naar AC ombouwen met een goedkope replica Honda C/CB kabelboom, en dan je verlichting versimpelen.

Of een donorblokje vinden, maar dat zul je inmiddels wel geprobeerd hebben. Qua kwaliteit is een replica kabelboom hetzelfde als de originele Hanway, en wie weet wat de vorige eigenaar heeft gedaan naast slecht advies geven.
'It never hurts to help.'

giligang
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 dec 2023 12:45
Bezit: Een Honda namaak

Re: 125cc Lifan elektra probleem

Bericht door giligang »

CheapUrbanBitches schreef: 05 dec 2023 22:53 Origineel is het zo'n zwevende spoel DC ontsteking, killswtich via de accu/voeding cd ipv cdi, en in het licht circuit zit ook een 'Light controller', geen idee wat dat doet met de ac/dc (en kan dus ook een optater hebben gehad met eerdere pogingen).

Je kunt ook andersom denken en je hele circuit naar AC ombouwen met een goedkope replica Honda C/CB kabelboom, en dan je verlichting versimpelen.

Of een donorblokje vinden, maar dat zul je inmiddels wel geprobeerd hebben. Qua kwaliteit is een replica kabelboom hetzelfde als de originele Hanway, en wie weet wat de vorige eigenaar heeft gedaan naast slecht advies geven.
Wat bedoel je met de verlichting versimpelen als ik de kabelboom zou ombouwen? Ik begin inmiddels het idee te krijgen dat de kabelboom ombouwen wellicht minder werk is, alleen ontbreekt hier in bij mij een goed stuk technische kennis.
nielspbr schreef: 05 dec 2023 20:49 Foto's van de lifan onttsteking en de agm ontsteking? kleuren van de aansluiting van de draadboom, kleuren van de bedrading bij de regelaar?

Zit er een handboekje bij met achterin een bedradingsschema?

Om eerlijk te zijn, nooit een agm van dichtbij bekeken dus geen idee hoe dat ding elektrisch in elkaar zit.
(wel een idee maar daarom wil ik eerst foto's zien)
Ik heb hier vast een foto van de AGM ontsteking + vliegwiel
Afbeelding

Ik heb nog geen foto's van de Lifan ontsteking, maar als ik op internet kijk, denk ik dat dit de goede is
Afbeelding

Foto's van mij bedrading heb ik ook nog maar beperkt, hier staan ze voor zover ik ze heb.
Afbeelding

Dit is in ieder geval het stroomschema en in de onderstaande link vind je een overzicht van de originele bedrading.
Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=d98xK8p1XdI&t=88s

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16204
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 125cc Lifan elektra probleem

Bericht door nielspbr »

Jammer dat je bij het inzoomen op het plaatje erachter komt de de letters(kleuren) bij de draden lichtelijk onleesbaar zijn.

Maar wat ik wel kan zien, lambda(O2) sensor, fuel valve en een obd poort heb je een ecu aan boord. (en ook een normale cdi)

Als de oude ontstekingscombo nog werkt zou ik die lekker op dat nieuwe blok overzetten.

giligang
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 dec 2023 12:45
Bezit: Een Honda namaak

Re: 125cc Lifan elektra probleem

Bericht door giligang »

Ja het plaatje kan inderdaad een stuk duidelijker. Ik heb er een normale CDI opzitten.

Ik heb ook inderdaad voor ogen om het blok aan te passen met de originele AGM ontsteking en vliegwiel. Het probleem waar ik mee zit, is dat ik niet zeker weet of het past. Ik weet dat het op een 70cc Lifan wel 1 op 1 past, maar volgens mij bij mijn 125cc niet. En omdat ik niet overloop van de technische kennis en ervaring, weerhoudt mij dat een beetje van experimenteren.

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: 125cc Lifan elektra probleem

Bericht door CheapUrbanBitches »

Van de caferacer zijn sinds 2016 euro 3, 4 en zelfs 5 (injectie) varianten en meerdere merken/importeurs (hanway, agm, skyteam enz). Jij hebt de AGM Caferacer Luxury (2016-2018) uitvoering met schijfrem achter en USD vork. Volgens mij is dat schema van een recentere variant. Ik zie ook geen Lambda sensor op de foto's in je andere topics, die kan verwijderd zijn maar dat laat sporen na. Om dat te zien moet je de wrap verwijderen (zou op/in je uitlaat moeten zitten, zo groot als een bougie).

Indien geen ervaring met sleutelen: koop een ori 50cc blok en begin met die er onder hangen (en zie je ook welke elektronische componenten wel/niet werken). Dan kun je met die ervaring in je rugzakje beginnen met de ontsteking van dat blok overzetten naar de 150cc. En kun je het altijd nog terugzetten indien het niet werkt, en heb je alsnog een rijdbare brommer.

Ik lees in een ander topic dat je remmen ook niet optimaal zijn, beter voor je gezondheid om die te testen met een 50cc ipv 150.

Maak een foto van de stekker en draadkleuren waar je blok de kabelboom in prikt (20cm van je blok af zoeken). Dan kunnen we je adviseren. Er zijn origineel 2 steekverbindingen uit het blok, 1 voor het blok/ontsteking (4 draden) en de ander voor je versnellingsindicator (5 draden), maar die zit waarschijnlijk niet op je Lifan 150cc dus hangt los in de kabelboom. Ze zitten weggestopt in het frame achter het luchtfilter.

Ik heb helaas geen tijd om je uit te nodigen, maar ik vind het wel interessant omdat ik er zelf 1 gehad heb (Skyteam).
'It never hurts to help.'

giligang
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 dec 2023 12:45
Bezit: Een Honda namaak

Re: 125cc Lifan elektra probleem

Bericht door giligang »

Dat is wel een goede tip. Ik ga inderdaad wel eens kijken of ik ergens een 50cc blokje op de kop kan tikken. Als zou het zelfs alleen "om te oefenen" zijn.
Ik ga alleen eerst iets anders proberen wat betreft m'n elektra. Ik ben door de verkoper van m'n brommer een beetje op de verkeerde been gezet. Omdat ik puur uitging van wst hij zei en dus zelf verder geen onderzoek gedaan heb, heb ik waarschijnlijk de verkeerde spanningsregelaar besteld en geplaatst. Nadat ik contact heb gehad met 4taktwinkel, ben ik erachter gekomen wat wel de juiste is. Die heb ik besteld en zal er met een paar dagen hopelijk zijn.

Haha en wat betreft m'n rem. Daar heb ik het een en ander voor in huis gehaald. Dus die ga ik binnenkort zelf onder handen nemen 😀

Plaats reactie