Startmotor traject

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
MikeySkyteam
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2023 09:35
Bezit: DAX Skyteam

Startmotor traject

Bericht door MikeySkyteam »

Hallo, ik heb een DAX Skyteam. Deze heeft een startmotor aan de onderzijde van het blok.

Ik heb pas de accu vervangen, want die was aan z'n eind ze de vorige eigenaar. De DAX heeft dus nog nooit elektrisch gestart sinds ik hem heb.
Wil dit eigenlijk wel weer aan de praat krijgen....

Dus nieuwe accu, maar geen startmotor werkend. Ik begreep dat je op de accu ook de knipperlichten en koplamp aan kunt doen op alleen contact? Klopt dat, want dat werkt dus ook niet. Wel gewoon uiteraard als de brommer loopt.

Welke punten dien ik nog meer te checken? Knopje op stuur, startmotor zelf of startrelais?
Als het klopt dat de lampen zouden moeten werken, dan kan ik in ieder geval alweer wat uitsluiten.

Ik zag onder de buddyseat deze onderdelen ook geplaatst, wat zijn dat en hoe kan ik die checken op werking?
Alvast hartelijk dank!

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Startmotor traject

Bericht door nielspbr »

Al nagekeken of de zekering nog niet is doorgebrand? Doet je neutraallampje het als je het contact aanzet?
Volg de dunne rode draad voor de zekeringhouder, de dikke rode gaat naar het startrelais.

Zekering kapot is geen spanning bij het contactslot, is geen spanning bij de startknop, is geen bekrachtiging van het startrelais, is startmotor doet niets.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Startmotor traject

Bericht door NIX »

Die regelaar is goed, anders waren al je lampjes al gesprongen.

Je accu maakt of geen massa of de zekering is door zoals Niels zegt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Startmotor traject

Bericht door CheapUrbanBitches »

De onbekende onderdelen zijn links knipperlichtrelais en rechts spanningsregelaar/gelijkrichter.
'It never hurts to help.'

MikeySkyteam
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2023 09:35
Bezit: DAX Skyteam

Re: Startmotor traject

Bericht door MikeySkyteam »

Hartelijk bedankt allemaal!! Zonder jullie was ik nog aan het kloten geweest!

De zekering was inderdaad kapot. Er zat er nog 1 extra in de houder, die goed is. Ik had indd geen knipperlichten of neutral lampje. Even voor mij om er een paar extra bij te bestellen, welke gaan erin?

Na zekering vervangen nog geen reactie, dacht laat ik eerst de stuurschakelaar eens open maken. En ja hoor, die was erg vuil van binnen met aanslag. Helemaal schoongemaakt en nu start ie als een zonnetje!!

Nogmaals bedankt!

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Startmotor traject

Bericht door CheapUrbanBitches »

10 ampère zekeringen moet je hebben.
'It never hurts to help.'

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Startmotor traject

Bericht door NIX »

Voor de haters: Als ik een doorgebrande zekering heb, test ik ze meestal door er eerst wat zilverpapier bij te vouwen. Kost minder zekeringen. Als alles weer goed is, dan gewoon weer een juiste zekering erin.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie